Meer leads genereren door het verbeteren van je website

Het is je gelukt om meer verkeer naar jouw website te krijgen, maar leads genereren met je website lijkt nog niet te lukken. Veel B2B bedrijven spreken de wens uit om structureel meer leads binnen te krijgen, maar hoe kom jij aan meer leads? En wat wordt binnen jouw organisatie eigenlijk verstaan onder een lead?

Om te starten met leads genereren met jouw website heb jij allereerst websitebezoekers nodig. Heb jij al genoeg website bezoekers? Mooi! Dan kun je aan de slag met het optimaal inrichten van je website voor online leadgeneratie. In dit artikel bespreek ik een aantal zaken die van invloed zijn op het succes van jouw website. Maar eerst staan we stil bij wat de definitie van een lead is.

Wat verstaan we onder een lead?

Een lead is een persoon of organisatie van wie je genoeg informatie hebt verzameld om aan te tonen dat hij geïnteresseerd is in jouw product/dienst. Die informatie komt in de vorm van bijvoorbeeld een naam, e-mailadres, telefoonnummer of functietitel, maar ook andere data zoals het aantal bekeken pagina’s of de time on page (de tijd die een bezoeker op een webpagina heeft gespendeerd).

Meer leads genereren met je website

Meer leads genereren kun je doen door meer bezoekers naar je website te trekken of door het verhogen van het conversiepercentage. Wij vinden het zonde om veel moeite te doen om grote aantallen bezoekers naar een middelmatige website toe te sturen. Wij zijn dan ook voorstander van het verhogen van de conversies middels het optimaliseren van het conversiepad. Dat is super waardevol en duurzaam! Of wil je sneller leads genereren?

De definitie van een conversiepad:

Website conversiepaden bestaan uit een aantal cruciale elementen die er samen voor zorgen dat een bezoekers converteert, (een conversie uitvoert) namelijk:

  • call-to-actions;
  • landingspagina’s;
  • formulieren;
  • bedankpagina’s.
ingewikkeld formulier
Afbeelding 1: Voorbeeld van een B2B conversiepad

Wat maakt een goede Call-to-action (CTA)?

Een CTA schreeuwt om op geklikt te worden en brengt daarmee jouw relevante aanbod onder aandacht. Een CTA die bijdraagt aan leadgeneratie voldoet minimaal aan het onderstaande:

  • de aandacht grijpen (opvallende kleur en pakkende titel);
  • niet te lang zijn (kort maar krachtig);
  • actie-georiënteerd zijn (aanvragen, download direct, aanmelden voor webinar);
  • een goede plaats krijgen op de pagina;

Denk goed na over welke CTA je plaatst op welke pagina. Tenslotte bevindt niet iedere bezoeker zich even ver in zijn buyer journey! Zo is het voor een bezoeker die op zoek is naar prijzen van jouw dienst/product, minder logisch om een e-book te downloaden met basisinformatie over jouw dienst/product. 

Doorgaans zien we downloads met basisinformatie voor de oriënterende bezoeker bij artikelen en op blogpagina’s. Op sales pagina’s plaats je doorgaans CTA’s die persoonlijk contact als doel hebben. Denk bijvoorbeeld aan ‘chat met ons’, ‘neem contact op’, ‘’direct de demo aanvragen’ of ‘offerte aanvragen’. Lees ook: 5 tips voor effectieve Call To Actions Buttons

Leads genereren met landingspagina’s

Na het toevoegen van de CTA’s, ga je aan de slag met landingspagina’s. Dit zijn pagina’s waar de bezoeker belandt, nadat hij op een CTA heeft geklikt. Landingspagina’s zijn cruciaal omdat ze bedoeld zijn om informatie te verzamelen over potentiële klanten en bezoekers te converteren naar leads. Ook landingspagina’s hebben een aantal best-practices om jouw B2B leadgeneratie optimaal in te richten:

  • schrijf een duidelijke titel die het aanbod bevat én aanzet tot actie;
  • voeg een relevante visual toe aan de pagina.
  • zorg ervoor dat de ’verzendknop’ boven de fold zichtbaar is;
  • houd de landingspagina zo beknopt mogelijk en maak gebruik van bulletpoints; (wees overigens niet beang om verder uit te wijden als jij dat belangrijk vindt!);
  • gebruik bulletpoints om de voordelen toe te lichten;
  • verwijder alle overige website-navigatie (het doel conversie. website-navigatie leidt af);

Leadgeneratie met formulieren


Een cruciaal element van het conversiepad zijn formulieren. Het doel van formulieren is het verkrijgen van informatie en zonder formulieren wordt meer leads genereren bijzonder moelijk.

Als het gaat om formulieren is het belangrijk om te vertellen dat je jouw formulier goed afstemt op de pagina en je aanbod. Doe je dit niet, dan kun je een hoog conversiepercentage wel vergeten. Zolang bezoeker de waarde inzien van jouw aanbod, zijn ze bereid persoonlijke gegevens te delen. Maar als jij een nieuwsbrief formulier hebt met velden zoals organisatienaam, functie of adres, dan verdwijnt die bereidheid vrij snel.

Welke informatie heb je in eerste instantie écht nodig?

ingewikkeld formulier
Afbeelding 2: Ingewikkeld formulier met veel invoervelden

Een eenvoudig en kort formulier vergroot de kans op het genereren van leads. Zorg er dus voor dat een formulier:

  • kort en simpel is;
  • labels en/of placeholders bevatten;
  • alleen de velden bevat die nodig zijn.
meer leads genereren met een eenvoudig formulier
Afbeelding 3: Eenvoudig formulier met weinig invoervelden

Meer leads genereren met bedankpagina’s

Het laatste element van het conversiepad is de bedankpagina en is bedoeld om de lead te bedanken voor het delen van zijn informatie. Daarnaast kun jij ervoor kiezen om op de bedankpagina direct toegang te geven tot dat wat hij heeft aangevraagd. Wij zijn echter fan van het toesturen van de informatie in de vorm van een e-mail. Op die manier bevindt jouw merk zich al in de e-mail van de lead. En omdat iedereen tegenwoordig zijn e-mail ook gekoppeld heeft aan een smartphone, bevindt jouw merk zich niet alleen op een computer als pdf in de map ‘downloads’, maar ook in de broekzak van de lead!

Help je lead een extra stap te zetten in de buyer journey

De bedankpagina geeft jou ook een goede mogelijkheid de gegenereerde leads verder in de buyer journey te brengen om sales qualified leads (SQL) te worden. Dat doe je op de volgende manier:

  • Plaats links op de bedankpagina naar content (lees ook: wat is contentmarketing?)die op dat moment interessant is voor de lead;
  • Heeft een lead net een e-book aangevraagd? Dan is er een grote kans dat hij ook interesse heeft in een webinar om zich verder te verdiepen.

Zorgen dat de bezoeker doorklikt naar een nieuwe stuk content doe je weer in de vorm van een sterke CTA. Op de volgende landingspagina zorg jij vervolgens voor een formulier met extra velden. Op die manier verzamel je steeds meer informatie om de lead verder te kwalificeren. Voeg bijvoorbeeld het veld ‘functie’ toe. Zo weet je of een besluitvormer aan de haak hebt, of niet. Lees ook: warme leads genereren: zo doe je het!

Meer leads genereren met jouw website

Jij weet nu dat je meer leads kunt genereren met jouw website door slim gebruik te maken van CTA’s, landingspagina’s en bedankpagina’s. Heb jij dat al slim ingericht? Klasse! Dan is het nu tijd om te analyseren wat werkt en wat niet. Hoe wordt de content ervaren? Wat zijn de resultaten op de verschillende pagina’s en resultaten?

Met Google Analytics bekijk jij de prestaties van jouw website en het gedrag van jouw bezoekers. Zo zie je bijvoorbeeld waar in het conversiepad bezoekers afhaken! Zo doe je dat:

Om de verschillende pagina’s te bekijken die zijn bezocht, ga je in Google Analytics naar Gedrag >> Gedragsstroom. Of bekijk het uitstappercentage van belangrijke pagina binnen het conversiepad in het overzicht van alle pagina’s, om te zien of er uitschieters zijn of dat te veel bezoekers uitstappen op belangrijke pagina’s. Navigeer hiervoor naar Gedrag >> Site-content >> Alle pagina’s.

Afbeelding 4: Gedragsstroom in Google Analytics

Uiteindelijk gaat het erom dat de gehele ervaring aansluit bij de behoeften van de doelgroep en de opgestelde buyer persona. Dit geldt voor het gehele conversiepad en uiteraard ook voor de fase van de buyer journey waarin jouw doelgroep zich bevindt.

Wil je verder lezen over de verschillende fases van de buyer journey en hoe je jouw advertenties en website hier slim op inricht? Lees dan ook ‘Warme leads genereren: zo doe je het!

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram