38% van de B2B marketeers geeft in het B2B marketing Trendrapport 2019 aan dat het genereren van Marketing Qualified Leads (MQL’s) de grootste uitdaging is (Bron: Spotler). Ook het realiseren van groei in het aantal website bezoeken en een betere positie in Google is voor veel B2B marketeers nog steeds een uitdaging. En dat terwijl we weten dat Google Ads een mega rol speelt bij leadgeneratie. Hoe zorg jij er nu voor dat jij jouw SEA activiteiten zo afstemt dat zij resulteren in meer Marketing Qualified Leads? Lees verder en ga aan de slag met deze 5 Growth Hacks om zo meer B2B leads te genereren met Google Ads!
De eerste plek waar we kijken als het gaat om Google Ads zijn zoekcampagnes. Ook voor B2B leadgeneratie is dit de beste plek om te starten. Waarschijnlijk heb je gekozen voor zoekwoorden die jouw product of dienst het beste beschrijven. Maar heb je gedacht aan alle verschillende typen zoekwoorden in verschillende fases van het aankooptraject?
Tijdens het aankoopproces zijn er allerlei fases die bedrijven doorlopen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe oplossing. Gebruik dan naast zoekwoorden met een hoge koopintentie ook zoekwoorden die inspelen op die verschillende fases.
Laten we een algemeen scenario als voorbeeld nemen: ‘het internet van jouw internetprovider is tergend langzaam’. Hier zijn een aantal type zoekwoorden die je zou kunnen testen:
Doel | Voorbeelden zoekwoord |
Probleem-gebaseerd | “super langzaam internet” + “internetverbinding blijft uitvallen” |
Oplossingsgericht | “nieuwe internetprovider” + “overstappen naar andere internetprovider” |
Informatief | “kan ik makkelijk overstappen van internetprovider” + “hoe kan ik mijn internetsnelheid verbeteren” |
Functies | “high speed internet” + “120mbs download internetsnelheid” |
Voordelen | “meest stabiele internetprovider” + “internetprovider met de laagste storingen” |
Vergelijkend | “welke internetprovider is het beste” + “wie heeft het snelste internet” |
Denk nu eens aan deze soorten zoekwoorden in termen van jouw organisatie en die van de klant. Hoe kun je deze zinnen veranderen in iets zinvollers? Wat zijn hun probleem zoekacties? Wat moeten ze vergelijken als ze in de buurt komen van een beslissing?
Ten slotte is bijna 15% van alle zoekopdrachten elke dag nieuw op Google. Ze zijn nog nooit eerder gezien. Dit betekent dat we buiten de kaders moeten beginnen te denken met onze zoekwoorden en ervoor moeten zorgen dat we regelmatig rapporten over zoekopdrachten doornemen.
Hoe oriënteren zakelijke beslissers zich op beslissingen? Wie is je toekomstige klant en wat zoekt hij? Waarop baseert hij zijn keuze en wat beïnvloedt zijn uiteindelijk beslissing? Google Ads campagnes voor B2B vallen of staan met een goede uitwerking van buyer personas.
Een buyer persona is een profiel van een voorbeeld klant op basis van zijn gedrag en doelen. Iedere klant heeft unieke behoeftes, drijfveren, frustraties etc. Aan de hand van buyer personas bepaal je welke vragen jouw klant heeft en op welke vragen je dan moet inspelen om iemand optimaal te helpen in zijn/haar buyer journey.
Google Ads leent zich niet om te voorzien in de gehele buyer journey, maar als we kijken naar de mogelijke instellingen is er een hoop mogelijk! 3 tips:
In veel gevallen wil je dat de bezoekers op je website iets doen. Een offerte aanvragen bijvoorbeeld. Of een product bestellen. Dat geldt ook voor B2B. Maar in veel gevallen doen ze dat niet. En ook dat geldt voor B2B. Ondanks dat je goede producten verkoopt of bijzondere diensten levert, wordt de bezoeker niet altijd overtuigd. Gelukkig kun je daar iets aan doen. Dr. Robert Cialdini heeft namelijk zes principes van beïnvloedingsfactoren beschreven in zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. En met die principes kun je de bezoekers op je website proberen te overtuigen en aanzetten tot actie.
Maar heb je weleens nagedacht hoe jij die principes kunt toepassen voor leadgeneratie met gebruik van Google Ads? Onderstaand behandelen we 3 principes die jij kunt toepassen om toe te werken naar sterke advertentieteksten!
In Google Analytics en Google Ads wordt gerapporteerd over Ads campagnes. Je krijgt statistieken over Click Through Ratio, aantal vertoningen, klikken, time-on-page en nog veel meer.
Een deel van die vertoningen en klikken wordt in de praktijk gedaan door consumenten, studenten en mensen die bij organisaties werken die niet tot je doelgroep behoren. Een lead identificatie tool (een tool die websitebezoekers identificeert aan de hand van IP adres) helpt om inzicht te creëren. Dit inzicht helpt om campagnes te verbeteren of budget te alloceren. Je ziet zelfs exact welke bedrijven, via welke campagne op je website zijn geweest. Door dáár een slimme opvolging aan te bieden haal je meer B2B leads uit je Google Ads campagnes. Tip: Kijk eens naar Leadinfo of Hubspot.
Een van de meest effectieve methodes om een groot aantal (goedkope) leads te genereren is met re-marketing. Oftewel: personen benaderen die al eerder op je website zijn geweest. Uit onderzoek blijkt dat re-marketing 25% goedkopere leads oplevert dan standaard display campagnes. Terugkerende bezoekers converteren namelijk sneller. Zeker als je meerdere opt-in mogelijkheden op je website hebt.
Als jouw website veel traffic heeft, wil je weten welke pagina’s zij bezoeken, zodat je weet op welke pagina’s je jouw re-marketing moet richten. Bijvoorbeeld als zij vooral jouw pagina over ‘clouddiensten’ bezoeken, kun je het beste een re-marketing campagne opzetten met een relevante download over clouddiensten om terugkerende bezoekers te laten converteren. Dit is dus een slimme manier om B2B leads te genereren met Google Ads.
Zo dat was ‘m, een longread met 5 waardevolle B2B tips die jou helpen met het genereren van meer leads via Google Ads. Heb je hulp nodig met het scherp inrichten van jouw Google Ads account? Neem dan eens contact op, we helpen je graag. Dat doen we om te beginnen met een Kansenverkenner. Zo krijgen wij inzicht in jouw account en ontdek jij welke kansen er voor het oprapen liggen. Het kost je niks en je haalt er gegarandeerd waarde uit. De gratis online groeiscan aanvragen doe je hier.
In een ander artikel schreef ik al eerder over hoe je Google Ads succesvol kunt inzetten om meer leads te genereren. Daar ga ik o.a. in op het benodigde budget, hoe je je propositie en USP’s in je advertentieteksten verwerkt én hoe je de behoefte van de zoeker centraal zet. Je leest er alles over in het artikel: Leads genereren met Google Ads? Zorg voor een stevige strategie!