Contentmarketingis de afgelopen jaren sterk in opkomst en ook in Nederland een populaire marketing trend geworden. Dat is bijvoorbeeld terug te zien aan onderstaande afbeelding uit Google Trends:
Maar wat is contentmarketing? Het eigenlijk overal om ons heen. Geloof het of niet, er is een grote kans dat je het al inzet. Stel dat je adverteert op Facebook, waar link je dan naartoe? Een artikel, een video of een whitepaper? Dat is content. Adverteer je op Google? Waar link je dan naartoe? Een landingspagina die je precies zo hebt ingericht om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker? Ook dat is content! Hoewel contentmarketing zorgt voor meer bezoekers naar jouw website, heeft het een grotere focus op waarde creëren, dan op directe verkoop.
Jouw doelgroep binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is contentmarketing.
Contentmarketing is de kunst van het communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats van het onder de aandacht brengen van je producten en diensten lever jij jouw doelgroep informatie waarmee zij iets kunnen, waar zij beter of slimmer van worden. Belangrijk daarbij is het idee dat als je als organisatie voortdurend waardevolle en relevante content ontwikkelt, dit uiteindelijk uitmondt in meer nieuwe klanten. Eerst geven voordat je kunt ‘nemen’. Eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Contentmarketing hoeft niet direct sales te genereren. Content moet mensen trekken, boeien en binden.
Een contentstrategie is vooral belangrijk als jij actief diverse kanalen wil inzetten en content wilt delen. Dat geldt voor organnisaties die zich richten op online verkopen, maar speelt een grotere rol bij meer B2B leads genereren. Wij komen regelmatig organisaties tegen die al actief zijn met contentmarketing, zonder dat er een strategie achter zit. Een gemiste kans! Om jou gericht te kunnen helpen, leg ik je uit hoe jij stapsgewijs voor jezelf aan de slag kunt met het invullen van een contentstrategie.
Buyer persona’s zijn gedetailleerde beschrijvingen van je belangrijkste klant(groepen) gebaseerd op onderzoek. Buyer persona’s geven inzicht in de wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van jouw doelgroep waardoor jij jouw product of dienst aan de juiste persoon, op de juiste plek en op het juiste moment in de buyer journey kan vermarkten. Met buyer persona’s ontwikkel jij één integraal klantbeeld waardoor marketing en sales vanuit hetzelfde beeld kunnen communiceren, denken en werken.
Als jij inzicht hebt in de feiten rondom de belangrijkste buyer persona, dan kun je dieper duiken in diens wensen, behoeften en doelen. Achterhaal de belangrijkste doelen en pijnpunten van de doelgroep — waar zitten ze mee, waar lopen ze tegenaan, welke vragen hebben ze, wat willen ze realiseren — en weet hoe jouw producten en diensten helpen om deze pijnpunten op te lossen. Hierdoor kun je een consistente boodschap creëren die waarde toevoegt voor jouw klanten en prospects en hun werkzaamheden makkelijker maakt.
Zet voor jezelf duidelijk je doel voor contentcreatie op papier, denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Als we kijken naar goede content dan bevat deze de kernboodschap van jouw organisatie. Hierbij zijn 3 onderdelen minimaal van belang:
Relevantie: welk probleem los je op of welke vraag beantwoord je?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt: wat beloof je aan je klant?
Vertrouwen of bewijs: hoe laat je zien dat je het probleem oplost?
Hou voor ogen wat de overkoepelende boodschap is die je wilt uitdragen. Stem alle content af op je doelgroep en werk je boodschap uit. Zorg ervoor dat je content gedeeld kan worden. Sta stil bij het feit dat jouw content voor meerdere kanalen geschikt is. Zorg voor content die je bezoekers stap voor stap warm maken.
Denk goed na over welke kanalen bij jouw doelgroep en/of je organisatie passen en waar jij jouw content mee wilt verspreiden. De gekozen kanalen zijn uiteindelijk van grote invloed voor het type content dat je gaat creëren. Een blogartikel gebruik je om te informeren en kennis te delen. Een landingspagina op jouw website mag juist heel erg commercieel en conversie gericht zijn. Aan welke kanalen kun je denken:
Zoveel content, zoveel kanalen (online en offline) en meerdere doelgroepen, dat kan ertoe leiden dat jij op enig moment door de bomen het bos niet meer ziet. Juist dan biedt content planning en een content kalender uitkomst. Wat zijn de voordelen om te werken met een content planning en een content kalender?
Jij hebt jouw doelen vooraf bepaald, zorg ervoor dat jij de voortgang op het behalen van deze doelen continue kan meten. Zonder te meten ben jij als een schip zonder kompas. Jij vaart en stuurt bij op gevoel zonder zicht op de koers die jij zou moeten volgen tot je bestemming. Door te meten kun jij continu optimaliseren en aanscherpen.