Het opstellen van een SEO strategie is een cruciaal onderdeel van een complete online marketingmix. Als bedrijf wil je immers direct in beeld komen wanneer jouw doelgroep bewust zoekt naar jouw product of dienst. Het start vaak met het gevonden worden op merk- of bedrijfsnaam, maar zodra dit in orde is zijn er uiteraard meer zoekwoorden waarop je als organisatie op gevonden wilt worden. Denk hierbij aan producten, diensten, kernwaarden of branchegerelateerde zaken.
Nu is de vraag op welke zoekwoorden jij je gaat focussen, zodat jouw bedrijf meer online conversies genereert. Wat is hiervoor nodig? En hoe zorg je er vervolgens voor dat jouw pagina bovenaan de zoekresultaten van Google terecht komt? Met deze zeven SEO tips heb jij de basis in orde.
Om op merknaam te scoren hoeft de technische SEO niet eens perfect te zijn. Als jouw bedrijf een unieke naam heeft die in geen enkel ander geval benoemd wordt, dan zal je al snel op de eerste pagina van Google terecht komen. Het moet natuurlijk geen zooitje zijn, maar om op non-branded zoekwoorden te scoren, zul je dit in de basis toch volledig op orde moeten hebben.
Check de volgende zaken:
Voor de laatste drie punten kan je gratis Screaming Frog gebruiken om alles op te sporen.
Hoewel het logisch is dat je per direct op elk synoniem gevonden wilt worden van jouw dienst en/of product, is het aan te raden om dit langzaam op te bouwen en vooral te kijken naar waar de mogelijkheden liggen.
Allereerst is een zoekwoordenonderzoek niet zomaar gedaan. Je hebt hiervoor de juiste tools nodig zoals Ahrefs, SemRush of SE Ranking. Vaak kun je tijdelijk een gratis proefabonnement nemen, maar zodra je dit doet, moet je wel alle zaken op orde hebben. Zorg dat je eerst zo veel mogelijk zoekwoorden hebt bedacht waarvan je denkt dat jouw doelgroep die intikt om jouw dienst of product af te nemen. Dan kun je gelijk vanaf het begin gestructureerd aan de slag gaan.
Vergelijk maandelijkse zoekvolumes, concurrentiepercentages en bekijk gerelateerde zoekwoorden om meer ideeën op te doen. Het idee met non-branded zoekwoorden is om uiteindelijk naast je merknaam een vangnet te creëren waarmee jij de bezoekersaantallen van je website verhoogt.
Je hebt nu je zoekwoorden met volume die relevant zijn en waar niet te veel concurrenten op zitten. Tijd om het juiste zoekwoord aan de juiste pagina te koppelen.
Houd het in het begin ook echt bij één zoekwoord per pagina. In de loop van de tijd kan je pagina’s uitbreiden met gerelateerde zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld op het zoekwoord “online marketing bureau” wilt scoren, kan je later nog “Den Haag” een paar keer in de tekst verwerken om te scoren op “online marketing bureau den haag”. Verder is dit stuk vooral logisch nadenken. Als een meubelzaak een verhaal over eetkamerstoelen op de pagina van de hoekbanken schrijft, gaat er misschien iets mis.
Ook bij dit stuk is het een kwestie van logisch nadenken. Wat is het hoofdonderwerp? En wat zijn de deelonderwerpen? Op basis van deze indeling maak je de url’s van je website. Laten we in dit geval een bakker als voorbeeld nemen. De website heet bakker.nl en de bakkerij verkoopt brood, taarten en daarnaast hebben ze een cateringservice.
In het menu wil je dan naar elk hoofdproduct een link hebben met daaronder de subproducten. Dan ziet de structuur er ongeveer zo uit:
bakker.nl/brood
bakker.nl/brood/wit-brood
bakker.nl/brood/bruin-brood
bakker.nl/brood/spelt-brood
bakker.nl/brood/stokbrood
bakker.nl/taart
bakker.nl/taart/appeltaart
bakker.nl/taart/slagroomtaart
bakker.nl/taart/kwarktaart
bakker.nl/taart/chocoladetaart
bakker.nl/catering
bakker.nl/catering/lunch
bakker.nl/catering/bedrijfslunch
bakker.nl/catering/evenement
bakker.nl/catering/den-haag
Zo’n structuur maakt het voor een zoekmachine makkelijk om jouw autoriteit te beoordelen op het hoofdonderwerp. Het algoritme van bijvoorbeeld Google herkent de subonderwerpen en als je daar relevante informatie over schrijft wat bezoekers daadwerkelijk lezen, stijgt ook jouw autoriteit op het gebied van het hoofdonderwerp.
Oké, laten we even beginnen met wat het verschil is tussen interne en externe links. Met interne links zorg je ervoor dat zoekmachines jouw SEO geoptimaliseerde pagina kunnen vinden wanneer ze over je website crawlen.
Met externe links laat je aan zoekmachines zien dat je geloofwaardig bent. Wanneer andere websites (met het liefst een hoge domein autoriteit) linken naar jouw pagina, ziet het algoritme dit als een bevestiging dat 3e partijen jou een expert vinden. Hoe meer externe links van goede websites, hoe beter. Probeer hier ook geen gekke trucjes uit te halen door heel veel externe links voor een goedkope prijs in te kopen, want zoekmachines straffen dit keihard af.
Dus wanneer je een pagina optimaliseert, zorg je dat de pagina in de websitestructuur terecht komt en ook weer doorlinkt naar andere pagina’s. In het geval van bakker.nl, zou je bijvoorbeeld onderaan de witbrood pagina linkjes zetten naar de andere soorten brood in het kader van “Of heb je toch liever een ander soort brood?”.
Als je externe links wilt gaan verzamelen, begin je met linkbuilding. Doe dit dus vooral met websites waarbij je direct contact hebt met de eigenaar.
Een onmisbaar onderdeel van je non-branded SEO strategie is lokale SEO. Met lokale SEO bedoelen we dat je pagina’s optimaliseert op basis van lokaal georiënteerde zoekwoorden. Anders gezegd, zoekwoorden waar een product of dienst wordt gecombineerd met een plaatsnaam.
We kunnen het héél lang hebben over lokale SEO, maar dan zouden we dubbel werk doen. Als je meer wilt weten over het onderwerp, lees dan onze blog Lokale SEO: zo ben je altijd zichtbaar in de buurt.
Je hebt je werk gedaan en alle non-branded SEO pagina’s staan klaar. Maar wat nu? Het optimaliseren begint eigenlijk nu pas echt. Je gaat de prestaties van je pagina’s bijhouden en aansterken waar nodig.
Om te beginnen met monitoren is het van belang dat je jouw succesfactoren (kpi’s) gaat bepalen. Er is dus niet een standaard lijst aan wat een SEO strategie succesvol maakt. Elke website heeft tenslotte een ander doel. De één is gericht op zoveel mogelijk zichtbaarheid en kijkt dus naar bezoekersaantallen, terwijl een ander zijn klanten binnenhaalt via de telefoon en dus geïnteresseerd is het aantal klikken op zijn telefoonnummer. Kijk dus vooral naar wat jij belangrijk vindt en probeer daarop te optimaliseren.
Dat gezegd hebbende is dit het jaar waarin Google Analytics 4 (GA4) definitief Universal Analytics (UA) gaat overnemen en we dus iets anders gaan kijken naar hoe SEO resultaten beïnvloedt. In UA keken we naar statistieken zoals pagina’s per sessie, sessieduur of bouncepercentage om een idee te krijgen van de betrokkenheid van de gemiddelde bezoeker. In GA4 is daar dan het rapport pagina’s en schermen voor in de plaats gekomen. Binnen dit rapport vind je de statistiek “gemiddelde betrokkenheidsduur” wat staat voor de gemiddelde tijd dat de website goed zichtbaar was in de browser of dat een app zich op de voorgrond bevond van het scherm. Een sterke vervanger dus voor de drie statistieken die we in UA volgden. Neem dit dus vooral mee als je wilt weten of jouw bezoekers je content wel echt interessant vinden.
Op basis van de door jou gekozen statistieken ga je de pagina aansterken. Hoe doe je dit? Simpelweg door gewoon een aantal dingen te proberen in de vorm van content optimalisatie. Zo kan je, zoals eerder benoemd, delen van een zoekwoord iets vaker toevoegen aan een pagina. Maar denk ook aan andere vormen van content zoals originele afbeeldingen of video’s. En niet te vergeten een alinea met veelgestelde vragen, zodat je iets meer ruimte inneemt in de zoekresultaten met featured snippets. Zo zie je dat het gewoon een kwestie is van creatief denken. De vraag is altijd: “wat wil de bezoeker weten en hoe kan ik dit verbeteren/aanscherpen?”. Alle inspanningen op het gebied van SEO vallen of staan dus met de content die je plaatst. Ijzersterke content is dus nog steeds leidend in elke SEO Strategie.
Gestart met het lezen van ons artikel, maar kom je er toch niet helemaal uit? Mail ons dan op algemeen@reason.nl of vul het contactformulier in. Ons team staat voor je klaar.
SEO Staat voor Search Engine Optimization en vertaalt zich in het Nederlands naar zoekmachine optimalisatie. SEO beschrijft alle technieken die men kan inzetten om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te komen. Het doel is om de hoeveelheid en kwaliteit van organisch verkeer naar een site van zoekmachines te verhogen.
Je gebruikt een SEO strategie voor de volgende redenen:
Non-branded richt zich op zoekopdrachten die niet specifiek gerelateerd zijn aan een merk of bedrijf, zoals “een grote luxe auto kopen” in tegenstelling tot een branded zoekterm zoals “Range Rover kopen”. Het doel is om te ranken voor zoektermen die relevant zijn voor het product of de dienst die aangeboden wordt.
SEO en SEA zijn allebei gericht op het verkrijgen van een zo hoog mogelijke plaats in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google of Bing. Het verschil tussen beiden is dat je met SEO de rang behaald op een organische/onbetaalde wijze en met SEA het behaald op een kunstmatige/betaalde wijze.
Linkbuilding is het proces waarbij je hyperlinks van andere websites naar jouw website verkrijgt. Wanneer een zoekmachine jouw website beoordeelt, neemt het altijd het aantal links en de kwaliteit ervan in beschouwing. Linkbuilding is dus een manier om jouw autoriteit in de ogen van een zoekmachine te verhogen waardoor je makkelijker een hogere positie in de zoekresultaten kunt bemachtigen.
Interne links zijn hyperlinks op een webpagina die verwijzen naar een andere pagina op de website. Interne links helpen bezoekers om te navigeren op de website en helpen tegelijk zoekmachines bij het indexeren van de inhoud van de website.
Externe links zijn hyperlinks op een webpagina die verwijzen naar een pagina op een andere website. Externe links kunnen helpen bij het verbeteren van de autoriteit en het vertrouwen van jouw website bij zoekmachines, vooral als de verwijzende website een hoge autoriteit en vertrouwen heeft. Externe links kunnen ook helpen bij het verkeer naar jouw website en kunnen leiden tot meer backlinks van andere websites.
Backlinks, ook wel bekend als inkomende links, zijn externe links die naar jouw website verwijzen. Ze zijn het bewijs voor een zoekmachine dat andere websites jouw inhoud, waardevol en relevant vinden voor bepaalde zoektermen.
Backlinks vallen onder de noemer externe links en kunnen dus helpen bij het verbeteren van de autoriteit en het vertrouwen van jouw website bij zoekmachines.
Domain trust, in het Nederlands domeinvertrouwen, is een maatstaf die de autoriteit en betrouwbaarheid van een website aangeeft. Domain trust wordt bepaald door de kwaliteit en hoeveelheid van inkomende links (backlinks), de leeftijd van de domeinnaam, de geschiedenis van de website en andere relevante factoren. Een website met een hoog domeinvertrouwen wordt als autoritair beschouwd en heeft meestal een hogere positie in zoekresultaten.
Verwijzende domeinen zijn domeinen die met backlinks naar jouw website verwijzen. Het is altijd goed om het aantal verwijzende domeinen naast het aantal backlinks te houden. Mocht je duizend backlinks hebben die vanuit één domein komen, is de vraag natuurlijk hoe waardevol die backlinks zijn.
SEO is toepasbaar in elke fase van de customer journey. Hieronder een voorbeeld aan de hand van het See-Think-Do-Care Model:
Zoekterm voor de See Fase: hoe werkt Google Ads?
Zoekterm voor de Think Fase: voor- en nadelen uitbesteden Google Ads
Zoekterm voor de Do Fase: Google Ads bureau
Zoekterm voor de Care Fase: Reason Online Marketing klantenservice
In de eerste fase zie je duidelijk de wens voor een introductie van het onderwerp om er zelf mee aan de slag te gaan. In de tweede fase zie je dat de gebruiker de hoop heeft opgegeven en nadenkt over het uitbesteden van het werk. En als laatste zie je in de derde fase dat de keuze op uitbesteding is gevallen en de gebruiker op zoek is naar een bureau. Het draait dus allemaal om woordkeuze, maar SEO is zeker toepasbaar in elke fase van de customer journey.