skip to Main Content

De basics: Het kiezen van de juiste strategie

70% van de MKB-bedrijven heeft geen online strategie en/ of (online) plan. Niet gek dat meer dan de helft van de bedrijven zich dan ook zorgen maakt over de groei van de organisatie. Je hebt namelijk een strategie nodig om richting te geven aan je organisatie.

Succes begint met de juiste strategie

Werken zonder strategie is als rijden zonder te weten waar je heengaat, je komt nooit aan op de bestemming. Nadat je de missie en doelstellingen van de organisatie hebt bepaald is het tijd om de strategie te maken. De strategie is het plan om de doelstellingen te realiseren en geeft houvast voor het handelen van jouw organisatie. Als er al een strategie wordt uitgewerkt wordt deze vaak niet (volledig) uitgevoerd. Dit komt vooral omdat het document te veel tekst omvat met te weinig duidelijkheid. Het is van belang dat het voor iedereen duidelijk is wat de doelen zijn, wie wat moet doen en wat de verwachtingen zijn per afdeling in een bepaald tijdsframe.

Een volledige strategie

Zoals hierboven benoemd is het van belang dat het strategische plan niet teveel tekst omvat. Het is goed om alles voor jezelf op papier te zetten, maar het uiteindelijke plan moet kort en bondig zijn. De vier belangrijkste factoren van een strategie zijn de doelstellingen, doelgroep omschrijving, sales kanalen en hoe jouw producten en/ of diensten inspelen op de behoefte van je doelgroep.

Doorvertalen naar online

Veel organisaties hebben dezelfde strategie voor online en offline, maar precies overnemen kan niet. Online en offline zijn twee compleet verschillende platformen en ontvangen dit dus anders. Wel zou je de offline strategie door kunnen vertalen en aan kunnen passen om deze voor online geschikt te maken.

Kies de juiste kanalen

Vraag jezelf af of de doelgroep die jouw organisatie wilt aanspreken zich online bevindt en zo ja, waar. Online zichtbaarheid is goed, maar het is zonde van de tijd als dit niet de plek is waar jouw doelgroep zich bevindt. Zoek dus de juiste kanalen en kies hoe je je daar wilt profileren. Let daarbij weer op het doel dat je wilt bereiken en de boodschap die met de content mee komt. Het gaat om kwaliteit, niet om de kwantiteit van je online uitingen.

Wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een strategie of zou je deze graag willen verbeteren? Laat ons jou dan helpen. Wij bieden strategische sessies aan waarbij we met behulp van verschillende modellen verschillende fases doorlopen. Door een bedrijfsstrategie, sales kanalen mix en online marketing plan te ontwikkelen voor jouw organisatie bieden wij het totaalpakket aan.

Meld je aan voor kennis, updates & tips