Reason Online Marketing logo
GA4
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

Wat is Google Analytics 4 en hoe werkt het?

Je hebt er waarschijnlijk al over gelezen of mogelijk ben je er zelfs al mee gestart, maar per 1 juli 2023 vervangt Google Analytics 4 (GA4) Universal Analytics. In deze nieuwe versie staan gebruiksgemak en geautomatiseerde inzichten centraal. Maar wat betekent deze upgrade nu precies voor jou? En hoe kun je Google Analytics 4 instellen voor jouw website?

Voordat we de diepte induiken nemen we je eerst mee in wat Google Analytics 4 is en wat de grootste verschillen zijn met het bekende Universal Analytics. Daarna gaan we samen stap voor stap Google Analytics 4 instellen.

Snel op zoek naar een bepaald onderwerp?

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 de opvolger van Universal Analytics. Tegelijkertijd is het ook de verbeterde versie van de bètaversie Web+App-property. Net zoals Universal Analytics is GA4 een software programma om websitestatistieken te verzamelen. Echter heeft GA4 allerlei nieuwe functies waardoor je meer inzichten kan halen uit je data. Maar de grootste reden waarom Google een nieuwe versie heeft ontwikkeld, is vanwege de privacy wetgeving. Vanuit het GDPR-oogpunt mogen er geen persoonsgegevens meer via Google Analytics worden verwerkt en worden doorgestuurd naar de Verenigde Staten. Door de verandering in de privacywetgeving moet data tegenwoordig op een andere manier worden verzameld. Zo is het op dit moment steeds moeilijker om in Universal Analytics de customer journey in kaart te brengen.

Je weet nu wat Google Analytics 4 is, maar wat is er nou precies nieuw en wat zijn de verschillen in vergelijking met Universal Analytics?

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

Voordat we kijken naar de concrete verschillen tussen GA4 en Universal Analytics, delen we eerst de belangrijkste updates van Google Analytics 4.

  1. Machine Learning: Dit helpt je om makkelijker de belangrijkste inzichten uit jouw websitegegevens te halen. Zo kan je met de nieuwe Analytics voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevante doelgroepen te achterhalen.
  1. Vernieuwde interface: Google Analytics 4 is overzichtelijker gemaakt, door meer gebruik te maken van kaarten in plaats van tabellen. Hierdoor kan je in één oogopslag meer data zien. Naast dat het overzichtelijker is zijn de rapportages ook veranderd, waardoor je een beter beeld krijgt van de klantlevenscyclus. Binnen deze rapportages wordt zowel app- als webverkeer data samengevoegd, hierdoor krijg je een completer beeld van de customer journey.
  1. Standaard gebeurtenissen: Binnen Google Analytics 4 worden bepaalde gebeurtenissen standaard gemeten, waaronder het scrollen (scroll), aankoop (purchase), eerste bezoek (first_visit) etc.
  1. Configuratie-assistent: Binnen Google Analytics 4 is er ook een nieuwe configuratie-assistent waar je bij terecht kan voor al je installatiebronnen en tools. Waaronder een nieuwe wizard waardoor je in een paar klikken Google Analytics 4 aanmaakt.

Universal Analytics versus Google Analytics 4

De update van Google Analytics brengt een aantal grote veranderingen met zich mee. Zo is er natuurlijk een visueel verschil in het interface en zijn er verschillende nieuwe functies toegevoegd. Hieronder neem ik je mee door een aantal grote verschillen tussen de huidige Universal Analytics en Google Analytics 4.

Van pageviews en sessies naar een event-driven datamodel

Eén van de grootste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop wordt gemeten. Binnen Google Analytics 4 wordt er gebruik gemaakt van  een event-driven datamodel. Dit nieuwe model meet een serie van events, zoals bijvoorbeeld een klik op een button, scroll diepte of video view. Door deze verandering gaat de nadruk meer liggen op losse interacties en minder op sessies en pageviews. Doordat steeds meer gebruikers gebruik maken van apps, video’s en onepagers, zijn pageviews en sessies niet meer de beste manier om een ervaring te meten.

Nieuwe rapporten voor meer inzicht

Google heeft het aantal rapporten binnen Analytics verminderd, zo zijn er van de 150 rapporten in Universal Analytics nog maar zo’n 30 over. Volgens Google zijn dit wel de beste rapporten om inzicht te krijgen in de customer journey. Naast dat het aantal rapporten verminderd is, zijn er ook een aantal nieuwe rapporten beschikbaar gekomen binnen Google Analytics 4, waaronder betrokkenheid en retentie-rapporten.

