Reason Online Marketing logo
beeld extensies
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

Zo werken de nieuwe beeldextensies in Google Ads

Google Ads heeft zijn repertoire van nieuwe functies uitgebreid en is begonnen met het aanbieden van beeldextensies. Deze nieuwe extensie wordt momenteel uitgerold en toont een kleine afbeelding naast tekstadvertenties op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP).

Wat zijn beeldextensies?

Beeldextensies zijn een nieuwe advertentie-extensie in Google Ads. Deze beeld extensie weergegeven als een kleine afbeelding naast uw tekstadvertentie op de SERP.

Deze extensie was in eerste instantie alleen beschikbaar voor geselecteerde adverteerders, maar is nu beschikbaar voor alle adverteerders wereldwijd. Deze aankondiging deed Google in mei 2021 tijdens de Google Marketing Livestream.

Net als de andere recente Google Ads updates, zoals galerij- advertenties, komen beeldextensies alleen in aanmerking voor advertenties op mobiele apparaten.

Omdat het een nieuwe functie is, is er nog geen berg aan data beschikbaar over de impact van deze extensies. Echter omdat ze advertenties helpen opvallen in de SERP, verwachten we dat beeldextensies de doorklikratio (CTR) op mobiele apparaten verhogen en meer verkeer naar jouw website trekken. Volgens Google zorgt het toevoegen van een afbeelding voor een stijging van 5% in het doorklikpercentage.

Bovendien, aangezien Google onlangs heeft geëxperimenteerd met de lay-out van de zoekresultaten pagina, kan het formaat van deze beeldextensies een indicator zijn van wat er gaat komen met organische zoekresultaten. Advertenties met beeldextensies kunnen mogelijk nabootsen hoe organische vermeldingen er in de toekomst uitzien. Dat maakt het moeilijker voor consumenten om het onderscheid te maken tussen organische en betaalde zoekresultaten

Als consumenten raken we steeds meer gewend aan online ervaringen die visuele elementen samenvoegen met tekst en informatie. Google heeft op deze verschuiving gereageerd door visuele SERP-functies te ontwikkelen, favicons toe te voegen aan organische vermeldingen en andere tactieken om visuele inhoud op de pagina met zoekresultaten op te nemen.

Hoe maak ik beeldextensies?

Je kunt de beeldextensies aan meerdere campagnes of advertentiegroepen tegelijk toevoegen. De meest efficiënte methode om meerdere advertentiegroepen of campagnes te selecteren is als volgt:

  1. Begin bij de weergave ‘Alle campagnes’ in jouw account
  2. Selecteer het tabblad ‘Advertenties en extensies’
  3. Schakel naar ‘Extensies’ en klik op de blauwe plusknop om een ​​nieuwe extensie toe te voegen
  4. Klik op de optie ‘Beeld extensie’
  5. Dit opent een nieuw scherm
  6. Selecteer onder de vervolgkeuzelijst ‘Toevoegen aan’ Campagne of Advertentiegroep
  7. Klik vervolgens op de blauwe link om specifieke campagnes of advertentiegroepen te selecteren
  8. Selecteer in het pop-upvenster elke campagne of advertentiegroep waaraan je de beeld extensie(s) wilt toevoegen
  9. Klik op ‘Gereed’

Nadat alle advertentiegroepen of campagnes zijn geselecteerd waaraan je de beeld extensie wilt toevoegen, kun je de afbeeldingen uploaden. Klik op de blauwe plusknop in het vak ‘Afbeeldingen’, ga naar het tabblad ‘Uploaden’ en kies de bestanden die je naast jouw advertentie wilt weergeven. 

Heb je geen afbeeldingen van jouw organisatie paraat? Voer dan de URL van de website in en laat Google de desbetreffende website scannen en passende afbeeldingen verzamelen. 

Net als andere advertentie-extensies, moeten beeldextensies worden goedgekeurd door Google zodra ze zijn opgeslagen. Nadat ze zijn goedgekeurd, worden de afbeeldingen weergegeven naast advertenties op mobiele apparaten.

Beeldextensies kunnen nu per campagne worden toegevoegd, terwijl ze voorheen alleen per advertentiegroep konden worden geïmplementeerd. Dat betekent dat je nu nóg sneller nieuwe beeldextensies aan jouw campagnes kunt koppelen!

Wat zijn de afbeelding vereisten?

Toen Google voor het eerst beeldextensies uitbracht, moesten afbeeldingen van vierkant formaat zijn. Je kunt sinds kort zowel vierkante als liggende afbeeldingen uploaden. Google kiest zelf wanneer, welke afbeelding wordt gebruikt.

Er is minimaal één vierkante afbeelding vereist. Hoewel de minimale geaccepteerde grootte 300 x 300 pixels is, is de aanbevolen grootte 1200 x 1200.

Landscape afbeeldingen zijn optioneel. Ze moeten een verhouding van 1,91:1 hebben met een aanbevolen grootte van 1200 × 628. De minimumgrootte die Google accepteert, is 600 × 314. Houd er rekening mee dat de grootte van afbeeldingsbestanden niet groter kan zijn dan 5120 KB.

Geen extra kosten voor beeldextensies

Wanneer iemand op de beeldextensie klikt, worden er kosten in rekening gebracht op basis van CPC, vergelijkbaar met tekstadvertenties. De afbeeldingen zijn klikbaar en leiden naar de door jouw ingestelde landingspagina. Hiervoor wordt dezelfde CPC in rekening gebracht als voor een klik op jouw titels of beschrijvingen. Het toevoegen van de nieuwe beeldextensies kost dan ook niet extra!

Wanneer zijn ze beschikbaar voor alle adverteerders?

Nu! beeldextensies zijn eindelijk beschikbaar voor alle Google Ads adverteerders. Deze functie was in bèta tot mei 2021, maar nu komt elk Google Ads account in aanmerking voor het gebruik van deze extensies.

We raden aan om zo snel mogelijk beeldextensies te implementeren. Door snel te handelen ben je de concurrent een stapje voor en spring je er extra tussenuit! Althans, tot op het moment dat ook zij de extensie hebben ontdekt. Dan is het weer een eerlijke strijd.

Update: Dynamische beeldextensies

Het is nu ook mogelijk om afbeeldingen van je website automatisch toe te laten voegen! Google bekijkt dan jouw website en kan gebruik maken van alle aanwezige afbeeldingen om met tekstadvertenties in het zoeknetwerk te combineren. Hiervoor maak je gebruik van de dynamische beeldextensie.

Navigeer via het menu aan de linkerzijde van je scherm naar ‘Advertenties & extensies’ > ‘extensies’ en scroll naar benederen in de “summary weergave”. Klik op ‘toestaan’ om de dynamische beeldextensies te activeren, zie ook afbeelding 1.

Google Ads dynamische beeldextensie activeren
Afbeelding 1: Google Ads dynamische beeldextensie

Als laatste dien je adverteerder te bevestigen dat je eigenaar bent van afbeeldingen die op jouw website zijn gebruikt. Door de dynamische afbeeldingsextensies definitief in te schakelen ga je ermee akkoord dat Google jouw afbeeldingen gebruikt in combinatie met jouw tekstadvertenties.

Dynamische beeldextensie inschakelen
Afbeelding 2: Dynamische afbeeldingsextensies inschakelen

Hulp nodig van een online marketing bureau bij het instellen van de nieuwe beeldextensies? Of hulp nodig bij het optimaliseren van een Google Ads account? Vraag direct een gratis online groeiscan aan en ontdek welke kansen er voor jou liggen om online te groeien!

FAQ

Wat zijn advertentie extensies?

Advertentie extensies maken het mogelijk om extra informatie aan je Google advertenties toe te voegen. In het algemeen zorgen extensies voor een hoger doorklikratio (CTR) van jouw advertenties. Hoe meer informatie je toevoegt aan je advertentie, hoe beter en aantrekkelijker een advertentie wordt.

Welke Google Ads advertentie extensies zijn er?

Er zijn verschillende typen extensies. Een aantal voorbeelden zijn sitelinks, highlight extensies, website-informatie extensies, prijsextensies, oproepextensies, app-extensies, en verschillende geautomatiseerde extensies. Een voorbeeld van een geautomatiseerde extensies is de locatie extensies. Hierbij koppelt Google Ads jouw advertenties automatisch een jouw Google mijn Bedrijf profiel.

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram