Elk succes begint met een doordacht plan van aanpak: de online strategie. Het strategisch plan geeft antwoord op de cruciale marketingvraagstukken. Wanneer vind je dat je succesvol bent? Wie is je doelgroep en via welke online kanalen ga je ze bereiken? Welk mediabudget heb je daar voor nodig? En om het plan te kunnen delen met collega’s dient dit alles ook nog eens te passen op een simpel A4-tje. Want dikke rapporten belanden nu eenmaal in de la. We hebben een 4 fasen aanpak die we geheel of gedeeltelijk met je kunnen doorlopen.
Om tot een goede online strategie te komen zullen we eerst je huidige bedrijfsstrategie en bedrijfsmodel moeten snappen. Aan de hand van het Business Model Canvas brengen we het zakelijke speelveld en doelstellingen van jouw organisatie in kaart en geven we invulling aan jouw waardepropositie.
Daarnaast is het ook belangrijk om in te zoomen op jouw belangrijkste doelgroepen. We maken 1 of meerdere buyer persona’s voor diepgaande kennis van de doelgroep. Wij geven inzicht in hun belangrijkste uitdagingen en spiegelen die met de USP’s van jouw producten of diensten en die van jouw concurrenten.
Om tot een concreet actieplan te komen hoe we jouw online doelstellingen gaan bepalen en behalen, scannen we jouw online landschap. Hoe zichtbaar en vindbaar ben je momenteel? Maar ook: welke online strategie voeren jouw concurrenten? Om jouw doelen te behalen, zoeken we per fase naar de tools, data, kanalen en campagnes die je helpen bij het halen van je doelstellingen.
Als de doelstellingen & de doelgroep zijn bepaald en we de online 0-meting hebben gedaan, kunnen we de online customer journey gaan invullen. Dit doen we aan de hand van het bovenstaand SEE-THINK-DO-CARE model. Hiermee geef je invulling aan welke boodschap je, via welk kanaal en op welk moment geeft aan je potentiële klant, lead of klant. Als dit model is ingevuld kunnen we aan de slag!