Google ads b2b doelgroepen
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

Haal meer uit Google Ads met B2B doelgroepen

Iedereen die voor een B2B organisatie werkt met Google Ads herkent dit: voor relevante (exacte) zoekwoorden die zorgen voor conversies, betaal je een hoge CPC (Cost Per Click). Om dit te omzeilen kiezen adverteerders vaak voor bredere zoekwoorden die minder kosten. Echter leveren die brede zoekwoorden ook irrelevante klikken op van consumenten. Google komt nu met B2B search doelgroepen: hiermee kun je nog effectiever jouw doelgroep bereiken.

Google Ads B2B: dit is er mogelijk

Met de huidige targeting mogelijkheden kun je het probleem van brede zoekwoorden vs. relevante zoekwoorden enigszins omzeilen. Je kunt namelijk gebruik maken van bestaande in-market doelgroepen (doelgroepen die in de markt zijn om een dienst/product af te nemen). Voorbeelden van in-market doelgroepen zijn ‘zakelijke dienstverlening’, ‘zakelijke professionals’ en ‘zakelijke reizigers’. Deze doelgroepen zijn niet  specifiek genoeg en zeggen niets over de branche waarin de internetgebruikers actief zijn.

Je bereikt met deze in-market doelgroepen ook niet de gehele B2B doelgroep die je zoekt.  Niet alleen maak je onnodige kosten door “slechte” targeting, ook sales vindt de leads slecht, want: “dit zijn allemaal consumenten”.

Nieuw: Google Ads B2B doelgroepen

Recent lanceerde Google een nieuwe bèta in Nederland: B2B search audiences. Met deze functie kun je jouw zoekadvertenties targeten op branche- en FTE-niveau. De nieuwe B2B targeting zijn onder te verdelen in de twee categorieën:

Bedrijfsgrootte:

  • MKB  (1-249 werknemers)
  • Middelgrote werkgever (250-999 werknemers)
  • Grote werkgever (1.000-10.000 werknemers)
  • Zeer grote werkgever (>10.000 werknemers)

Branche:

  • Bouwsector
  • Branche voor onroerend goed
  • Financiële branche
  • Gezondheidssector
  • Horecasector
  • Onderwijssector
  • Productiesector
  • Technologiesector

Met deze B2B Google Ads doelgroepen wordt het vele malen makkelijker om kwalitatieve B2B leads binnen te halen.

Met de nieuwe B2B targeting opties wordt het een stuk makkelijker om kwalitatieve B2B leads binnen te halen. Zo worden bredere zoekwoorden met goedkopere CPC’s een stuk interessanter. Deze advertenties worden namelijk niet meer getoond aan consumenten. Ook kun je specifieke advertentieteksten inzetten, zoals ‘Betaal op rekening’ en ‘Zakelijk account’.

Hoe ook jij de nieuwe doelgroepen inzet

Begin altijd met observeren bij bestaande advertenties. Kijk na 1- weken wat voor effect de nieuwe doelgroepen met zich meebrengen. ikzelf kijk doorgaans naar de gemiddelde CPC, CTR, CPA en het conversiepercentage. Zo weet je exact welke doelgroep rendeert en welke doelgroep juist niet.

Ga naar de zoekcampagne waar je de doelgroepen ter observatie wilt toevoegen:

  1. Navigeer naar doelgroepen
  2. Klik ‘observatie’ aan
  3. Navigeer naar ‘browsen’
  4. Klik op ‘wie ze zijn’
  5. Selecteer ‘baan’ en kruis alles aan ter oberservatie

Na 1-2 weken heb je waarschijnlijk genoeg data om de ‘observatie’ om te zetten in ‘targeting’. Je kunt ervoor kiezen om in de huidige campagne een aantal criteria uit te schakelen en door te gaan met de B2B Google Ads doelgroepen die goed presteren. Maar als je slim bent, kies je ervoor om de campagne te dupliceren en de advertenties toe te schrijven op een specifieke branche. 

Let op: kies alleen voor het verder toespitsen van jouw advertenties op specifieke branches als daar genoeg data voor is!

Meer leads met Google Ads B2B doelgroepen 

Voorheen was het soms wat lastig om kwalitatieve B2B leads met Google Ads te genereren. Wellicht helpt dit artikel jou om meer leads te halen uit je mediabudget! Hulp nodig? Ontdek wie we zijn en hoe we werken. Vind je ons tof? Ontdek dan wat het kost om jouw B2B Google Ads uit te besteden.

Ps. Feb 2021: Google Ads B2B Search audiences bevinden zich momenteel nog in bèta en is nog niet beschikbaar in alle Nederlandse advertentieaccounts.

Pps. April 2021: Google Ads B2B Search audiences zijn volledig uitgerold.

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram