Reason Online Marketing logo
Google For Jobs
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

Google For Jobs, Wat moet ik weten?

Na een lange testperiode in de Verenigde Staten en een korte testfase in Europa is het platform Google For Jobs eindelijk live in Nederland. Het moment van de lancering in Nederland en Europa was een bewuste keuze van Google. Door de corona crisis is het aantal werklozen en werkzoekenden enorm gestegen. Google For Jobs helpt mensen op een snelle en makkelijke manier een nieuwe baan te zoeken.

Wat is Google For Jobs?

Google For Jobs toont een overzicht van vacatures in de Google zoekmachine. Deze vacatures worden verzameld vanuit verschillende websites en jobboards (vacaturebanken). De verzamelde vacatures zijn gebaseerd op jouw zoekgedrag binnen Google en zijn dus relevant voor jou als persoon. In het overzicht worden de top-3 vacatures weergegeven, deze vacatures zijn voor jouw het meest relevant. Je kan ervoor kiezen om meerdere vacatures te laten tonen, je komt dan in een aanvullend platform met 100+ vacatures. De widget met de top-3 vacatures van dit platform wordt weergegeven tussen de betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. De huidige volgorde van Google Advertising en organische resultaten blijft dus hetzelfde. 

Hoe werkt Google For Jobs?

De vacatures bestaan enkel uit tekst & informatie en eventuele reviews. Deze reviews zijn niet afkomstig van Google For Jobs, maar afkomstig uit andere recruitmentsites. Je kan zoekopdrachten verfijnen met een aantal filters, zoals bijvoorbeeld functietitels, publicatiedatum en locatie. Uiteindelijk zal je worden doorverwezen naar een recruitmentsite waar je het sollicitatieproces kan voltooien.

De achterliggende gedachte van Google

Voorheen was de kans klein dat je met een vacature op de eerste pagina van Google kwam te staan. Vacaturesites als Nationale Vacaturebank en Indeed domineerden de google zoekresultaten, vaak met advertenties. Aanbieders van vacatures krijgen bij Google For Jobs de kans om bovenaan de pagina een plekje te bemachtigen. Daarnaast kunnen vacature aanbieders gratis een vacature plaatsen in dit platform. Doordat dit platform gratis te gebruiken is zullen veel aanbieders overstappen vanuit andere recruitmentsites. Bij grote vacaturebanken als Indeed en Nationale Vacaturebank betaalt een aanbieder vaak veel geld voor het plaatsen van een advertentie. Met de optie om gratis een vacature te plaatsen en ook nog hoog op de pagina te scoren, is het voor aanbieders aantrekkelijk om over te gaan tot Google For Jobs. 

De achterliggende gedachte van Google met het platform Google For Jobs is om ervoor te zorgen dat elke zoekopdracht en actie binnen de Google omgeving wordt uitgevoerd. Hoe meer activiteiten een gebruiker binnen Google uitvoert hoe meer Google over deze persoon te weten komt. Met de komst van het platform Google For Jobs in de zoekmachine van Google, weet Google nog meer informatie over jou als persoon te registreren. Deze informatie is voor Google en adverteerders veel waard, hierdoor kunnen deze partijen namelijk nog specifieker targetten op jou als persoon. 

Wat betekent het voor mijn organisatie?

Met de komst van Google For Jobs zullen andere recruitmentsites als Indeed en Nationale Vacaturebank onder druk komen te staan. Wanneer de vacaturetekst overeenkomt met de vacature op de website of van de werkgever zelf, hebben sollicitanten zelf de keuze waar ze willen solliciteren. De kans is groter dat werkzoekenden direct gaan solliciteren bij de werkgever. Het gevolg hiervan is dat corporates en intermediairs minder geld uitgeven aan advertenties op jouw pagina. Daarentegen zorgt Google For Jobs voor meer gratis verkeer, waardoor je kan besparen op advertentiekosten bij jobboards als Indeed en Nationale Vacaturebank. Het verschil is dat er meer prioriteit moet worden gegeven aan het herschrijven van vacatureteksten. De meest volledige en aantrekkelijke vacatures komen bovenaan in de widget van Google For Jobs. Als je een betekenisvolle rol wilt spelen in dit platform moet er prioriteit worden gegeven aan het herschrijven van je vacatureteksten.

Moet ik een account aanmaken?

Het antwoord op deze vraag is “Nee”. Om zichtbaar te worden in Google For Jobs moet je geen account aan te maken. Het enige wat je zal moeten doen is Google laten weten dat je vacatures aanbiedt. Dit maak je duidelijk door een stukje ‘code’ in je website te veranderen. Allereerst is het belangrijk om Google toestemming te geven om met regelmaat jouw website te ‘crawlen’. Als je hiervoor toestemming geeft gaat Google op zoek naar ‘structured data’. Structured data maakt Google duidelijk dat jij een vacature op dit platform wilt plaatsen. Zonder deze data kan een vacature niet worden geplaatst. Het toevoegen van structured data vereist een aanpassing in de websitecode wat zonder enige programmeerkennis niet zelf is op te lossen. Door middel van structured data vertel je aan Google wat de details zijn van jouw vacature. Dit zijn details als bijvoorbeeld: functienaam, publicatiedatum, competenties en locatie. Tot slot is het belangrijk om Google snel op de hoogte te brengen van veranderingen in de vacatures, dit kan door middel van een indexing API. Door Google Search Console te gebruiken kan je checken of jouw vacatures goed staan ingesteld.

SEO voor Google For Jobs

Als werkgever wil je zo hoog mogelijk in Google For Jobs komen te staan. Het liefst wil je natuurlijk in de top-3 vacatures van de widget komen, maar hoe kom je daar te staan? Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen dat Google zich altijd richt tot kwaliteit en relevantie. Check de onderstaande Google for Jobs SEO tips om jouw vacature(s) te optimaliseren:

1) Vul alle gegevens in & optimaliseer 

Het is belangrijk om je vacature zo specifiek mogelijk in te vullen. Maak gebruik van een goede functietitel en laat de keywords van deze functietitel terugkomen in de vacaturetekst. Zorg dat het adres van de organisatie zichtbaar is en dat je het salaris voor de functie invult. Probeer ook de aandacht te trekken en upload je logo! In een lijst vol vacatures is het moeilijk om op te vallen. Met het uploaden van je logo creëer je herkenbaarheid. Belangrijk is dus om zoveel mogelijk informatie in te vullen. Als je eenmaal je vacature hebt gespecificeerd is het de taak om deze te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de standaard SEO regels voor een website. Google For Jobs valt natuurlijk onder de zoekmachine van Google, basisregels voor SEO blijven daarom hetzelfde. Zorg dus voor de juiste keywords, en laat deze terugkomen in de titel en de tekst. 

2) Maak de vacature aantrekkelijk

De vacature moet goed leesbaar zijn. Hoe langer bezoekers jouw vacature, bekijken hoe hoger je wordt geplaatst in Google For Jobs. Belangrijk is dus om een zo aantrekkelijk mogelijke vacature te plaatsen. Een opmaak met ‘Headings’ als (H1/H2) worden niet weergegeven in Google For Jobs. Probeer daarom op een andere manier te onderscheiden door bijvoorbeeld het gebruik van bullet points en witregels. Vermijd speciale tekens, het kan zijn dat Google deze niet goed kan lezen en jouw vacature als minder relevant beschouwt. 

3) Analyseer en pas aan 

Na de plaatsing van de vacature is het niet de bedoeling om achterover te leunen. Om de concurrentiestrijd te winnen met andere jobboards moet je jouw vacatures continu aanpassen om zo hoog mogelijk te blijven scoren in Google For Jobs. Is je vacature bijvoorbeeld verlopen? Verwijder deze dan. Levert de vacature niet het gewenste resultaat op? Probeer dan specifieker te zijn of verander je keywords! 

Heb je hulp nodig bij het plaatsen van een vacature in dit platform of zou je deze graag willen optimaliseren met de juiste SEO? Neem dan contact met ons (het slimste online bureau van Den Haag) op, en laten we kijken wat we voor jou kunnen betekenen!

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram