bovenaan in google

Bovenaan in Google, zo doe je dat!

Online actief zijn is niet genoeg om bovenaan in Google te komen! Maar hoe kun je dan wél online zichtbaar worden? Simpel, ga aan de slag met de SEO van jouw website!  SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) en is een verzamelnaam van allerlei technieken om hoger te ranken in Google. Om jou een duwtje in de rug te geven, delen wij 6 stappen om hoger te scoren in Google!   

Stap 1: Relevante zoektermen bepalen 

Ook jij wilt met jouw website bovenaan in Google komen. De perfecte start is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Met dit onderzoek achterhaal je, hoe vaak gebruikers per maand zoeken op een specifieke zoekterm. Het is slim om in te zetten op zoektermen waar maandelijks veel op wordt gezocht. Maar let op, dit betekent vaak ook meer concurrentie! Met jouw zoekwoorden onderzoek definieer je focus zoekwoorden. Je kunt wel met 100 verschillende zoekwoorden bovenaan in Google willen scoren, maar dat is onbegonnen werk. Kies er 5-10 die écht belangrijk voor je zijn. Dit zijn de zoekwoorden waar je binnen een bepaalde tijd mee bovenaan in Google wilt komen.

Stap 2: Creëer hoge kwaliteit content

Je hebt de focus zoekwoorden bepaald, nu kun je aan de slag met het creëren van relevante content. De belangrijkst punten die je moet onthouden:

  • Zorg er voor dat je de content schrijft voor jouw bezoekers en niet voor de zoekmachine. Door de nieuwe Google E-A-T guidelines, is het nog belangrijker geworden dat content aansluit op de zoekintentie van jouw bezoekers.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden en denk na over de intentie. Zet je in op het zoekwoord: ‘wasmachine kopen’, dan mag je direct commercieel worden en een selectie aan wasmachines laten zien.  Is het zoekwoord ‘wat is de beste wasmachine’, help dan de bezoeker eerst met een informatieve pagina over de verschillende soorten wasmachines en haar voordelen. Gebruik hierbij vakjargon! Dat is voor Google namelijk gewenst. Ondanks dat jouw bezoekers misschien niet zoeken op vakjargon termen, toont het in Google aan dat de schrijver (jij als organisatie) expert is in het onderwerp!
  • Focus op kwaliteit. Dat is veel belangrijker dan kwantiteit. Schrijf in plaats van vijf middelmatige artikelen, één heel goed artikel. Bovendien heb je niets aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, als je content uiteindelijk van lage kwaliteit is en niet aansluit op de intentie van de gebruiker.

Deze punten dragen allemaal bij om bovenaan in Google te komen. Dus houd deze tips in je achterhoofd, als je begint met het schrijven van landingspagina’s, of artikelen/blogs. Verder verdiepen in de wereld van content? Ontdek hier dan alles over contentmarketing!

Stap 3: SEO-optimalisatie

Nu heb je kwalitatieve content, maar dat is niet genoeg om bovenaan in Google te komen. De content moet je optimaliseren, maar hoe doe je dat? Hiervoor gebruik je SEO tools, die de on-page content checken. Als je een website hebt kun je bijvoorbeeld Yoast gebruiken. Deze razend populaire plugin kun je installeren op alle websites die een CMS hebben van WordPress, Joomla, Drupal, TYPO3, Magento 2 en NEOS.

De Yoast plugin tool geeft inzicht in de onderdelen waar je kan optimaliseren, zie afbeelding 1. Hier wordt er onderscheid gemaakt tussen SEO-verbeterpunten en verbeterpunten over de leesbaarheid van de content.

Beschik je niet over een website met een van de bovenstaande CMS-systemen? Dan kan je gebruik maken van SEO Site checkup tool. Deze tool geeft inzicht in on- en off-page SEO. Door deze checklist na te lopen maak je jouw content SEO proof, dus beter vindbaar in de zoekmachine.

Afbeelding 1: Yoast SEO plugin

Stap 4: Visuals toevoegen

Je hebt nu goede content, maar maak het ook visueel aantrekkelijk. Denk hierbij aan foto’s/afbeelding en/of video’s. Hoe rijker de content is, hoe beter. Video’s zijn op dit moment hot! Een video maakt jouw nieuwe pagina net wat aantrekkelijker. Tegelijkertijd zorgen video’s ervoor dat bezoekers langer op jouw pagina blijven hangen. En ook dat is goed voor jouw posities in Google. Zorg er altijd voor dat video’s aanvullend zijn op jouw content en niet opvullend.

Stap 5: Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Dit zorgt er namelijk voor dat de domein autoriteit van jouw website omhoog gaat. Een hoge domein autoriteit zorgt ervoor dat je eerder bovenaan in Google komt te staan. Maar wat is linkbuilding nu? Dit zijn alle externe links die naar jouw website verwijzen. Door jouw link op andere websites te plaatsen, verzamel je backlinks. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te gastbloggen, hierdoor vergroot je ook je bereik.

Ook bestaat er zoiets als interne linkbuilding, hier heb je 100% controle over! Interne links zijn links die je plaats binnen jouw website naar een relevante pagina. Bijvoorbeeld door in een blog over ‘hoe kom ik bovenaan in Google?’ te linken naar de SEO-diensten pagina. Interne linking is belangrijk omdat:

  • Het geeft meer verdieping of informatie geeft over het onderwerp waar je over hebt geschreven.
  • Aandacht geeft aan diensten of producten die aansluiten op de content.
  • Zorgt voor betere vindbaarheid op bepaalde zoekwoorden.
  • Interne links zoekmachines helpen jouw website beter te begrijpen.
Afbeelding 2: Linkbuilding
Afbeelding 2: Voorbeeld van een interne linkstructuur

SEO en SEA combineren? Het kan! 

Bovenaan in Google kan met SEO, maar ook met SEA, met andere woorden Search Engine Advertising. Waar SEO meer een langetermijnaanpak is, zorgt SEA voor snelle vindbaarheid. 

Na een zoekopdracht plaatst Google namelijk in 99% van de gevallen een advertentie bovenaan de pagina. De adverteerder betaalt er vervolgens voor als een gebruiker op de advertentie klikt. Dit betekent wel dat je hiervoor een online mediabudget beschikbaar moet stellen.

Gelukkig hoef je niet te kiezen tussen SEO of SEA, je kunt dit prima combineren! Door zowel organisch als betaald goede posities te behalen, heb je twee keer zoveel kans om bezoekers te krijgen op jouw website.

Ook bovenaan in Google?

Wil je ook met jouw website of webshop bovenaan in Google, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bij Reason Online Marketing, het slimste online marketing bureau van Den Haag, ben je aan het juiste adres! Wij zijn gespecialiseerd in SEO én SEA. Ontdek (gratis) welke aanpak het best bij jou past met onze online groeiscan.

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram