Reason Online Marketing logo
seo copywriting
Geschreven door: Marije Poot

SEO Copywriting vs. Content schrijven: Wat past bij mijn bedrijf?

SEO Copywriting en content schrijven zijn tegenwoordig twee belangrijke componenten van online marketing. Veel bedrijven gebruiken deze twee technieken om hun publiek verder te beïnvloeden en uiteindelijk meer omzet te behalen. Omdat beide varianten geschreven inhoud zijn, kan het voor sommigen vrij moeilijk zijn om het verschil tussen deze twee te onderscheiden. Laat staan ​​de waarde te begrijpen die deze technieken voor een bedrijf met zich meebrengen. Krijg hier antwoord op de volgende vragen:

Wat is het verschil tussen een SEO Copywriter & Contentschrijver?

afbeelding copy vs content writer

In dit artikel wordt het verschil tussen de twee schrijfstijlen uitgelegd, lichten we het verschil tussen B2B en B2C teksten toe en vind je aan het einde een handige download.

Wat is SEO Copywriting?

SEO copywriting is het maken van waardevolle inhoud (bijvoorbeeld teksten), wat gebruikt kan worden als reclame voor jouw product of dienst. Daarnaast is SEO copywriting relatief minder gepland, systematisch opgebouwd en uitvoerig  onderzocht dan content schrijven. En heeft copywriting als doel,  jouw doelgroep te overtuigen om jouw product of je dienst af te nemen.

SEO Copywriting is een manier van online schrijven welke in ieder geval het volgende omvat:

  1. Zoekwoordonderzoek:  Dit zijn de woorden (of zinsdelen) die de gebruiker inzet bij diverse zoekmachines (zoals Google) met als doel iets te vinden.
  2. Hoger in de rankings eindigen: Bij het inzetten en goed gebruik van de gekozen zoekwoorden gaat jullie organisatie beter presteren in de zoekresultaten en gevonden te worden.
  3. Verkeer aantrekken: Als de inhoud door de lezers als positief wordt beoordeeld en zij dit delen, geeft dit een boost om meer verkeer aan te trekken.

SEO Copywriting richt zich op twee pijlers:

  1. Lezer georiënteerd: Het is belangrijk om te schrijven naar wat jouw doelgroep interessant vindt en dat te doen met voldoende overtuigingskracht. Uiteindelijk is het de bedoeling om de lezer in actie te laten komen. Want hoe meer lezers de inhoud van je content kunnen waarderen, hoe beter jij wordt beloond in de zoekmachines
  2. Zoekmachines: Google heeft zijn eigen algoritme dat ervoor zorgt dat goede inhoud wordt weergegeven in de top van de rankings. Deze is zo ontworpen dat jij deze niet kunt manipuleren. Probeer jij dit toch te doen, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw SEO resultaten.
afbeelding copywriting quote

Wat is SEO content schrijven?

Bij SEO content schrijven, in tegenstelling tot seo copywriting, moet de content voldoende informatie bevatten. Dit om de lezer te helpen zijn/haar vragen te beantwoorden. Daarnaast moet het een bepaald gevoel meegeven over de informatie die er wordt verstrekt. Ook hierbij wordt er gebruik gemaakt van zoekwoorden, maar hier gaat het wat dieper.

Content schrijven is het schrijven voor de lange termijn. Waarbij er meer onderzoek vereist is voor het kiezen van de juiste zoekwoorden en het analyseren van de concurrenten. De grootste uitdaging is vaak het verbeteren van bestaande content. Vaak ga je zoeken naar zoekwoorden die niet standaard zijn, of op een andere manier geschreven kunnen worden (synoniemen). Daarom zie je vaak dat content schrijven meer tijd en inspanning nodig heeft dan copywriting.
Je kunt ervoor kiezen om de meest gebruikelijke zoekwoorden voor jouw onderwerp in te zetten. Maar dan kan het een lange tijd duren voordat je content gaat ranken.

Het content schrijven omvat (in tegenstelling tot copywriting) het goed structureren van koppen en het gebruik van zoekwoorden. Je wilt namelijk dat het lekker weg leest en dat het niet ongemakkelijk overkomt tijdens het lezen. Zorg er daarbij wel voor dat je niet aan keywordspamming doet.

B2B teksten schrijven: hoe doe ik dat?

Nu weet je wat de grootste verschillen zijn tussen SEO copywriting en content schrijven. Maar hoe zit het B2B versus B2C teksten? Zit daar nog verschil in? Beide type organisaties gebruiken vaak dezelfde methodieken en begrippen voor het schrijven van content. Jij hebt een doelgroep, jij doet er onderzoek naar en gaat vervolgens schrijven. Maar het is de manier waarop jij jouw content schrijft wat het verschil maakt tussen B2B en B2C. Jij vraagt je vast af: ”Wat is dan de juiste manier van schrijven voor mijn B2B organisatie?” Geen paniek! We hebben 5 tricks om jou op weg te helpen bij het maken van B2B content. Of lees hier hoe je meer leads kunt genereren door jouw website slim in te richten.

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram