Feelingz is een online keuzegeschenk, waarmee medewerkers zelf één of meerdere cadeaus kunnen uitkiezen. Met een persoonlijke bestelcode krijgen zij toegang tot een gepersonaliseerde cadeau-website. Van elektronica tot gereedschap, van accessoires tot tijdschriftabonnementen en van belevenissen tot cadeaukaarten.
Kerst is van oudsher het moment waarop een werkgever zijn werknemers bedankt voor de inzet en bijdrage aan het succes van zijn onderneming. Door hierop in te spelen wilde Feelingz een groei realiseren in het aantal online demo-, offerte aanvragen en bestellingen. De hiervoor gebruikte strategie richtte zich op zoekwoorden die in de afgelopen jaren reeds succesvol bleken in combinatie met dynamische zoekadvertenties. Deze Google Ads Case Study vertelt over een aanzienlijke toename van online verkeer en 109% meer conversies. En het mooiste van alles? Dat realiseerden wij met 15% minder budget.
Feelingz is al vele jaren een grote adverteerder. Daarom hadden we veel data om op basis daarvan groeikansen te herkennen. We zijn dus allereerst aan de slag gegaan met het goed in kaart brengen van de huidige situatie.
Op basis van deze eerste analyse ontstond er een lijst aan zoekwoorden die ook in 2020 zijn gebruikt. Die lijst hebben we flink uitgebreid met nieuwe zoekwoorden waarop Feelingz in het verleden niet had geadverteerd. Op basis van zoekvolumes, verwachte CPC (Cost Per Click) en de koopintentie van de zoekwoorden is bepaald welke (clusters aan) zoekwoorden meer of minder budget toegekend kregen.
De business van Feelingz heeft een interessante dynamiek. Bestellingen van kerstcadeaus vinden niet het gehele jaar plaats. Op specifieke momenten is de kans dat bestellingen plaatsvinden heel groot. Op andere momenten is het juist lastiger om bestellingen te genereren.
In de oude inrichting werd er geen rekening gehouden met deze dynamiek. Door het budget te matchen met prognoses (o.b.v. zoekvolume en historische data) is er een slimmere budgetverdeling ontstaan die leidde tot meer conversies en een hoger rendement. Tegelijkertijd waren de campagnes groot en niet specifiek genoeg. Door een nieuwe set aan landingspagina’s te ontwikkelen was Feelingz in staat om te werken met relevantere campagnes.
Dynamische zoekadvertenties werken doordat Google een website crawlt en indexeert. Zodra een gebruiker een zoekopdracht invoert die relevant is voor een website, geeft Google een advertentie weer. Google voegt dynamisch een kop in die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker en voegt ook dynamisch een bestemmingspagina in die relevant is.
Door de nieuwe set aan landingspagina’s kon Feelingz eenvoudig nieuwe dynamische zoekadvertenties aanmaken en gevonden worden op zoekwoorden waar nog niet eerder aan werd gedacht! Tegelijkertijd hebben we na 2 weken gekozen voor een vol geautomatiseerde biedstrategie. Deze 2 weken aan data was voldoende om het Google algoritme te kickstarten. De combinatie van dynamische zoekadvertenties en een geautomatiseerde biedstrategie zorgen voor de beste prestaties.
Wij handelen niet op basis van onderbuikgevoel. Google Ads is echt een vak van continu testen, evalueren, reflecteren en optimaliseren. Een doorlopend proces. Wij geloven dat we door in te zetten op experimenten met nieuwe Google Ads mogelijkheden in de toekomst nóg meer waarde kunnen leveren voor Feelingz!