Nieuwe statistiek sessie met engagement

Maar wat is sessie engagement oftewel betrokkenheidspercentage? Deze statistiek laat zien welk deel van de bezoekers ‘betrokken’ zijn. Maar wanneer ben je betrokken? Dit is wanneer een gebruiker langer dan 10 seconden de website bezoekt, er een conversie/gebeurtenis plaatsvindt, of als er twee of meerdere pagina’s worden bekeken. Een gebruikers wordt dus al snel als een betrokken bezoeker gerekend. Vind je 10 seconde te kort? Geen probleem binnen de beheeromgeving kan je de tijd verhogen naar 20 tot 60 seconden. Wij bevelen aan om dit zeker aan te passen aangezien iemand al snel 10 seconden op de website zit, terwijl dat niet veel zegt over de betrokkenheid van de gebruiker.

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

Je weet nu wat er nieuw is binnen GA4 en wat de grootste verschillen zijn met Universal Analytics. Maar hieronder nog een korte opsomming van de voordelen die Google Analytics 4 biedt: 

  • GA4 maakt het mogelijk om op basis van Machine Learning voorspellingen te doen en ontbrekende (cookie) data in te vullen. Dit is een belangrijke toevoeging, omdat data vanuit cookies steeds vaker geblokkeerd wordt en privacy bewaking eveneens een steeds grotere rol gaat spelen.
  • Binnen GA4 kan gegevens van websites én apps in één property worden verwerk en volgt gebruikers op verschillende apparaten in uitgebreide klanten rapporten.
  • GA4 maakt altijd IP-adressen anoniem, hierdoor voldoet het volledig aan de laatste privacyrichtlijnen.
  • GA4 maakt relevante gebeurtenissen inzichtelijk zoals, scroll diepte, video views en downloads. In Universal Analytics is dit niet het geval en moest dit apart worden geconfigureerd.
  • Binnen GA4 kan je nu 30 conversies instellen in plaats van 20. Hierdoor kan je nog meer belangrijke gebeurtenissen meetbaar maken binnen GA4.

Google Analytics 4 aanmaken en instellen

Maak je al gebruik van Universal Analytics? Dan kan je binnen je huidige account eenvoudig upgraden naar de nieuwste variant. Net zoals de huidige Analytics is het gebruik van het programma gratis. Helaas kan je de data die je binnen Universal Analytics hebt verzameld niet overzetten naar GA4. Daarom adviseren we iedereen om zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van data binnen GA4. Hieronder neem ik je stap voor stap mee met het instellen van GA4.

Stap 1: Google Analytics 4 aanmaken

Zoals eerder beschreven kan binnen je huidige Universal Analytics gemakkelijk upgraden naar Google Analytics 4 met de ‘instelassistent voor GA4’. Binnen het ‘Beheer’ overzicht van Universal Analytics kan je onder property gemakkelijk navigeren naar ‘instelassistent voor GA4’. 

aanmaken GA4
Afbeelding 1: Beheer overzicht Universal Analytics

In het volgende overzicht kies je om een nieuwe Google Analytics 4-property te maken. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Aan de slag’. Klik binnen de volgende pop-up op ‘property maken’ en dan ben je klaar met het aanmaken van een Google Analytics property. Zo simpel is het!

Stap 2: Implementeren Google Analytics 4

Nu heb je een GA4 property, maar er wordt nog niks gemeten. Er zijn 3 manieren om Google Analytics 4 te implementeren op de website. Dit kan namelijk via jouw eigen CMS, de Google Tag of via Google Tag Manager. Lees hieronder verder hoe je op deze drie manieren Google Analytics 4 kan implementeren.

  • Website builder of CMS: Ga binnen de nieuwe Google Analytics 4 property naar ‘Gegevensstream’ en klik vervolgens op de stream van jouw website. Binnen de gegevensstream navigeer je naar ‘Taginstructies bekijken’. Vervolgens kan je de website builder aanklikken waar je in werkt
GA4 implementeren CMS
Afbeelding 2: Installatie-instructies via een website builder of CMS
  • Google Tag: Binnen installatie-instructies klik je op ‘Handmatig installeren’, zie afbeelding 3. Vervolgens zie je een Google Tag code (Global site tag is nu Google Tag) die geplaatst moet worden in het <head> gedeelte van de HTML.
GA4 implementeren Google Tag
Afbeelding 3: Kopieer de Google Tag en plaats het in de <head> van iedere pagina.
  • Google Tag Manager: Indien je al gebruik maakt van Google Tag Manager, dan is het nog makkelijker om via deze weg Google Analytics 4 te implementeren.  Voor het implementeren via Google Tag Manager heb je de metings-ID nodig van de ‘webstream’. Deze metings-ID vindt je rechtsbovenin binnen de ‘webstreamgegevens’. Vervolgens log je in binnen je Google Tag Manager account en navigeer je naar de Google Tag Manager container die op de website staat.

Maak vervolgens bij Tags een nieuwe tag aan en kies bij Tag Configuratie voor ‘Google Analytics’ en vervolgens klik je op ‘Google Tag’. Voer bij ‘Tag ID’ het metings-ID in wat je zojuist hebt gekopieerd. Geef daarna de Tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld, GA4 configuratie code. Voor de trigger kies je voor ‘all pages’, zodat deze tag op elke pagina wordt getriggerd. Zie op afbeelding 3 een voorbeeld van de tag.  Vervolgens klik je op ‘save’ en publiceer je de container. Daarna kan je via de preview modus testen of de tag wordt getriggerd.

GA4 implementeren Google Tag Manager
Afbeelding 4: Voorbeeld implementeren GA4 Google Tag Manager

Stap 3: Hoe kan je IP-adressen uitsluiten?

Net zoals in Google Analytics UA wil je ook in je GA4 account al het interne verkeer uitsluiten. Dit kan door een filter aan te maken voor intern verkeer op basis van IP-adressen. Hieronder wordt per stap uitgelegd hoe je intern verkeer kan definiëren en hoe je deze filter kan toepassen op alle data die wordt verzameld.

1. Klik binnen de webstreamgegevens op ‘Taginstellingen instellen’.

Selecteer binnen de webstreamgegevens Taginstellingen instellen
Afbeelding 5: Selecteer binnen de webstreamgegevens ‘Taginstellingen instellen’

2. Klik binnen het volgende scherm onder het blok ‘instellingen’ op ‘Meer tonen’. Nu komt ook de volgende optie tevoorschijn: ‘Intern verkeer definiëren’.

Ga binnen ‘Taginstellingen instellen’ naar intern verkeer definiëren
Afbeelding 6: Ga binnen ‘Taginstellingen instellen’ naar intern verkeer definiëren.

3. Maak een nieuwe regel aan voor intern verkeer door te klikken op ‘Maken’. Vul vervolgens de naam van het IP-adres is bijvoorbeeld ‘IP-adres kantoor’. Voer onder de kop IP-adressen: ‘IP-adres is gelijk aan’ en vul vervolgens het IP-adres in wat je wilt uitsluiten.

4. Nadat je alle IP-adressen hebt ingevuld ga je naar ‘verzameling en wijziging van gegevens’ en klik je vervolgens op ‘gegevensfilters’.

Gegevensfilters Google Analytics 4
Afbeelding 7: Selecteer onder Property-instellingen ‘gegevensfilters’.

5. Klik binnen de tab ‘gegevensfilters’ op internal traffic.

Klik op de gegevensfilter en naar de filter ‘Internal traffic’
Afbeelding 8: Klik op de gegevensfilter en naar de filter ‘Internal traffic’.

6. Geef aan dat je het interne verkeer wil ‘uitsluiten’ en kies bij filterstatus op ‘actief’ en druk daarna op opslaan rechtsbovenin. Op deze manier past die automatische deze filter toe op de data. Binnen GA4 bestaat geen ‘Raw data view’ en ‘gefilterde data view’ meer. Je werkt nu gewoon vanuit één view/stream, waardoor de filters die je aanmaakt belangrijker zijn.

Activeer de gegevensfilter ‘Internal traffic’
Afbeelding 9: Activeer de gegevensfilter ‘Internal traffic’.

Stap 4: Google producten koppelen aan Google Analytics 4

Net zoals in Universal Analytics kan je binnen Google Analytics 4 ook producten koppelen, denk aan Google Ads, Ad Manager en Search Console. Door deze Google-producten te koppelen aan GA4 kun je de activiteiten die gebruikers op de website uitvoeren na bijvoorbeeld een advertentieklik of organisch zoekresultaat zichtbaar maken en beter analyseren. In afbeelding 10 een overzicht van de producten die je kan koppelen aan het GA4 account. Het configureren van deze producten gaat hetzelfde als binnen Universal Analytics.

Google producten koppelen
Afbeelding 10: Onder de property instellingen navigeer je naar productkoppeling hier zie je alle Google producten die je kan koppelen aan GA4

Stap 5: Gegevensbewaring verlengen

Data is key, dus hoe meer data je kan verzamelen en vergelijken, hoe beter! Om deze reden wil je natuurlijk bepaalde data van jouw website/webshop langer bewaren. Google probeert deze mogelijkheid van ons te ontnemen. De data van een property wordt namelijk standaard maar 2 maanden bewaard. Gelukkig kan je dit zelf wijzigen naar 14 maanden. Met 14 maanden heb je meer mogelijkheden om data op langere termijn te vergelijken. Nice to know: dit is allemaal AVG-proof en is daarnaast ook nog eens toekomstbestendig, omdat GA4 cookieless is.

Om deze instelling te wijzigen kan je de volgende stappen volgen:

  1. Ga binnen GA4 naar beheer.
  2. Ga vervolgens in het linkermenu naar ‘property-instellingen’en navigeer naar ‘verzameling en wijziging van gegevens.
  3. Klik vervolgens op ‘bewaring van gegevens’.
  4. Hier zet je de bewaring van gebeurtenisgegevens op 14 maanden.
  5. Let op dat voor ‘Gebruikersgegevens voor nieuwe activiteiten resetten’ aanstaat
  6. Sla vervolgens de instellingen op.

Stap 6: AVG-instellingen instellen

Afhankelijk van de communicatie binnen je cookiebeleid en cookiemelding dien je de juiste instellingen binnen Google Analytics 4 in te stellen. De instellingen verwijzen naar de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties te laten zien aan websitebezoekers.

Let op: De instellingen voor de privacy zijn per organisatie anders. Bij het instellen van de AVG moet je hier rekening mee worden gehouden. Bij stap 5 wordt vooral bedoeld dat het cookiebeleid hiervoor aangepast moet worden (mocht je van retargeting en personalisatie-ads gebruikmaken). Aan de andere kant is personalisatie-verwerking in ads, wat veel bedrijven doen, niet mogelijk en word je daar ook zeker op afgestraft vanuit Google.

De gegevensverzameling voor Google-signalen zorgt voor verbetering aan de hand van Google-gegevens, zodat je meer inzicht krijgt in het gedrag van je klanten op verschillende apparaten.

Hieronder stapsgewijs beschreven hoe je de AVG-instellingen instelt:

  1. Ga binnen GA4 naar beheer.
  2. Ga vervolgens in het linkermenu naar ‘property-instellingen’en navigeer naar ‘verzameling en wijziging van gegevens.
  3. Klik op ‘gegevensverzameling’.
  4. Wil je gebruikmaken van meerdere inzichten? Maak dan gebruik van Google Signals. Wil je dit instellen, dan moet je op de blauwe knop ‘Aan de slag’ klikken.
  5. Vervolgens laat Google Signals precies zien welke stappen je moet volgen om het in te stellen.
  6. Wil je meer inzicht op het gebied van locaties en apparaten? Zet dan gegevensverzameling voor locatiegegevens en apparaatgegevens aan.
  7. Voor retargeting is advertentiepersonalisatie noodzakelijk. Dit staat standaard aan, wil je dit niet klik dan op het tandwieltje en zet alle regio’s uit.
  8. Vervolgens erken je dat je gebruikersgegevens verzamelt en verwerk dit ook in je cookiebeleid.
  9. Alle bovenstaande punten doorgevoerd? Dan voldoe je helemaal aan de richtlijnen voor wat betreft AVG.

Google Analytics doelen instellen

Binnen Google analytics 4 worden er al standaard gebeurtenissen gemeten zoals, scroll, video weergave, bestand downloads etc. Maar naast deze standaard gebeurtenissen kan je ook nieuwe gebeurtenissen en conversies instellen. Via de volgende stappen neem ik je mee hoe je met Google Tag Manager conversies kan instellen.

Conversie instellen op basis van een bedankpagina

Net zoals je bij Universal Analytics deed maak je bij het instellen van een conversie op basis van een bedankpagina geen gebruik van Google Tag Manager. Ga binnen Google Analytics 4 naar ’Beheer’ en klik onder de property instellingen op ‘Gegevensweergave’ en klik vervolgens op ‘Gebeurtenissen’. Maak vervolgens binnen de categorie ‘gebeurtenissen’ een nieuwe gebeurtenis aan. Geef de gebeurtenis een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘bedankpagina_contactformulier’. Hou er rekening mee dat je in Google Analytics 4 geen gebruik wordt gemaakt van spaties, dus gebruik voor een spatie een liggende streep _ . Maak net zoals in afbeelding 10 gebruik van ‘even_name’ is gelijk aan’page_view’. Vervolgens maak je nog een regel aan waarbij je ‘page_location’ bevat of is gelijk aan de URL van de desbetreffende bedankpagina.

Nieuwe gebeurtenis instellen op basis van een bedankpagina
Afbeelding 11: Nieuwe gebeurtenis instellen op basis van een bedankpagina.

Klik op telefoonnummer en/of klik op e-mailadres

Voor het instellen van een klik op telefoonnummer of e-mailadres ga je naar het Google Tag manager account. Net zoals in afbeelding 12 kies je bij ‘tag types’ voor ‘Google Analytics: GA4 event’. Selecteer bij configuration tag de Measurement ID die je eerder hebt geïmplementeerd via Google Tag Manager. Vervolgens geef de gebeurtenis een herkenbare naam bijvoorbeeld ‘klik_telefoonnummer’.

Google Tag Manager tag aanmaken klik op telefoonnummer
Afbeelding 12: Google Tag Manager tag aanmaken klik op telefoonnummer

Vervolgens maak je een trigger aan waarop de tag moet triggeren, kies hierbij voor ‘click – just links’. Via de preview modus binnen Google Tag Manager kan je zien via welke variabele de gebeurtenis wordt getriggert. In afbeelding 12 is te zien dat wij de trigger hebben ingesteld op basis van ‘Click URL’ bevat ‘tel:’. Naast dat je de unieke trigger doorgeeft wanneer de tag gefired moet worden, zijn er nog een aantal stappen die je moet doorlopen. Zo vink je ‘Wait for Tags’ aan en laat je deze staan op 2.000. Vervolgens vul je onder ‘Enable this trigger when all of these conditions are true’ : ‘Page path’ matches RegEx  .*

Google Tag Manager trigger voor klik op telefoonnummer
Afbeelding 13: Google Tag Manager trigger voor klik op telefoonnummer

Vervolgens sla je de nieuwe tag op en publiceer je Google Tag Manager container. Daarna test je binnen Google Tag Manager of de tag wordt getriggerd.

Als je gebeurtenis goed is ingesteld binnen Google Tag Manager, dan ga je door naar Google Analytics 4. Klik binnen Google Analytics 4 onder ‘Gegevensweergave’ op ‘Conversie’. Maak vervoglens een nieuwe conversie aan door te klikken op ‘Nieuwe conversiegebeurtenis’ en vul hier de exact zelfde gebeurtenisnaam in die je ook binnen Google Tag manager hebt gebruikt, zie afbeelding 14. Dezelfde stappen kan je ook volgen voor het instellen van een klik op e-mailadres. Binnen Google Analytics duurt het circa 24 uur voordat een conversie zichtbaar is binnen het account. Probeer de volgende dag via realtime view te testen of conversie wordt getriggert. Hou er wel rekening mee dat je dit niet vanuit een IP-adres doet die je eerder hebt uitgesloten.

conversiegebeurtenis aanmaken 1 1
Afbeelding 14: Nieuwe conversiegebeurtenis aanmaken binnen Google Analytics 4

Klik button en/of verzenden formulier instellen

Net zoals het instellen van een klik op telefoonnummer of e-mailadres gaan we naar Google Tag Manager. Heb je al binnen Google Tag Manager de Universal Analytics gebeurtenis ingesteld? Dan kan je deze binnen een paar klikken kopiëren. Dit scheelt een hoop tijd! Hieronder leggen we weer stapsgewijs uit hoe je een klik op button kan instellen. Deze stappen kan je ook volgen indien je bijvoorbeeld het versturen van een formulier wilt meten.

Maak binnen Google Tag Manager een nieuwe tag aan of kopieer de huidige Universal Analytics gebeurtenis tag. Selecteer bij ‘tag type’ de Measurement ID die je eerder al hebt geïnstalleerd binnen Google Tag Manager. Bij ‘event name’ geef je de gebeurtenis een herkenbare naam, bijvoorbeeld klik_button_groeiscan. Vervolgens kan je via de preview modus kijken op basis van welke variabele de button triggert.

Instellen GA4 gebeurtenis klik op button
Afbeelding 15: Instellen GA4 gebeurtenis klik op button

In afbeelding 16 zie je een voorbeeld van de trigger die we hebben ingesteld voor de klik op button. Nadat we alles hebben ingesteld klikken we op ‘Save’ en publiceren we de container. Voordat we teruggaan naar Google Analytics 4, testen we eerst of de GA4 gebeurtenis goed wordt gemeten.

trigger instellen binnen Google Tag manager
Afbeelding 16: Trigger instellen binnen Google Tag manager

Vervolgens maak je binnen Google analytics 4 een nieuwe conversie aan. Binnen Google Analytics moet je anders minimaal 24 uur wachten tot dat die zichtbaar is. Ga Onder property-instellingen naar ‘Gegevensweergave’ en vervolgens naar ‘Conversie’. Maak hier een nieuwe conversiegebeurtenis aan door exact dezelfde gebeurtenisnaam aan te houden die je in Google Tag Manager hebt gebruikt.

conversiegebeurtenis instellen klik button
Afbeelding 17: Voorbeeld hoe je binnen Google Analytics 4 een nieuwe conversie aanmaakt.

Conversies testen binnen DebugView

Nu dat je alle gebeurtenissen en/of conversies hebt ingesteld ga je via de DebugView testen of ze worden getriggerd. Navigeer naar ‘Beheer’ en klik onder de property instellingen op ‘Gegevensweergave’ en vervolgens op ‘DebugView’.  Ga vervolgens naar de website waarvoor je de conversies hebt ingesteld en wacht tot dat er binnen de DebugView een apparaat wordt opgespoord. Op afbeelding 18 zie je hoe de DebugView eruitziet als een gebruiker actief is op de website.

Binnen de DebugView kan je de gebeurtenissen/conversies testen
Afbeelding 18: Binnen de DebugView kan je de gebeurtenissen/conversies testen

DebugView werkt niet?

Het kan voorkomen dat je na heel lang wachten nog steeds geen gebruikers ziet binnen de DebugView. Hiervoor kan je binnen Google Tag manager het volgende doen. Ga naar de Google Analytics 4 configuratie code en voeg binnen de tag een extra veld toe. Bij veldnaam schrijf je ‘debug_mode’ en bij waarde ‘true’, zie afbeelding 19 Vervolgens sla je de Tag op en publiceer je de container.

debug mode true
Afbeelding 19:  Voeg binnen de GA4 configuratie tag een extra veld toe

Hulp nodig met het instellen van Google Analytics 4?

Gestart met het lezen van ons artikel, maar kom je er toch niet helemaal uit? Vraag dan direct hier een Google Analhytics 4 training bij ons aan! Ons team staat voor je klaar.

FAQ

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is een nieuwe property binnen Google Analytics. Deze nieuwe property is ontwikkeld om zowel website- als app data te verzamelen om meer inzicht te krijgen in het klanttraject. Daarnaast werkt de nieuwe versie ook niet meer op basis van sessies, maar gebeurtenissen (events).

Moet ik overstappen op Google Analytics 4?

Het is verstandig om zo snel mogelijk Google Analytics 4 aan te maken en in te stellen voor jouw website en/of app. Per 1 juli 2023 gaat namelijk Universal Analytics over op Google Analytics 4 (GA4). Helaas kan je de data die je binnen Universal Analytics hebt verzameld niet overzetten naar GA4. Door alvast een GA4 property aan te maken verzamel je de komende periode al data binnen de nieuwe property. Op deze manier hoef je niet vanaf 0 te starten als we helemaal over moeten op GA4.

Wat zijn de grote verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

– GA4 werkt op basis van een event-driven datamodel. Dit nieuwe model meet een aantal events, zoals een klik op button, scroll diepte en video video. Terwijl Universal Analytics meer gebaseerd is op sessies.

– Nieuwe rapporten voor meer inzicht: Binnen GA4 zijn er nog maar 30 rapporten, terwijl er binnen Universal Analytics maar liefst 150 rapporten zijn. Binnen GA4 kan je alle rapporten vinden die het meest inzicht geven in de customer journey. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe rapporten gekomen binnen GA4, waaronder betrokkenheid en retentie-rapporten.

– Nieuwe dimensies en statistieken zijn toegevoegd binnen GA4, zoals sessie engagement, pagina’s per sessie, sessieduur en conversiepercentage op basis van sessie en conversiepercentage op basis van gebruikers.

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram