lokale seo

Wil je online beter zichtbaar worden op lokale zoekopdrachten? Maar weet je niet hoe je dit voor elkaar krijgt. Je kan natuurlijk starten met adverteren op Google en daarbij gebruik maken van lokale zoekwoorden. Maar vergeet niet de kracht van lokale SEO! Wij delen alle ins en outs hierover en geven ook een aantal tips zodat jij aan de slag kan met deze SEO-strategie.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘dichtstbijzijnde online marketing bureau’, ‘bakker Den Haag, of ‘supermarkt in de buurt’.  Maar dit kan ook op generieke zoektermen, zoals ‘online marketing bureau’ en ‘supermarkt’. Het algoritme van Google begrijpt wanneer een gebruiker op zoek is naar iets in de buurt en laat daarom steeds vaker zoekresultaten zien waarvan een locatie zich dicht bij de gebruiker in de buurt bevindt.

Uit de cijfers van Google blijkt dat van alle zoekopdrachten, 46% een lokale zoekintentie heeft. Maar liefst 88% van de gebruikers die een lokale zoekopdracht uitvoert, brengt in dezelfde week nog een bezoek aan de fysieke vestiging. Dit geeft wel aan dat je als bedrijf lokaal zichtbaar wilt zijn.

Waarom lokale SEO zo belangrijk is!

Ondanks de cijfers van Google, besteden bedrijven niet of weinig aandacht aan lokale SEO. Dat is zonde! Daarom delen wij hier een aantal goede redenen om je wel te verdiepen in deze SEO-strategie.

  • Tegenwoordig zijn wij allemaal steeds actiever op onze smartphone. Dat betekent dat wij ook sneller Google gebruiken als wij iets zoeken. Op zoek naar een leuk restaurant in de buurt? Google en je vindt er genoeg.
  • Mensen die lokale zoektermen gebruiken zijn ook echt op zoek naar een product of dienst in de buurt. Dit verkeer wil je dan ook graag naar jouw website verleiden.
  • Maak je gebruik van een omnichannel strategie? Dan kan lokale SEO bijdragen aan een naadloze aansluiting tussen online en offline. Door de juiste online content te delen kun je meer bezoekers trekken naar je fysieke vestiging. Dit wordt ook wel het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) genoemd.

Hoe zet je lokale SEO in?

Je kan lokale SEO op twee manieren inzetten.

1.      Landingspagina’s inrichten voor lokale zoektermen

Stel je hebt een online marketing bureau en bent gevestigd in Den Haag, maar je wilt ook graag mensen bereiken uit Rotterdam. Dan is het goed om een nieuwe landingspagina te ontwikkelen en in te richten op het zoekwoord ‘online marketing bureau Rotterdam’. Op deze manier kunnen de mensen die zoeken naar een online marketing bureau in Rotterdam, jouw website ook vinden.

2.      Generieke zoektermen vanaf locatie

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat iemand zich op het moment in Den Haag bevindt en zoekt naar ‘online marketing bureau’. Google maakt dan op basis van de locatie van de zoeker en de content op jouw landingspagina een match. Vergeet dus niet om ook op generieke termen vindbaar te zijn, zodat iemand ook vanaf een bepaalde locatie jouw website kan vinden.

+37% online verkopen door SEO Mobox stelde ons 2 jaar geleden de vraag: Kunnen jullie zorgen dat ik online beter gevonden word? Zo gezegd, zo gedaan. 2 jaar na data is dit het resultaat: +37% online verkopen. SEO speelde een grote rol in de stijging van het aantal online verkopen! lees hun case

5 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren

Voordat je aan de slag gaat hebben wij nog 5 tips voor je!

Tip 1: Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Een bedrijfsprofiel bij Google Mijn Bedrijf is belangrijk wanneer je lokaal gevonden wilt worden. Dit profiel wordt namelijk getoond binnen Google Maps wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam of zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jou bedrijf. Daarnaast wordt je profiel ook binnen de normale zoekresultaten getoond wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam (zie afbeelding 1).

Afbeelding 1: Google Mijn Bedrijf profiel bij een zoekopdracht op bedrijfsnaam

Start met het maken van een Google Mijn Bedrijf profiel en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie invult. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent kun je veel informatie invullen. Voeg bijvoorbeeld foto’s van je bedrijf, je diensten/producten en een link toe naar je website. Vergeet ook niet om reviews te verzamelen, social proof is belangrijk!  Blijf je profiel aanvullen en werk het regelmatig bij. Op deze manier blijf je lokaal goed vindbaar.

Tip 2: Verzamel goede lokale backlinks

Voor lokale ondernemingen is het relevant om lokale backlinks te ontvangen. Maar wat zijn backlinks precies? Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Op basis van backlinks kan de zoekmachine Google bepalen hoe populair jouw website is.

Maar hoe verkrijg je dan goede lokale backlinks? Dit kan door content te delen met relevante lokale bedrijven. Je deelt bijvoorbeeld informatie over lokale evenementen op jouw website waar andere bedrijven vervolgens naar toe linken. Maar je kan ook backlinks verzamelen door links op een website van een ondernemersvereniging te plaatsen of door gepubliceerd te worden in lokale/regionale nieuwsbladen.

Tip 3: Gebruik maken van structured data

Door gebruik te maken van structured data geef je Google meer en makkelijker informatie over jouw bedrijf. Door informatie over jouw organisatie gestructureerd aan te bieden, begrijpt Google beter en sneller waar jouw website over gaat. Denk hierbij aan locatie en contactgegevens. Concreet is structured data een stukje code in de HTML van je website.

Het is zelfs mogelijk om met stuctured data review sterren te tonen in zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat jouw website meer opvalt tussen alle zoekresultaten in Google. Wil je checken welke structured data is toegevoegd aan jouw website? Gebruik dan structured data testing tool van Google.

Tip 4: Schrijf relevante lokale content

Zoals eerder beschreven is het slim om landingspagina en/of blogs te schrijven rondom lokale zoektermen. Met behulp van bijvoorbeeld de Google Chrome extensie ‘Keyword Surfer’ kun je ontdekken hoeveel zoekvolume er maandelijks is op een bepaalde zoekterm. Zie in afbeelding 2 hoe de extensie inzicht geeft in het zoekvolume. Hoe hoger het zoekvolume, des te meer mensen er maandelijks zoeken op een bepaalde zoekterm, maar dit betekent ook meer concurrentie!

Afbeelding 2: Weergave Google Chrome extensie Keyword Surfer

Na het bepalen op welk zoekwoord je wilt inzetten kan je aan de slag met het verwerken van het zoekwoord in de teksten op jouw website. Op de lange termijn zal dit ervoor zorgen dat je lokaal beter vindbaar wordt via Google. Wil je meer lezen over hoe je bovenaan in Google komt? Klik dan hier!

Tip 5: Speel in op voice search

Zoals wij al hadden beschreven in ons online marketing trends artikel is voice search een nieuwe belangrijke trend! Steeds meer mensen spreken een zoekopdracht in, in plaats van dat ze het typen. Dit heeft ook invloed op hoe mensen lokale zoekopdrachten uitvoeren. Bij veel voice search opdrachten wordt er een featured snippet getoond.

Een featured snippet of ook wel een answer box, is een korte samenvatting van een antwoord op een vraag (zie afbeelding 3). Dit wordt weergegeven wanneer je en hoe- of wat-vraag intypt of inspreekt in Google. Maar hoe kom je hier te staan bij lokaal gerelateerde vragen? Dan moet je ervoor zorgen dat je een autoriteit bent binnen een niche, bijvoorbeeld SEO. Zorg voor autoriteit door een kennisbank te maken of blogs te schrijven. Zorg dan wel dat je in de content op de website antwoord geeft op de vraag, dit kan natuurlijk makkelijk door de vraag op te nemen in de tekst. Let er dan ook op dat je de vraag opneemt in de meta titel en HTML heading en dat je gedetailleerd antwoord geeft.

Afbeelding 3: Voorbeeld van een featured snippet

Heb je dit allemaal goed ingericht dan is er een grote kans dat je boven andere zoekresultaten wordt weergegeven. Dit zorgt er dus voor een betere lokale vindbaarheid.

Leuk en aardig allemaal

Maar wat levert het je uiteindelijk op?

  • Het verbeterd je algemene online zichtbaarheid;
  • Vergroot de naamsbekendheid;
  • Zorgt voor meer verkeer naar je website;
  • Vergroot je online en offline omzet (ROPO-effect);
  • Het zorgt voor touchpoints in de See- en Think fase van de customer journey. 

Online groeien met lokale SEO!

Enthousiast geworden? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan helpen wij jou graag verder. Wij zijn een SEO bureau in Den Haag, neem eens contact op. Of ontdek (gratis) welke online marketing aanpak het best bij jou past met onze online groeiscan.

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram