Waarom is een duidelijke call to action button belangrijk voor je website? En als je er dan een plaatst, hoe moet een goede call to action button er uitzien? Waar plaats je eigenlijk een button? Maakt ook de kleur ook uit? In deze blog gaan wij diepen in op de belangrijkste punten van een goede CTA button.
Een goede button zorgt ervoor dat de bezoeker van de website wordt verleidt en overtuigd om een bepaalde actie te ondernemen. De call to action moet de volledige aandacht van de bezoeker krijgen. Bezoekers van een website willen binnen een paar minuten zien wat de bedoeling van de website is of wat er van hun verwacht wordt. Het is zo belangrijk om een goede cta button te hebben omdat deze zorgt voor een verhoging van het aantal conversies. De content op de pagina dient de button wel te ondersteunen. Zie hieronder het voorbeeld van een productpagina van de H&M. Er staat 2 call to action buttons op de pagina. Je kan het product in de shoppingbag doen of opslaan als favoriet. Deze call to actions ondersteunen het doel van deze pagina. Het opslaan tot favoriet is ook een goed voorbeeld voor webwinkels omdat je zo de stapjes wat kleiner maakt tot de daadwerkelijke aankoop, en wordt voor internet marketing termen ook wel micro conversie of micro commitment genoemd. Wellicht heeft iemand nu niet de mogelijkheid om het product aan te schaffen maar op een later tijdstip wel. Omdat de bezoeker al de beslissing heeft gemaakt dat zij het product willen hebben, zal er sneller een conversie zijn vanuit deze favorieten/ winkelwagens.
Je wilt als bedrijf natuurlijk dat er zoveel mogelijk conversies plaatsvinden op je website. Of je nou een verkoop wilt realiseren, inschrijving voor de nieuwsbrief of contact opnemen voor een dienst, je wilt dat het zo vaak mogelijk gebeurt. Je moet als het ware de klant aan de hand meenemen door de pagina en actie laten ondernemen waar jij dit wilt. De cta button dient dus op een logische plek te staan.
Doordat wij westerlingen een boek van links naar rechts lezen, lezen wij een pagina ook van links naar rechts. Gekeken naar het voorbeeld van Netflix zien we dat ook de tekst en button links staan. Heel duidelijk is hier omschreven wat je kan doen met Netflix en wat er gebeurt als je op de button klikt. Het is voor de bezoeker direct duidelijk wat Netflix wilt wat je doet.
Namelijk inschrijving voor een gratis maand.
Op sommige websites met minder goede digitale marketeers als Netflix zien we het nog weleens terugkomen: een call to action button die helemaal onderaan te pagina staat. Hier is geen rekening gehouden met de grootte van verschillende schermen. Hierdoor zou iemand die de website bezoekt via een laptop de cta weleens helemaal kunnen mislopen. Dit dien je altijd te vermijden. Probeer de website/ pagina op verschillende devices en schermen en kijk waar de cta zich bevind. Is deze nog duidelijk en zichtbaar in één oogopslag te zien?
Een goed design is ook een belangrijk punt voor een goede call to action. Voor menig online marketeer die in dienst zijn van een online marketingbureau is het wel duidelijk: De call to action MOET opvallen en duidelijk zijn. En hoe doe je dit beter dan door kleur? Een opvallende kleur die goed afsteekt tegen de kleur van de achtergrond is noodzakelijk. Zie het voorbeeld van Slack. De groene kleur van de button staat in contrast met de grijze achtergrond. Je oog wordt direct naar je knop getrokken en dwingt je als het ware erop te klikken.
Ook het ontwerp van een call to action button is erg belangrijk. Niet voor niks zie je vaak een vierkante vorm terugkomen. Zo ook in alle 3 de afbeeldingen van deze blog. Soms worden de hoeken wat ronder gebogen omdat de button wat ‘zachter’ over te laten komen. Daarbij is het formaat natuurlijk ook van belang voor de gewenste conversies. Omdat de button dient op te vallen, mag deze niet te klein uitvallen. Maar pas echter op, TE groot zal op weerstand stuiten en zal de bezoeker waarschijnlijk snel de pagina verlaten. De call to action button dient goed aangepast te worden op de betreffende pagina.
Elke pagina van je website dient een doel te hebben. Daarom is het van belang dat ook elke pagina een call to action button heeft. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je artikelen verkoopt, zal op de homepagina één of meerdere buttons moeten staan die leiden naar verschillende productpagina’s. Op de productpagina’s vervolgens zal een call to action moeten staan die de klanten aansporen tot aankoop. Tevens op de contactpagina is een cta noodzakelijk. Je wilt immers dat je klanten weten hoe ze contact met jou kunnen opnemen. Let wel op dat je niet TE veel call to actions op 1 pagina hebt staan. Hierdoor kunnen bezoekers verward worden en een verwarde klant koopt niet
Des te minder woorden je call to action bevatten, des te effectiever zal deze zijn. Onthoudt dat een goede call to action dient aan te zetten tot actie, dus gebruik je een imperatief als: ‘Download E-Book’ ‘Profiteer Nu’ ‘Plaats in winkelwagen’ of ‘Neem contact op’. Een voorbeeld van een slechte tekst is: ‘Klik hier’. De button zelf laat al aan de klant zien dat zij daar kunnen klikken. Het is belangrijk dat je aan de klant laat weten wat er precies gebeurt als zij op de knop drukken. Hoe preciezer je bent met je woordkeuze, hoe meer klanten op de knop zullen drukken. De details maken veel uit, dus test vooral met deze tips wat voor jou het beste werkt en voeg deze optimalisaties overal toe aan je pagina’s.
Nog meer uit jouw website halen en meer ontdekken over call-to-actions, landingspagina’s, formulieren en bedankpagina’s? Lees ook: Meer leads genereren door het verbeteren van jouw website.
Meld je aan voor kennis, updates & tips