Online actief zijn is niet genoeg om bovenaan in Google te komen! Maar hoe kom je dan wel bovenaan in de bekendste zoekmachine? Simpel, ga aan de slag met de SEO van jouw website! SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) en is een verzamelnaam van allerlei technieken om hoger te ranken in Google. Om jou een duwtje in de rug te geven, delen wij 6 stappen om hoger te scoren in Google!
Ook jij wilt met jouw website bovenaan in Google komen. De perfecte start is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Met dit onderzoek achterhaal je, hoe vaak gebruikers per maand zoeken op een specifieke zoekterm. Het is slim om in te zetten op zoektermen waar maandelijks veel op wordt gezocht. Maar let op, dit betekent vaak ook meer concurrentie! Met jouw zoekwoorden onderzoek definieer je focus zoekwoorden. Je kunt wel met 100 verschillende zoekwoorden bovenaan in Google willen scoren, maar dat is onbegonnen werk. Kies er 5-10 die écht belangrijk voor je zijn. Dit zijn de zoekwoorden waar je binnen een bepaalde tijd mee bovenaan in Google wilt komen.
Je hebt de focus zoekwoorden bepaald, nu kun je aan de slag met het creëren van relevante content om bovenaan in de zoekmachine te komen. De belangrijkst punten die je moet onthouden:
Deze punten dragen allemaal bij om bovenaan in Google te komen. Dus houd deze tips in je achterhoofd, als je begint met het schrijven van landingspagina’s, of artikelen/blogs. Verder verdiepen in de wereld van content? Ontdek hier dan alles over contentmarketing!
Nu heb je kwalitatieve content, maar dat is niet genoeg om bovenaan in Google te komen. De content moet je optimaliseren, maar hoe doe je dat? Hiervoor gebruik je SEO tools, die de on-page content checken. Als je een website hebt kun je bijvoorbeeld Yoast gebruiken. Deze razend populaire plugin kun je installeren op alle websites die een CMS hebben van WordPress, Joomla, Drupal, TYPO3, Magento 2 en NEOS.
De Yoast plugin tool geeft inzicht in de onderdelen waar je kan optimaliseren, zie afbeelding 1. Hier wordt er onderscheid gemaakt tussen SEO-verbeterpunten en verbeterpunten over de leesbaarheid van de content.
Beschik je niet over een website met een van de bovenstaande CMS-systemen? Dan kan je gebruik maken van SEO Site checkup tool. Deze tool geeft inzicht in on- en off-page SEO. Door deze checklist na te lopen maak je jouw content SEO proof, dus beter vindbaar in de zoekmachine.
Je hebt nu goede content, maar maak het ook visueel aantrekkelijk. Denk hierbij aan foto’s/afbeelding en/of video’s. Hoe rijker de content is, hoe beter. Video’s zijn op dit moment hot! Een video maakt jouw nieuwe pagina net wat aantrekkelijker. Tegelijkertijd zorgen video’s ervoor dat bezoekers langer op jouw pagina blijven hangen. En ook dat is goed voor jouw posities in Google. Zorg er altijd voor dat video’s aanvullend zijn op jouw content en niet opvullend.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Dit zorgt er namelijk voor dat de domein autoriteit van jouw website omhoog gaat. Een hoge domein autoriteit zorgt ervoor dat je eerder bovenaan in Google komt te staan. Maar wat is linkbuilding nu? Dit zijn alle externe links die naar jouw website verwijzen. Door jouw link op andere websites te plaatsen, verzamel je backlinks. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te gastbloggen, hierdoor vergroot je ook je bereik.
Ook bestaat er zoiets als interne linkbuilding, hier heb je 100% controle over! Interne links zijn links die je plaats binnen jouw website naar een relevante pagina. Bijvoorbeeld door in een blog over ‘hoe kom ik bovenaan in Google?’ te linken naar de SEO-diensten pagina. Interne linking is belangrijk omdat:
Bovenaan in Google kan met SEO, maar ook met SEA, met andere woorden Search Engine Advertising. Waar SEO meer een langetermijnaanpak is, zorgt SEA voor snelle vindbaarheid.
Na een zoekopdracht plaatst Google namelijk in 99% van de gevallen een advertentie bovenaan de pagina. De adverteerder betaalt er vervolgens voor als een gebruiker op de advertentie klikt. Dit betekent wel dat je hiervoor een online mediabudget beschikbaar moet stellen.
Gelukkig hoef je niet te kiezen tussen SEO of SEA, je kunt dit prima combineren! Door zowel organisch als betaald goede posities te behalen, heb je twee keer zoveel kans om bezoekers te krijgen op jouw website.
Wil je ook met jouw website of webshop bovenaan in de zoekmachine, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bij Reason Online Marketing, het slimste online marketing bureau van Den Haag, ben je aan het juiste adres! Wij zijn gespecialiseerd in SEO én SEA. Ontdek (gratis) welke aanpak het best bij jou past met onze online groeiscan.