Leads genereren met Google Ads

Leads genereren met Google Ads? Zorg voor een stevige strategie!

Starten met leads genereren met Google ads? Waarom wil jij starten met adverteren? Wat zijn de doelen? Welke USP’s verwerk je in tekstadvertenties? Hoe zet je de behoefte van de klant centraal? Heb jij geen antwoord op deze vraagstukken? Dan mislukt jouw avontuur zeker! Vandaag helpen wij je op pad met een stevige strategie voor Google Ads zodat ook jij kunt starten met Google Ads leadgeneratie.

1. Google Ads leadgeneratie: Stel de behoefte van de klant centraal

Achter elke zoekopdracht binnen de zoekmachine van Google zit een behoefte. Stel die centraal. Het is o zo simpel, maar o zo belangrijk. Als je namelijk niet voorziet in die behoefte, zal je nooit leads genereren.

Voorbeeld: als men zoekt op ‘beste hardloopschoenen heren’, probeer dan niet gelijk de beste of meest populaire hardloopschoenen te verkopen, maar kruip in de rol van de adviseur. Maak een landingspagina waarop je drie of vier verschillende modellen (de hardlopers) onder de loep neemt. Zoekt men op ‘Asics Lite 2.0 heren’, dan mag je direct commercieel worden. Dus een concrete landingspagina aanbieden met de mogelijkheid om direct online te bestellen. Op deze manier geef je in beide situaties antwoord op de vraag van de (potentiële) klant en stel je die centraal.

2. See – think – do: Waar zijn je advertenties op gericht?

Over het algemeen gaan mensen door drie fasen als ze jouw product/dienst kopen. Mensen moeten je zien, de eerste fase is dan ook ‘see’. Vaak zijn ze in deze fase nog niet heel actief bezig met het aanschaffen van jouw product/dienst. Daarna komt ‘think’. Dit is de fase waarin de klant zich oriënteert op de aankoop. De ‘do’ fase is het moment waarop men klaar is om een aankoop te doen.

Voorbeeld: WilroffReitsma is een leverancier van zakelijke IT en Telecom-oplossingen. Als iemand in een ander bedrijf besluit dat het toch wel handig is om te werken in de cloud, omdat collega’s regelmatig belangrijke bestanden kwijtraken, dan is het handig als WilroffReitsma zorgt voor online zichtbaarheid in de see-fase. Men zoekt dan bijvoorbeeld naar ‘backup maken van bestanden’. Op dat moment een mooi e-book over ‘starten met werken in de cloud’ aanbieden is zinvol.

Als iemand zoekt op ‘welke mogelijkheden zijn er voor cloudwerken’, dan start de ‘think-fase’. De zoekopdracht is vrij algemeen, maar men begint zich te oriënteren in de dienst. Adverteren op Google Ads is dan slim. Conversies gebeuren in deze fase nog niet veelvuldig. Men is nog aan het overwegen. Een slimme remarketing campagne kan deze bezoekers vervolgens overhevelen naar de ‘do-fase’. Daaruit vloeien zoektermen voort als ‘Microsoft werken in de cloud’ of ‘overstappen naar KPN ÉÉN’.

De ‘do-fase’ leidt doorgaans tot het hoogste directe rendement. Mensen doen op dat moment namelijk de aankoop. In welke fases kun jij het beste adverteren? Dat hang af van jouw doelgroep, ambities, merkbekendheid en budget. In welke fases adverteer jij

3. Leads genereren met Google Ads: stel doelen

We snappen dat je alle conversies en gebeurtenissen op jouw website middels Google Tag Manager en Google Analytics netjes hebt ingesteld. En dat is belangrijk, want zonder te meten weet je niet of je succesvol bent. Maar dit zijn niet de soort doelstellingen die je in een strategie opneemt. Zorg dat je doelstellingen aan minimaal drie eisen voldoen:

  • Maak jouw doelstellingen specifiek;
  • Meetbaar;
  • Tijdsgebonden.

Voorbeeld: “Ik wil het aantal leads via mijn website verhogen met 50% van 100 naar 200 leads tegen 21 december 2020”. Of: “Tegen 31 juli 2020 wil ik het aantal verkochte hardloopschoenen via Google Ads verhogen met 20%, van 3000 naar 3500”.

4. Met welk budget ga je van start?

In Google Ads is het eenvoudig om een maximaal dagbudget in te stellen. Ons advies is om te starten met een laag dagbudget van €25,-. Je kunt het budget morgen altijd nog verhogen! €25,- per dag is vaak voldoende om binnen 2-4 weken de potentie van Google Ads te ontdekken. Stijgen de online sales en vloeien de contactaanvragen binnen? Verhoog dan je dagbudget en ga op zoek naar andere relevante zoekwoorden die passen bij jouw doelgroep.

5. Werk verschillende USP’s uit in je advertenties

Wees anders en vertel dat in je advertenties. Vaak zien we dat organisaties kijken naar de marktleider in een specifieke branche en daarvan afkijken. Op zich is het een prima gedachte, omdat je vertrekt vanuit advertenties die voor iemand anders lijken te werken. Maar zorg je daarmee voor onderscheidt? En breng je daarmee jouw unique selling points naar voren?

De slogan van Coolblue is voor velen welbekend: ‘Alles voor een glimlach’. En die glimlach toverden ze zojuist weer op mijn gezicht! Ik googelde zojuist ‘wasmachine kopen’ (die van mij is namelijk aan vervanging toe) en las de onderstaande advertentie.

Leads genereren met google ads door gebruik van verschillende USP's
Afbeelding 1: Google Ads advertentie van Coolblue

Wat Coolblue in deze advertentie héél goed doet, is haar slogan tot leven brengen. ‘Netjes thuisblijven’ lezen we. Enerzijds spelen ze in op het coronavirus en anderzijds zorgen ze er duidelijk voor dat ik hier een wasmachine kan kopen en dat ze ook op zondag leveren. Sterk gevonden en het tovert direct een lach op mijn gezicht. Het feit dat Coolblue dit in hun tekstadvertenties opneemt is uniek en direct een goed voorbeeld van het gebruiken van USP’s in tekstadvertenties.

6. Neem een sterke propositie op in je advertenties

Een propositie is eigenlijk een aanbod. Zorg ervoor dat jij potentiële nieuwe klanten een mooi aanbod doet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een introductie-aanbod met een exclusieve korting als je NU klant wordt. Laten we nog even blijven in de hoek van wasmachines. Een andere advertentie die werd vertoond is de onderstaande.

Een sterke propositie helpt bij het genereren van leads via google ads
Afbeelding 2: Google Ads advertentie van De witgoed outlet

Minder grappig? Ja. Minder uniek? Ja.  Maar wél een heel sterk aanbod. Bezorgen, tillen en gratis aansluiten en dat met 70% korting! Wie wil dat nu niet?

7. Google Ads leadgeneratie: Begin klein

Het is eenvoudig om jouw Google Ads account regionaal in te stellen. Webshops overigens uitgezonderd. Mensen vinden het over het algemeen fijn om bij lokale ondernemers te bestellen. Richt je daarom eerst op jouw eigen directe omgeving. Uitbreiden kan altijd nog, kijk eerst eens of je bij jou in de buurt rendement kunt maken.

Zo dat was ‘m

7 waardevolle tips die helpen met leads genereren met Google Ads. Heb je hulp nodig met het scherp inrichten van jouw Google Ads account? Neem dan eens contact op, we helpen je graag. Of lees eerst iets meer over het uitbesteden van Google Ads. Wij starten altijd met de Kansenverkenner. Zo krijgen wij inzicht in jouw account en ontdek jij welke kansen er voor het oprapen liggen. Het kost je niks en je haalt er gegarandeerd waarde uit. De gratis Kansenverkenner aanvragen doe je hier.

Meer lezen over hoe jij Google Ads slim inzet binnen B2B? Lees ook: Meer Marketing Qualified Leads genereren met slimme B2B Google Ads campagnes

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram