Online Marketing Trends 2023

Het nieuwe jaar is hier en wàt een jaar gaat het worden. Op het gebied van online marketing is 2023 namelijk een erg spannend jaar. Van het verdwijnen van Third Party cookies tot hoe Artificial Intelligence (AI) en privacyregels steeds meer een rol gaan spelen binnen contentcreatie, SEA, SEO en Social Media.

Het is dan ook belangrijk om te weten hoe jij met deze trends om moet gaan. Wij lichten een aantal van de belangrijke trends waar wij in 2023 focus op hebben toe in deze blog:

Zero Click-Content: wat is het en wat heb je eraan?

Als eerst kijken we naar zero click-content. Wellicht heb je er al van gehoord, maar we leggen toch graag uit wat het precies is. De naam zegt het al, zero click-content verwijst naar content dat gelijk geconsumeerd kan worden, zonder ergens op te hoeven klikken. Dit kan op verschillende kanalen zoals Facebook, Instagram, Tiktok en YouTube, maar wij willen inzoomen op  zoekmachines.

Voor zoekmachines is zero click-content niet nieuw. Het zijn namelijk de resultaten die onmiddellijk antwoord geven op de zoekopdracht van de gebruiken. Dit type inhoud verschijnt in een speciaal vak bovenaan de pagina en is ontworpen om de gebruiksvriendelijkheid van het platform te verhogen. Niet te verwarren met de featured snippets.

Featured snippets vs zero click content
Featured Snippets vs Zero Click-Content

Er zijn verschillende redenen waarom de zero click-content van zoekmachines in 2023 een opmars zal maken. Eén daarvan is dat zoekmachines voortdurend hun algoritmen verbeteren en daarmee hun vermogen om zoekopdrachten juist te interpreteren nauwkeuriger wordt. Dit betekent dat ze relevantere antwoorden kunnen geven op vragen van gebruikers, die kunnen worden weergegeven als inhoud zonder klikken.

Een andere reden is dat zoekmachines steeds gebruiksvriendelijker worden. Zo hoef je tegenwoordig niet perse een website te bezoeken om een antwoord op je vraag te krijgen en dat bevalt de gebruiker. Daardoor gaan zoekmachines prioriteit blijven geven aan inhoud zonder klikken om de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Ten slotte horen we je denken; ‘ja maar als ze niet klikken, hoe weten we dan wie wat koopt?’ Geen zorgen! Het is inderdaad jammer dat we zero click content niet goed kunnen doormeten, maar er is ook een positieve kant. Je staat namelijk op de eerste plaats in Google en dat betekent dat jouw SEO strategie werkt. Zero click content kan je dus zien als een compliment vanuit de zoekmachine en een teken dat jouw toekomstige content goed kan scoren.

Over het algemeen zal zero-click-content in 2023 een vaste plek krijgen binnen de SEO strategie van veel bedrijven. Het biedt gebruikers namelijk een gemakkelijke en efficiënte manier om de informatie te vinden die ze nodig hebben en als bonus helpt zero click-content bedrijven en organisaties hun zichtbaarheid en bereik te vergroten.

AI Content: de dood van de copywriter?

In 2022 kwamen de eerste signalen al dat dit jaar Artificial Intelligence (AI) een grote stap zal maken. Met de introductie van apps zoals Lensa AI dat de meest fantastische afbeeldingen genereert van de gebruiker en ChatGPT dat een heel boekwerk creëert met één druk op de knop, belooft de techniek dit jaar alleen maar beter te worden. Technologie zal het werk dus nog makkelijker maken.

AI Online Marketeer
AI stockfoto van een online marketeer

Daarentegen rijst de vraag of dit wel helemaal ethisch verantwoord is. Voor de luie student is een automatische tekstschrijver natuurlijk ideaal, maar voor de copywriter kan het een begin van het eind betekenen. Hoe dan ook, staan we aan het begin van een revolutie op het gebied van online marketing. Wij zijn erg benieuwd! Maar hoe speel je hier nu als ondernemer op in? De enige tip die wij kunnen geven is dat je het vooral uit moet proberen. Waarschijnlijk is een AI tekst niet gelijk naar wens, maar gelukkig kan je het zelf achteraf nog altijd aanpassen. De persoonlijke touch op hoe jij je bedrijf positioneert is dan ook iets wat AI niet kan bepalen. Nóg niet in ieder geval.

Verbeterde conversies: een nieuwe manier om jouw Google advertenties te meten

2023 is het jaar dat cookies verdwijnen en bedrijven hun potentiële klanten steeds minder goed in het vizier hebben. Dit alles om de gebruiker meer in zijn of haar recht te stellen op het gebied van privacy. Terecht natuurlijk, maar hoe weten we nu op welke Google advertenties onze potentiële klanten goed reageren en welke niet? Gelukkig zijn daar de verbeterde conversies.


We besparen je de technische uitleg wat verbeterde conversies precies zijn, want dat staat erg goed beschreven op de supportpagina van Google. In het kort is het een manier van tracken die de gebruiker volledig anoniem houdt in tegenstelling tot cookies. Het zijn doelen die zijn gedefinieerd om aan te geven dat een bepaalde actie op een website of in een app is voltooid, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, het plaatsen van een bestelling of het invullen van een formulier. Met verbeterde conversies zal je nauwkeuriger conversies meten om uiteindelijk een efficiëntere biedstrategie te gebruiken voor je Google advertenties.

Voordelen van verbeterde conversies

Wat betekent dit voor bedrijven en ondernemingen? Bedrijven en ondernemingen zullen met Google Tag Manager moeten werken, mochten ze dit nog niet doen. Als bedrijven wel al werken met Google Tag Manager, zullen online conversies opnieuw moeten inrichten.

Van sociale content naar gepersonaliseerde content

De tijden van het scrollen over een tijdlijn waarin berichten van familie en vrienden voorbij komen zijn bijna volledig voorbij. In plaats van een update van vrienden op vakantie of verjaardagsfoto’s van een tante of oom, kijken mensen steeds vaker naar onderwerpen die hun eigen behoeftes vervullen. Dit gebeurde natuurlijk al via Google en YouTube, maar tegenwoordig gebeurt het steeds vaker onbewust via andere kanalen.

Met de introductie van Tiktok 6 jaar geleden is er een langzame opmars gekomen van gepersonaliseerde content. Gebruikers scrollen door filmpjes van hun favoriete onderwerpen van het moment. Zo kan het zijn dat je gisteren een brownie recept hebt opgezocht en dat je vandaag continu video’s van populaire banketbakkers ziet.

Een hobbykok die zelf content aan het maken is

En dat is precies waar de waarde zit voor ondernemers. Vakmanschap zal altijd een publiek hebben. Een schilder kan tips geven over het verven van een plafond en daarmee een miljoenenpubliek aanspreken. Als je echt goed bent in je vak is dit hét moment om videocontent te produceren. 

Ook voor de B2B sector kan interest media van waarde zijn. Net zoals bij de andere sociale media kan je video’s tonen aan je website bezoekers en vergelijkbare doelgroepen. Met een gemiddelde van ongeveer 1 miljard gebruikers per maand in 2022, is Tiktok dan ook zeker het overwegen waard voor bedrijven en ondernemingen.

Ga jij in 2023 inspelen op de online marketing trends?

Ben jij er klaar voor om online te knallen dit jaar? Wellicht kan je wel wat hulp gebruiken om in 2023 succes te behalen met online marketing? Laat het ons weten!

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram