Google EAT

Wat is Google E-A-T en wat betekent het voor jou?

Op 4 mei kondigde Google door middel van een tweet de tweede core update aan van het jaar 2020. Telkens wanneer er algoritme wijzigingen in Google plaatsvinden, kan er een fluctuatie in de rankings van websites worden opgemerkt. Deze fluctuatie in de ranking van websites wordt SERP-volatiliteit genoemd. Doordat Google met de nieuwe Google E-A-T update, de guidelines verandert hoe websites worden beoordeeld, kunnen dit type updates jouw organische zoekverkeer aanzienlijk beïnvloeden, ten goede of ten slechte.

Wat is Google E-A-T?

E-A-T is de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Het is eigenlijk de nieuwe benaming voor wat Google vindt waar een goede website aan moet voldoen. 

Expertise

Dit gaat niet alleen om het schrijven van goede inhoudelijke stukken, maar het is ook van belang dat de schrijver van de content als expert gezien wordt.

Wat betreft de content gaat het om content die aansluit bij de zoekintentie / informatiebehoefte van de bezoekers. Content die daarop aansluit zou het volgens Google beter moeten doen in de rankings.

Daarnaast is in tegenstelling tot wat velen schrijven vakjargon voor Google gewenst, ondanks dat je lezers wellicht anders zoeken / willen. Vakjargon toont aan Google dat de schrijver expertise heeft als het gaat over het onderwerp van het artikel.

Ook gaat Google er vanuit dat iemand die veel heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp op verschillende domeinen een expert is. En ja, dit is natuurlijk ook weer makkelijk te manipuleren door bijvoorbeeld artikelen ‘te kopen’ op gerenommeerde websites.

Autoriteit

Er is voor Google nog steeds maar één echte manier om de autoriteit van een website te bepalen, namelijk de kwaliteit van het linkprofiel. Websites die hoogwaardige content produceren, genereren op een natuurlijke wijze backlinks. 

En wat geldt voor Expertise, geldt ook voor Autoriteit. Gepubliceerd worden op gerenommeerde websites met een linkje naar jouw website helpt je aan autoriteit. Het gaat dus zeker niet om zoveel mogelijk websites, want Google wordt steeds beter in het herkennen van goede links ten opzichte van crappy links. Naast het linkprofiel kun je qua autoriteit denken aan:

Betrouwbaarheid

Ook zaken als een uitgebreide privacy policy en voor webshops bijvoorbeeld een uitgebreide beschrijving van de retour policy werken mee aan de betrouwbaarheid. Maar ook hier haalt Google een deel van de waardering weer uit het linkprofiel. Hoe meer links van websites die Google al ‘betrouwbaar’ vindt naar jouw website toe verwijzen, hoe betrouwbaarder je eigen website wordt voor Google. Domeinwaarden die je hiervoor goed kunt gebruiken zijn Trust Flow en Trust Ratio van Majestic.

E-A-T: Nóg belangrijker voor YMYL-websites

Voor iedereen die serieus bezig is met SEO, maar in het bijzonder de zogenaamde YMYL-websites was de Core update in mei belangrijk. YMYL is een afkorting voor Your Money or Your Life. Google bedoelt daarmee vooral websites die (rechtstreeks) invloed (kunnen) uitoefenen op de gezondheid of de financiële situatie van bezoekers / gebruikers van die website. Google vindt het bij deze websites nóg belangrijker dat ze voldoen aan de E-A-T-criteria.

Wat kun je doen om dalende posities tegen te gaan?

De vraag is dan wat er is veranderd? Wat kunnen we doen om jouw website beter te laten scoren in Google na de Core update van mei? Wat er veranderd is, is hoe het algoritme de inhoud in het algemeen beoordeeld. Overigens focust het algoritme zich altijd op content en Google adviseert dan ook om gebruikers van de beste mogelijke content te voorzien. Google deelde ook nog een lijst aan vragen die je kunt beantwoorden als jouw vertoningen en posities dalen. Uiteraard hebben we die vertaald naar het Nederlands en voor je op een rij gezet:

  • Biedt de inhoud originele informatie uit onderzoek of analyse?
  • Biedt de inhoud een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Biedt de inhoud inzichtelijke analyse of interessante informatie die niet voor de hand ligt?
  • Als de inhoud uit andere bronnen put, wordt het dan niet simpelweg gekopieerd of herschreven, maar levert het in plaats daarvan meerwaarde en originaliteit op?
  • Biedt de kop en / of paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?
  • Is de kop en / of paginatitel niet overdreven of schokkend van aard?
  • Is dit het soort pagina waarvan u een bladwijzer wilt maken, die u met een vriend wilt delen of die u wilt aanbevelen?
  • Voldoen eventuele vacatures aan de richtlijnen voor Google for Jobs?

Expertise

  • Biedt de inhoud informatie op een manier die ervoor zorgt dat u erop wilt vertrouwen, zoals duidelijke bronnen, bewijs van de betrokken experts, achtergrondinformatie over de auteur of de site die deze publiceert, zoals via links naar een auteurspagina?
  • Als u onderzoek doet naar de site die de inhoud produceert, zou u dan de indruk krijgen dat deze goed vertrouwd is of algemeen erkend wordt als een autoriteit op het gebied van dit onderwerp?
  • Is deze content geschreven door een expert of liefhebber die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
  • Is de inhoud vrij van gemakkelijk te verifiëren feitelijke fouten?
  • Zou u zich op uw gemak voelen om deze inhoud te vertrouwen voor zaken die met uw geld of uw leven te maken hebben?

Presentatie

  • Is de inhoud vrij van spelling of stijl issues
  • Is de inhoud goed geproduceerd of lijkt deze slordig of haastig geproduceerd?
  • Wordt de inhoud in massa geproduceerd door of uitbesteed aan een groot aantal videomakers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat afzonderlijke pagina’s of sites niet zoveel aandacht of zorg krijgen?
  • Bevat de inhoud een buitensporig aantal advertenties die de hoofdinhoud afleiden of verstoren?
  • Wordt inhoud goed weergegeven op mobiele apparaten?

Vergelijkende vragen

  • Biedt de inhoud substantiële waarde in vergelijking met andere pagina’s in zoekresultaten?
  • Lijkt de inhoud de echte interesses van bezoekers van de site te dienen of lijkt het alleen te bestaan ​​door iemand die probeert te raden wat goed zou kunnen scoren in zoekmachines?

Er zijn verschillende organisaties die hun rankings alweer zien stijgen nadat we met deze punten aan de slag zijn gegaan. Ben jij geraakt door de recente Google Core updates? Ga dan zo snel mogelijk met de tips in dit artikel aan de slag. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op, dan kijken we even met je mee!

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram