We krijgen nog geregeld de vraag of een mobiele website nodig is. Anno 2019 lijkt dat een retorische vraag. Er zijn echter nog genoeg actieve websites, die gemaakt zijn in een tijdperk waar mobielvriendelijkheid nog niet de norm was. Nu de mens mobieler is dan ooit tevoren, is het wat ons betreft dus niet de vraag of je investeert in een mobiel vriendelijke website…. maar eerder welk niveau van mobielvriendelijkheid je kiest?
Er wordt overigens veel gesproken over dè mobiele website. In de praktijk is dat niet helemaal correct. Er zijn namelijk meerdere mobiele website varianten en dus niveaus van mobielvriendelijkheid. Hieronder sommen we allereerst de meest gebruikte variaties op. Want om te weten welke keuze je moet maken, moet je eerst weten wat er is.
Mobiele dedicated website zijn websites die specifiek ontworpen zijn voor mobiele telefoons. Deze website hebben meestal deze URL opbouw: m.jouwurl.nl. De ‘M’ voor jouwurl.nl staat dan voor ‘mobiel’.
Web apps zijn websites die eruit zien als een app, maar dan gewoon in je telefoon browser. Deze kan je niet via de Play Store of App Store downloaden.
Responsive design websites zijn websites die gemaakt zijn voor verschillende schermen, en automatisch schalen naar het juiste formaat voor het gebruikte device.
Adaptive websites zijn ook websites die gemaakt zijn om te bekijken via verschillende soorten schermen/devices echter is wordt er per device aangepaste en/of andere content gebruikt die beter aansluit bij het gebruikte device.
Desktop websites zijn websites die alleen voor de desktop ontworpen zijn en niet mobiel geoptimaliseerd zijn.
Native App is een app die je via de App Store koopt. Deze apps tellen niet mee met de indexatie in Google en je bent afhankelijk van goedkeuring van het platform waar je de app op wilt uitbrengen.
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die belangrijk zijn om de juiste mobiel vriendelijke website-variant te kiezen. Wij hebben de 5 belangrijkste factoren op een rij gezet.
Als je zelf iets online opzoekt doe je dat vaak via je mobiel. Immers heb je jouw mobiel bij de hand waardoor het zo opgezocht is. Achter je computer kruipen is vaak lastiger of ongewenst. En het duurt vaak ook nog eens veel langer voordat je bent opgestart. Hoe vaker jouw doelgroep naar de mobiel grijpt om jou te vinden, hoe belangrijker optimalisatie voor mobiel is.
Bekijk zelf in web Analytics eens hoe vaak jouw huidige website wordt bekeken met een mobiel. Houd er daarbij wel rekening mee dat je kijkt naar voorkeursgedrag en tegelijkertijd naar de consequenties van jouw huidige mobiel vriendelijkheid. Als jouw website bijvoorbeeld momenteel erg traag laadt op een mobiel zullen er minder mobiele bezoekers zijn. Niet omdat het zet het niet willen, maar omdat de website er (nog) niet op is ingesteld.
Het tijdstip en de koopfase van jouw bezoeker is minstens zo belangrijk. Neem bijvoorbeeld een dierentuin. Tijdens werktijd zullen op de desktopversie mensen wellicht eerder tickets kopen. Maar op de mobiele website willen ze graag zien wat de locatie van de dierentuin is, openingstijden of de plattegrond van de dierentuin. De mobiele versie wordt dus geraadpleegd voor andere doeleinden dan de desktop versie.
Als jij dus goed weet wat de belangrijkste acties zijn van jouw website geef dan daar ook voorrang aan qua optimalisatie. Neem daarbij ook mee dat de verkoop via mobiele telefoons explosief stijgt. Was het een aantal jaar nog ondenkbaar om via de mobiele telefoon een reis te boeken en te betalen. Nu is het aantal mobiele verkopen via mobiel op veel diensten en producten al hoger dan op de desktop en/of tablet.
Google heeft in het verleden aangegeven dat de laadsnelheid van je website meetelt voor een goede indexatie op Google, maar ook het gebruik van dezelfde content en cross-browser vriendelijkheid zijn belangrijke punten voor Google. En zoals je weet, is Google blij met jou, dan belonen ze je met een hogere ranking in de zoekmachineresultaten en/of lagere mediakosten (cpc).
In 2016 lanceerde Google de ‘mobile first index’. In december 2017 publiceerde Google dat deze indexering was getest en uitgerold met een selecte groep websites. Op dit moment is er niet bekend wanneer deze ‘mobile first index’ gaat uitrollen voor alle websites. Google zegt zelf dat ze langzamerhand gaan uitrollen, maar dat deze indexering (voorlopig) geen voordeel geeft op je ranking op Google.
Bron: Google.com/index
Een perfect acterende mobiele website kan natuurlijk ook gewoon horen bij de status en/of groei van jouw merk en merkbeleving. Los van de conversie of sales kan het daarom een passende (blijvende) investering zijn.
Alle content ‘adaptive’ voor devices optimaliseren en aanpassen is kostbaarder dan het ‘responsive’ schalen van de content. De balans tussen de investering en optimalisatie per device is dus ook een belangrijke factor bij jouw keuze voor de meest passende mobiele website variant.
Zoals bovengenoemd, zijn er verschillende factoren die meespelen in de keuze voor een mobiel vriendelijke website. Wil je wat extra hulp of advies over je website en/of inzicht over het zoekgedrag van je website? Neem dan vrijblijvend contact op met Reason. Neem vrijblijvend contact op met Reason