Reason Online Marketing logo
leads genereren via facebook
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

B2B leads genereren via Facebook

Facebook wordt dagelijks gebruikt door ruim 10,5 miljoen Nederlanders. We kennen Facebook als een social media platform wat jij en ik voornamelijk in onze vrije tijd gebruiken. Daarom weten we dat het kanaal erg geschikt is om te adverteren richting consumenten. Maar de grote vraag is natuurlijk: biedt Facebook ook kansen voor de B2B markt om de juiste doelgroep te bereiken en leads te genereren? Het antwoord is simpel: ‘Ja zeker!’. 

Voordat je van start kan gaan met het targeten van de B2B via Facebook, is de basis belangrijk. Hoe is jouw Facebookpagina ingericht, hoeveel volgers heb je, zijn de contactgegevens ingevuld? Dit draagt allemaal bij aan de betrouwbaarheid van jouw bedrijf online. Is dit in orde dan kun je door naar de volgende stap: ‘Leads genereren’. Leads genereren op Facebook kan op allerlei manieren, maar wij kijken gericht naar het opzetten van leadadvertenties. Maar voordat ik los brand over waar je allemaal wel niet op moet letten, wil je vast weten wat een Facebook lead advertentie is en waarom het nu zo geschikt is om leads mee te genereren.

Maar eerst: waarom B2B leads genereren via Facebook?

Over het algemeen denken we bij Facebook aan de B2C-markt, maar niets is minder waar. Facebook wordt steeds relevanter voor de zakelijke markt. Om je hiervan te overtuigen heb ik hier vier redenen op een rijtje gezet: 

  1. Duidelijker beeld van de doelgroep: Over het algemeen is B2B meer gericht op langetermijnrelaties, dit geeft je een voorsprong. Je hebt namelijk een lange tijd om specifieke informatie van jouw doelgroep te vergaren. Zo kun je nog gerichter targeten. Hoe gerichter je kan targeten, hoe relevanter je content is voor de Facebook gebruikers. Zo is er meer kans dat ze klikken op je lead advertentie en contactgegevens achterlaten. (Scheelt ook weer in de kosten) 
  2. Delen van vakkennis: Tegenwoordig gebruikt iedereen internet als informatiebron. Dus Facebook is een prima plek om jouw doelgroep te voorzien van informatie over jouw dienst, product en werkwijze. 
  3. Geschikt voor een beperkt marketingbudget: Facebook is het ideale kanaal om het maximale uit jouw marketingbudget te halen en toch nog de kosten per lead laag te houden. 
  4. Relatie opbouwen: Facebook is een geschikt kanaal om de relatie met jouw (potentiële) klant op te bouwen en te versterken. Dit draagt allemaal bij aan het verhogen van de lead kwaliteit.

Geïnteresseerd geraakt? Lees hier verder welke stappen je moet doorlopen om van jouw Facebookpagina een leadmachine te maken.

First things first

Om aan de slag te gaan met het generen van B2B leads, is het goed om te kijken naar de huidige status van jouw Facebookpagina. Post je regelmatig op je tijdlijn? Wordt er gedeeld en geliket? Hoeveel volgers heeft de Facebookpagina op dit moment? En ben je ook al actief in community’s? Dit draagt allemaal bij aan de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van jouw bedrijf online.

Daarnaast neem je ook een kijkje naar jouw huidige doelgroep, wie wil je bereiken met de lead advertentie? Heb je nog geen buyer persona, geen probleem! Wij bieden online strategie sessies aan, dit helpt bij het ontwikkelen van een buyer persona. Als de basis staat kan je aan de slag gaan met gericht adverteren via Facebook, met als doel leadgeneratie. 

Wat is een Facebook Lead advertentie? 

Een lead advertentie is een manier om contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen. Denk hierbij aan het aanvragen van demo’s, downloaden van whitepapers, aanmelden voor webinars of bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief. De gebruiker heeft slechts 5 seconden nodig om zich te registeren, omdat de gegevens voor een groot deel al ingevuld worden door Facebook. Facebook leadadvertenties is dus een laagdrempelige manier om gegevens te verzamelen van jouw (potentiële) doelgroep.

b2b
Afbeelding 1: Voorbeeld call to action Facebook leadadvertentie
1.200 app installaties in één maand met Facebook Ads SevenSix kwam bij ons met de vraag of wij konden helpen bij de lancering van de nieuwe app! Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Door veel te A/B testen kwam wij tot steeds betere resultaten. Benieuwd hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan onze case! lees hun case

Starten met Facebook Lead Ads

Volg hier stap voor stap hoe je B2B leads kan verzamelen via Facebook. 

Stap 1: Facebookpagina connecten met Bedrijfsmanager 

Voordat je aan de slag kan met Facebook adverteren moet je een account aanmaken bij Facebook Bedrijfsmanager. Bedrijfsmanager is tool van Facebook om alles omtrent advertentie te beheren. Als de basis van je Facebookpagina goed is kan je gaan naar business.facebook.com/overview. Kies voor ‘account aanmaken’ en vul daar je contactgegevens en bedrijfsgegevens in. (Tip: zorg dat je een persoonlijk Facebook-account hebt zodat je je identiteit kan bevestigen)  

Stap 2: Maak een Lead Ads campagne 

Nu kan je dan echt aan de slag met het creëren van een Facebook lead campagne. Bedenk een toepasselijk campagne naam en kies als doel ‘leads genereren’. 

doel
Afbeelding 2: NIeuwe campagne aanmaken en doel instellen

Stap 3: Creëer een advertentieset 

Vervolgens ga je een advertentieset maken. Geef de advertentieset een naam, kies de Facebookpagina waarmee je wilt adverteren en geef aan of je met een expresformulier wilt werken of dat je mensen wilt laten bellen. Stel het budget in en een planning, dan ben je klaar om naar stap 4 te gaan. 

leads genereren via Facebook
Afbeelding 3: Advertentieset instellen

Stap 4: Doelgroep bepalen en instellen 

In de advertentieset bepaal je ook de doelgroep waarop je wil gaan targeten. Aan de hand van je buyer persona ga je in de advertentieset een doelgroep selecteren voor je leadadvertentie. 

De Bedrijfsmanager biedt eveneens de mogelijkheid om met behulp van de Facebook Pixel doelgroepen samen te stellen. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers targeten die je laatste blog hebben gelezen. Op deze manier kan je de juiste groep bezoekers nogmaals benaderd worden. Grote kans dat ze hun contactgegevens achterlaten als hun interesse is gewekt door je laatste blog. Hiervoor moet je wel de Facebook Pixel geïmplementeerd zijn op je website en daarvoor een aangepaste doelgroep aangemaakt zijn. 

Bepaal wie je advertenties mogen zien door locaties, leeftijd, geslacht, demografische gegevens en interesses te selecteren. Dit is zeer geschikt voor het genereren van B2B-leads, omdat je naast demografische gegevens en interesses, ook kan targeten op functietitels en bedrijven. Dit maakt het natuurlijk veel interessanter voor je bedrijf. Daarnaast heb je nog 3 andere opties die je kunt gebruiken:

  1. Saved audience: Vooraf opgeslagen doelgroep. Heb je al van tevoren onderzoek gedaan naar je doelgroep en de grootte daarvan? Dan kan je deze opslaan en gemakkelijk selecteren als je de campagne aan het opzetten bent. 
  2. Custom audience: Een zelf opgebouwde doelgroep bijvoorbeeld op basis van je websiteverkeer. Als je wil retargeten is dit een geschikte manier. Op deze manier kan je bezoekers van bijvoorbeeld je website opnieuw targeten. Je geeft simpelweg de URL in van een pagina waarvan jij alle bezoekers nogmaals een boodschap wilt voorschotelen.
  3. Lookalike audience: Een doelgroep die vergelijkbaar is met een andere doelgroep die jij hebt aangemaakt. Met deze targeting kan je op basis van een klantenbestand of databestand een vergelijkbare doelgroep aanmaken. Facebook Audience Manager gaat dan zoeken naar gebruikers met overeenkomende gegevens en maakt daarvan een lookalike audience. 

Stap 5: Opzetten van de advertentie 

Voordat je de advertentie gaat opzetten moet je een formulier selecteren. Je kunt een nieuw formulier maken of een bestaand formulier kiezen.

advertentie
Afbeelding 4: Voorbeeld opzetten advertentie

Stap 6: Leadformulier samenstellen 

Voordat je de advertentie plaatst moet je een lead formulier maken en koppelen. Het formulier kun je aanvullen met maximaal 15 vragen. Daarnaast kun je direct jouw privacybeleid en disclaimer toevoegen. 

lead
Afbeelding 5: Voorbeeld leadformulier samenstellen

Stap 7: Checken resultaten en bijsturen 

Nadat de campagne, advertentieset en advertentiemateriaal klaar staat kun je de campagne activeren. Houd goed in de gaten hoe de campagne presteert’. Indien het nodig is kan je tussentijds de advertentie optimaliseren, het budget aanpassen, de doelgroep veranderen en nog veel meer. Op deze manier blijft je campagne inspelen op eventueel veranderende situaties. Behaal je niet de resultaten die je voor ogen had? Vraag dan een gratis Facebook Groeiscan aan en dan kijken wij mee naar wat je nog kan verbeteren.

Ook online groeien door B2B lead advertenties via Facebook? 

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb laten zien welke rol Facebook adverteren kan spelen bij het verzamelen van B2B leads en hoe ook jij effectief leads kunt genereren met leadadvertenties. Social media is zeker niet alleen relevant voor de B2C markt, dus pak je kans! Ontdek (gratis) welke online marketing aanpak het best bij jou past met onze Online Groeiscan

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram