Heb je jouw website al geanalyseerd in de nieuwe versie van Google Analytics? Er is veel veranderd. Hoe dat allemaal precies werkt hebben we besproken in onze blog over Wat is Google Analytics 4 en hoe werkt het? Misschien heb je ook opgemerkt dat de laatste tijd je organische resultaten zijn veranderd.
We zien dat bij verschillende websites bezoeken vanuit organisch zoeken minder zijn geworden. Maar waar komt dat door?
SEO is voor elk bedrijf een belangrijk kanaal, want met een goede SEO strategie genereer je gratis leads naar je website. Een aantal jaar geleden resulteerde veel zoekopdrachten in Google in een klik naar een website, maar je hebt waarschijnlijk zelf ook al ervaren dat dit is veranderd. Het antwoord op jouw vraag vind je vaak al in Google zelf.
De weg naar een restaurant of bedrijf vinden of de openingstijden van een winkel opzoeken, doen we al jaren niet meer op de website zelf. Dit zien we direct terug in Google (Google Maps en Google My Business). Sinds een jaar of twee zien we “Meer om te vragen”, waardoor je vragen en antwoorden vindt gerelateerd aan jouw zoekopdracht. Deze informatie kon je ook al lezen in onze blog over de trends van 2023, waar we de zero-click content en featured snippets al kort hebben besproken.
Wat we nog niet zo lang zien is de content vanuit social media in de zoekresultaten. Ben je op zoek naar informatie die het beste te consumeren is via video? Dan zul je video’s vanuit YouTube, maar ook vanuit Facebook en TikTok vinden. Dat betekent dat er nu niet alleen concurrentie vanuit andere websites is, maar ook vanuit de social mediakanalen.
De strategie van Google gaat steeds meer lijken op die van de social mediakanalen: tijd op het platform vergroten. Bijvoorbeeld op Instagram en LinkedIn waarbij je de website opent in de eigen app. Google gaat hier ook steeds meer op sturen. Steeds meer zie je dat informatie direct beschikbaar moet zijn voor de gebruiker. Daar wordt de zoekmachine op aangepast. Belangrijk dus dat jij jouw strategie ook gaat aanpassen.
Die zero-click content verschuiving zien we dus niet alleen op Google, maar ook op social media. SparkToro heeft onderzocht in hoeverre platformen de voorkeur geven aan zero-click content, waarbij gebruikers niet hoeven door te klikken naar een externe website. Uit het onderzoek (en onderstaande afbeelding) blijkt dat bijna alle onderzochte platformen een voorkeur hebben voor content die op het platform zelf wordt getoond.
Dat betekent dat het via social media ook lastiger is om verkeer naar jouw website te genereren. Daar komt ook nog bij dat maar 26% van mobiele gebruikers app-tracking toestaat. Dus als men al naar je website navigeert, kan je ze niet analyseren in je statistieken.
We besteden veel tijd op social media. Onderzoek wijst uit dat ons social media gebruik dit jaar naar gemiddeld 114 minuten per dag is gestegen. Dat is 7 minuten per dag meer dan in 2022. Per leeftijdsgroep verschilt dit natuurlijk, hoe ouder de doelgroep, hoe minder tijd op social media. Deze stijging komt doordat groeiende platformen als Instagram, TikTok en Snapchat onze aandacht langer weten vast te houden.
Influencers kennen we al lang, maar ze zijn niet alleen meer te vinden in het beautysegment. We vinden nu ook zakelijke influencers op LinkedIn. Dagelijks delen de (zakelijke) influencers gratis kennis en tips in hun berichten en video’s. Het leren en kennis ophalen gaat verder dan alleen op social media. Alles (oké, bijna alles) wat je wilt leren kan je op Google vinden of je luistert er een podcast over. In slechts 4 jaar is het aantal Nederlanders dat naar podcasts luistert verdubbeld, van 25% in mei 2019 naar 49% in juni 2023. Men luistert podcasts op Spotify, Podimo, maar ook via YouTube.
We houden dus van gratis online consumeren. Dat verandert ook de aanpak voor leadgeneratie. Mensen verleiden naar je website en hen daar een whitepaper te laten downloaden, is achterhaald. Je moet jouw doelgroep op het kanaal waar zij consumeren aanspreken en ze daar laten kennismaken met jouw organisatie/merk.
SEO is niet meer een onderdeel van je website, het is een multichannel aanpak. Je content kan niet alleen een blog of landingspagina zijn, maar kan een YouTube of TikTok video worden, een social media post of een podcast. Vanaf het eerste moment dat ze kennismaken met jouw bedrijf, via bijvoorbeeld Google of social media, wil je ze doorsturen naar je website “voor meer informatie”, maar deze kanalen zijn niet alleen verkeersbronnen meer. Service jouw doelgroep op het kanaal waar ze zich op dat moment bevinden.
Het moge duidelijk zijn dat door deze ontwikkelingen de rol van websites ook veranderd. Websites hebben altijd een prominente rol gespeeld in zoekmachineoptimalisatie. Alle informatie/kennis die een (potentiële) klant kan consumeren staat op jouw website, in de vorm van een blog, landingspagina of dienstenpagina bijvoorbeeld. De website hoort zeker nog thuis in de klantreis, maar heeft niet meer de meest prominente rol. Creëer content op basis van de onderwerpen die bij jouw klanten spelen en bepaal op welk kanaal deze content thuis hoort. Zorg ervoor dat de content die je wel gaat plaatsen op je website, geoptimaliseerd is voor zero-click content, feature snippets en videoresultaten.