Een gedegen zoekwoorden onderzoek staat aan de basis van jouw SEA en SEO  activiteiten. Het is niet alleen de basis voor zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook de basis als je wilt adverteren op zoekmachines (SEA). Met een zoekwoorden onderzoek ga je na welke woorden de doelgroep gebruiken om te vinden wat zij zoeken. En hoe vaak per maand worden bepaalde woorden gebruikt? Door een zoekwoorden onderzoek wordt duidelijk welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar producten en diensten. Maar voordat je aan de slag gaat met het onderzoek, leggen we nog een keer uit wat het is, waarom het cruciaal is voor een succesvolle SEO- of SEA -strategie én welke (gratis) tools je het beste kunt gebruiken.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Bij een zoekwoorden onderzoek of ook wel een keyword research, ga je na welke zoektermen (potentiële) klanten gebruiken om de diensten of producten te vinden die je aanbiedt. Dit zijn de zoekwoorden die relevant zijn om op te nemen in jouw website en landingspagina’s. Het onderzoek geeft inzicht in het zoekvolume per maand (hoe vaak worden de zoekwoorden gebruikt), maar ook de aanwezige concurrentie van de zoekwoorden. Op basis van al deze informatie kan je bepalen welke zoekwoorden interessant zijn om mee bovenaan in Google te komen.

Een gedegen zoekwoorden onderzoek biedt jou de volgende voordelen:

  • geeft je informatie over het zoekgedrag van (potentiële) klanten;
  • geeft inzicht in welke zoekwoorden relevant zijn om te verwerken in website content;
  • je kunt de zoekwoorden gebruiken als uitgangspunt voor je campagnes in Google Ads (SEA);
  • geeft snel inzicht van welke zoekwoorden je posities moet bijhouden.

Waarom een zoekwoorden onderzoek belangrijk is? 

Zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt aan SEO en SEA activiteiten, maar het dient ook andere doelen. Wij lichten hier 4 redenen uit waarom je er goed aan doet om een gedegen zoekwoorden uit te voeren.

Reden 1: Inzicht in de behoeften van jouw doelgroep

Uit bijna ieder zoekwoord kan je een behoefte achterhalen. Mensen zoeken niet voor niets, ze hebben iets nodig! Nadat je meer inzicht hebt gekregen in de behoeften van jouw doelgroep kun je:

  • Gaps identificeren: Met het zoekwoorden onderzoek kan je achterhalen of er een verschil is tussen wat jij aanbiedt en waar jouw doelgroep naar op zoek is. De mismatch kan zitten op content, maar ook bij de behoeften van jouw doelgroep en jouw product- en/of diensten aanbod.
  • Nieuwe ideeën opdoen voor content: Een zoekwoorden onderzoek is een goede basis om inspiratie op te doen voor nieuwe content. Als je ziet dat de zoekterm ‘lokale SEO’ een zoekvolume van 260 per maand heeft. Dan kan je wel concluderen dat mensen behoefte hebben aan informatie of een goede uitleg. Een goede reden om een nieuw artikel te schrijven over lokale SEO.
  • Reden om bestaande content aan te passen of aan te vullen: Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je al content hebt over lokale SEO, maar dat dit niet meer actueel is. Dan is het goed om de huidige content aan te passen of aan te vullen. Dit gaat er uiteindelijk voor zorgen dat je content relevanter wordt voor de zoeker en je hoger gaat scoren in Google.

Reden 2: Helpt je bij het in kaart brengen van de buyer persona

Jouw (potentiële) klanten leggen een reis af op zoek naar een oplossing voor hun probleem of behoefte. Hierbij gaat de doelgroep door de verschillende fases van het See-Think-Do-Care model heen. Om een succesvolle content- of inboundmarketing te realiseren, heb je inzicht nodig in de behoeften, vragen, barrières en doelen van de doelgroep in elk van deze fases. Door deze inzichten kan je de content aanpassen op de verschillende fases en jouw doelgroep door de verschillende fases begeleiden.

Reden 3: Het laat je de taal van de doelgroep spreken

Het gebruiken van vakjargon in marketinguitingen maken wij ons allemaal wel eens schuldig aan. Stel jezelf de vraag ‘spreek ik wel de taal van mijn doelgroep?’ Is het antwoord ‘nee’. Dan is het tijd om te onderzoeken hoe jouw doelgroep online zoekt naar jouw organisatie, diensten en/of producten. Pas daarop jouw content aan zodat het jouw doelgroep ook meer aanspreekt.

Reden 4: Geeft inzicht in de strategie van je concurrent

Het regelmatig uitvoeren van een concurrentieanalyse is belangrijk voor zowel je online als offline marketing. Hierdoor kan je inschatten waar de concurrenten succes boeken en waar niet. Maar ook goed om te zien waar zij zich niet mee bezighouden, zodat jij je hier in kunt onderscheiden. 

Hoe doe je goed zoekwoorden onderzoek?

Met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek ga je antwoord geven op de volgende vragen:

  1. Hoeveel verkeer wordt er gegenereerd met dit zoekwoord?
  2. Hoe moeilijk is het om te ranken voor dit zoekwoord?
  3. Welke content kan ik rondom dit zoekwoord creëren?
  4. Gebruiken mijn (potentiële) klanten deze zoekwoorden?

Voordat je aan de slag gaat met het beantwoorden van deze vragen is het goed om te brainstormen. Maak eerst een lijst van belangrijke zoekwoorden die te maken hebben met jouw product en/of dienst. Hierbij is het belangrijk om te denken vanuit jouw doelgroep: hoe zoeken ze naar jouw bedrijf? Stel je verkoopt schoenen, dan kunnen de belangrijke zoekwoorden zijn: damesschoenen, herenschoenen, kinderschoenen etc. Vanuit deze zoekwoorden kan je kijken naar andere termen die ook relevant zijn om op in te zetten.

Om inzicht te krijgen in het zoekvolume en concurrentie is het goed om gebruik te maken van een zoekwoorden onderzoek tool.

Welke (gratis) zoekwoorden tools kan je het best gebruiken?

Wij lichten hier een aantal van onze favoriete (gratis) zoekwoorden tools uit!

Keyword Surfer

Keyword Surfer is een gratis extensie voor Chrome en Firefox. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht in Google, krijg je naast de zoekresultaten meteen een overzicht te zien van gerelateerde zoekwoorden en het zoekvolume per maand, zie afbeelding 1.  Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om het land in te stellen. Als je bijvoorbeeld ook online schoenen verkoopt in Duitsland, dan kan je daar ook alle zoekvolumes zien.

zoekwoorden onderzoek
Afbeelding 1: Keyword Surfer laat aan de rechterzijde van het scherm een overzicht zien van zoekvolumes en gerelateerde zoekopdrachten.

Google Ads zoekwoordplanner

Maar je kan ook gebruik maken van de zoekwoordplanner in Google Ads. Hiermee kan je eveneens in kaart brengen welke zoekwoorden interessant zijn en hoeveel daar per maand op wordt gezocht. Daarnaast geeft die ook inzicht in de concurrentie op een term, door aan te geven: laag, normaal of hoog. Eén van de verschillen met Keyword surfer is dat je in de zoekwoordplanner van Google Ads specifieke locaties kan opgeven. Zo kan je hier ook provincie en plaatsnaam invoeren en zien hoeveel zoekvolume een zoekwoord heeft.

Wil je gebruik maken van deze zoekwoordplanner? Ga dan in jouw Google Ads account naar ‘Tools en Instellingen’ navigeer naar ‘Planning’ en klik op ‘Zoekwoordplanner’ (zie afbeelding 2). Je kan in de zoekwoordplanner kiezen om nieuwe zoekwoorden te ontdekken of de zoekvolumes en prognoses te bekijken.

zoekwoorden onderzoek
Afbeelding 2: Zoekwoordplanner in Google Ads

Ubersuggest

Ubersuggest is eveneens een tool die je helpt bij het zoeken van de juiste zoekwoorden. Om gebruik te maken van deze alles-in-één SEO-oplossing moet je na de 7-daagse proefversie wel een abonnement afsluiten, zie hier de prijzen. Naast dat je hier net zoals de andere tools de maandelijks zoekvolumes en concurrentie ziet, kan je via Ubersuggest ook backlinks checken en een SEO-analyse uitvoeren. Met de SEO-analyse geeft Ubbersuggest fouten weer die ervoor zorgen dat jouw website de toppositie in Google niet kan bereiken. Dus ben je op zoek naar een tool die meer doet dan alleen de juiste zoekwoorden vinden, dan is Ubersuggest iets voor jou.

Dit is een gratis tool waarmee je in een paar seconden kan zien welke zoekopdrachten populair zijn in een bepaalde periode. Zo kan je zien in welke periode er bijvoorbeeld veel wordt gezocht naar een bepaald product. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt en je wilt weten rond welke periode mensen op zoek gaan naar ‘slippers’ en ‘laarzen’. In afbeelding 3 is duidelijk te zien dat eind mei de meeste mensen zoeken naar slippers en eind september mensen veel zoeken naar laarzen. Interessant, want dan weet je in welk seizoen je het best kan inzetten op de zoekwoorden.

Afbeelding 3: Google Trends overzicht zoekopdrachten ‘slippers’ en ‘laarzen’

Keyword Sheeter

Keyword Sheeter is vooral bedoeld om zoveel mogelijk potentiële zoekwoorden te achterhalen. En met zoveel mogelijk, bedoel ik dus echt honderden/duizenden.

Door een zoekwoord in te vullen, gaat Keyword Sheeter daarmee aan de slag en krijg je gigantisch veel variaties op dat zoekwoord. Wat jij vervolgens moet doen is deze variaties in een tool als Keyword Surfer of een andere SEO tool uit deze lijst te stoppen en je krijgt meteen te zien wat de interessante zoekwoorden zijn.

Mergewords

De naam verklapt het al, maar met deze tool kan je gratis al je woorden samenvoegen. Dit is handig als je bijvoorbeeld het volume van ‘schoenen + alle steden in Zuid-Holland’ wilt weten. Op deze manier hoef niet handmatig een lijstje te typen, want Mergewords maakt dit automatisch voor je. Wanneer je dit hebt gedaan, geldt eigenlijk hetzelfde als bij Keyword Sheeter. Je kan de uitkomst van Mergewords kopiëren en in één van de andere tools plakken om de volumes en concurrentie te achterhalen.

Aan de slag!

Wil je ook aan de slag met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan helpen wij jou graag verder. Wij zijn gespecialiseerd in Zoekmachine optimalisatie (SEO). Of ontdek (gratis) welke online marketing aanpak het best bij jou past met onze Online Groeiscan.

FAQ

Wat kost een zoekwoorden onderzoek?

De kosten van een zoekwoorden onderzoek zijn afhankelijk van de branche waarin jij jezelf bevindt. Is die branche groot of klein? Zijn er veel of weinig zoekwoorden? Een degelijk zoekwoorden onderzoek kost tussen de €250 en €750.

Hoe doe ik een zoekwoorden onderzoek?

1. Brainstorm over zoekwoorden.
2. Gebruik gratis zoekwoord analyse tools om interessante zoekwoorden te vinden.
3. Bekijk het zoekvolume per zoekwoord
4. Kies de zoekwoorden uit met een hoog zoekvolume.
5. Ga op zoek naar interessante longtail zoekwoorden

Hoe kies ik de juiste zoekwoorden?

Vaak kies je de zoekwoorden met veel zoekvolume, maar met lage concurrentie. Ook is het beter om longtail zoekwoorden te gebruiken. Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan 3 termen. Vaak is het volume iets lager, maar is de zoekopdracht specifieker. Goed presterende zoekwoorden kun je ook herkennen door een bepaalde intentie. Denk aan termen als 'kopen', 'huren' en 'bestellen'.

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram