skip to Main Content

Hoe bereik jij straks je fans op Facebook nog?

Facebook update - Reason Digital Empowerment

Begon bij jou de paniek ook toe te slaan nadat Facebooks Mark Zuckerberg eerder dit jaar aankondigde de tijdlijn van Facebook flink aan te passen? Facebook wilt terug naar meer zichtbaarheid van familie en vrienden. Maar hoe bereik jij straks als organisatie nog je zorgvuldig opgebouwde fanbase?

Waar al jaren door de gebruikers van Facebook over wordt geklaagd wordt nu erkent door Mark Zuckerberg: media en merken overspoelen Facebook in toenemende mate met hun content. Zuckerberg vindt dat vriendschappen en familie nu ook centraal moeten staan en past daarom de visie van Facebook aan. Net als bij het internet, waar blogs en websites ontstaan waar je bij staat, gebruiken ook steeds meer organisaties Facebook als kanaal. Facebook wil graag, net als Google, het meest relevante bij de volgers naar boven brengen. Het gevolg? Als bedrijven geen actie ondernemen zal het organisch bereik van de berichten flink opdrogen.

Wat kan je doen om toch zichtbaar te blijven?

  1. Plaats berichten die interactie bevorderen
    Facebook wil graag de interactie bevorderen op het kanaal. Dus scoor je met goede, scherpe content, zal je dit ook zien in de betrokkenheid van je fans op Facebook.
  1. Live video’s
    We wisten natuurlijk al dat dit groter zou gaan worden. Video zal de komende jaren alleen maar groeien komende jaren. Middels live video’s bevorderen ze de discussie.
  1. Vraag je volgers hun voorkeuren aan te passen.
    Gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij graag in hun tijdlijn willen zien verschijnen. Dit kan in de instellingen gewijzigd worden.
  1. Blijf actief op Facebook
    Bedrijven die normaliter voldoende posten op Facebook, waar interactie op volgt zullen minder last hebben dan bedrijven die nooit iets posten of interactie hebben op Facebook.
  2. Adverteren blijft belangrijk
    Facebook wilt natuurlijk geld verdienen. Ze realiseren zich dat ze waarschijnlijk terug gaan lopen in omzet omdat ze de regels aanpassen. Met advertenties bereik je eenvouding met een bepaald bedrag je doelgroep. De gerichte targeting mogelijkheden bieden daarbij een extra mogelijkheid om content aan de juiste personen te laten zien.
  1. Spreid je kansen met verschillende kanalen
    Omdat de regels altijd op zijn tijd aangepast worden is het verstandig om je kansen te verspreiden op verschillende kanalen. Wellicht is Instagram wel een platform waar jouw doelgroep actief is. Of denk eens aan mailings?

Het einde van Like-Share-En-Win-Acties

Het stond al jaren op de zwarte lijst van Facebook: Like, Share en Win acties. Nu worden deze helemaal verbannen van Facebook. Dus als je ze nog deed (Foei!) dan moet je er nu helemaal mee stoppen. Ze zullen niet meer in tijdlijnen zichtbaar worden want Facebook gaat actief op jacht naar deze acties.

Hoe richt jij je social media in? Gebruik jij al social media in je online marketing strategie? Reason kan je helpen bij een succesvolle social media campagne op te zetten. Bereik je doelgroep instant met sterke advertenties. Benieuwd welke campagnes of kanalen je kan gebruiken? Neem eens contact met ons op en we helpen je graag.

Meld je aan voor kennis, updates & tips

Geef een reactie

Wij maken gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke ervaring op onze website te geven. Om jouw voorkeur te registeren moet jouw browser cookies accepteren. Meer informatie over ons beleid en het instellen van cookies kun je in onze privacy- en cookieverklaring vinden. Als je gebruik maakt van onze website zonder je voorkeur aan te geven registreren we alleen functionele cookies.