EAT is de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Het is eigenlijk de nieuwe benaming voor wat Google vindt waar een goede website aan moet voldoen.
Dit gaat niet alleen om het schrijven van goede inhoudelijke stukken, maar het is ook van belang dat de schrijver van de content als expert gezien wordt.
Wat betreft de content gaat het om content die aansluit bij de zoekintentie / informatiebehoefte van de bezoekers. Content die daarop aansluit zou het volgens Google beter moeten doen in de rankings.
Daarnaast is in tegenstelling tot wat velen schrijven vakjargon voor Google gewenst, ondanks dat je lezers wellicht anders zoeken / willen. Vakjargon toont aan Google dat de schrijver expertise heeft als het gaat over het onderwerp van het artikel.
Ook gaat Google er vanuit dat iemand die veel heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp op verschillende domeinen een expert is. En ja, dit is natuurlijk ook weer makkelijk te manipuleren door bijvoorbeeld artikelen ‘te kopen’ op gerenommeerde websites.
Er is voor Google nog steeds maar één echte manier om de autoriteit van een website te bepalen, namelijk de kwaliteit van het linkprofiel. Websites die hoogwaardige content produceren, genereren op een natuurlijke wijze backlinks.
En wat geldt voor Expertise, geldt ook voor Autoriteit. Gepubliceerd worden op gerenommeerde websites met een linkje naar jouw website helpt je aan autoriteit. Het gaat dus zeker niet om zoveel mogelijk websites, want Google wordt steeds beter in het herkennen van goede links ten opzichte van crappy links. Naast het linkprofiel kun je qua autoriteit denken aan:
Ook zaken als een uitgebreide privacy policy en voor webshops bijvoorbeeld een uitgebreide beschrijving van de retour policy werken mee aan de betrouwbaarheid. Maar ook hier haalt Google een deel van de waardering weer uit het linkprofiel. Hoe meer links van websites die Google al ‘betrouwbaar’ vindt naar jouw website toe verwijzen, hoe betrouwbaarder je eigen website wordt voor Google. Domeinwaarden die je hiervoor goed kunt gebruiken zijn Trust Flow en Trust Ratio van Majestic.
YMYL is een afkorting voor Your Money or Your Life. Google bedoelt daarmee vooral websites die (rechtstreeks) invloed (kunnen) uitoefenen op de gezondheid of de financiële situatie van bezoekers / gebruikers van die website. Google vindt het bij deze websites nóg belangrijker dat ze voldoen aan de EAT-criteria.
De vraag is dan wat er is veranderd? Wat kunnen we doen om jouw website beter te laten scoren in Google na de Core update van mei? Wat er veranderd is, is hoe het algoritme de inhoud in het algemeen beoordeeld. Overigens focust het algoritme zich altijd op content en Google adviseert dan ook om gebruikers van de beste mogelijke content te voorzien. Google deelde ook nog een lijst aan vragen die je kunt beantwoorden als jouw vertoningen en posities dalen. Uiteraard hebben we die vertaald naar het Nederlands en voor je op een rij gezet:
Er zijn verschillende organisaties die hun rankings alweer zien stijgen nadat we met deze punten aan de slag zijn gegaan. Ben jij geraakt door de recente Google Core updates? Ga dan zo snel mogelijk met de tips in dit artikel aan de slag. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op, dan kijken we even met je mee!
EAT is de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Het is eigenlijk de nieuwe benaming voor wat Google vindt waar een goede website aan moet voldoen.
Om jouw huidige posities te behouden of hogere posities te behalen, zul je goed moeten kijken naar hoe je voldoet aan de nieuwe Google EAT richtlijnen. Hoewel de nieuwe Rater Guidelines geen ranking factoren zijn (ook Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid opzichzelfstaand zijn geen ranking factoren), kunnen ze een rol spelen bij de gebruikerservaring op jouw website.
Het concept van EAT is ontstaan in de 2014-versie van de Google Search Quality Guidelines, een document van 160 pagina’s dat definieert wat Google beschouwt als content van hoge of lage kwaliteit. De richtlijnen worden gebruikt door beoordelaars van zoekresultaten om de zoekresultaten (relevantie en kwaliteit) voor de gebruiker te verbeteren.
Jij maakt jouw website Google EAT proof door rekening te houden met de EAT guidelines. Is jouw content van topnotch kwaliteit? Is de content uniek? Is er een vorm van rich media (video/podcast) aanwezig? Zijn afbeeldingen ondersteunend aan de tekst? Ontvangt de pagina relevante backlinks? Worden er bronnen gebruikt bij citaten? Jij maakt jouw website EAT proof door te focussen op kwaliteit!
Het probleem waar Google al langer mee te maken heeft, is het feit dat er nog steeds veel snelle en lage kwaliteit content wordt gepubliceerd. Vervolgens worden er veel sterke backlinks heen gestuurd om deze waardeloze content alsnog te laten ranken. Het tonen van deze lage kwaliteit content zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Dat wil Google uiteraard voorkomen. Daarom is Google genoodzaakt om EAT steeds meer te verwerken in het algoritme. Daarmee worden de Google EAT richtlijnen steeds belangrijker.
De mate waarin je voldoet aan de EAT-richtlijnen kun je niet meten. Probeer je website zo betrouwbaar en transparant mogelijk te maken. Deel je contactgegevens, KvK-gegevens, privacypolicy, socialmediakanalen, maar verwijs ook naar externe certificeringen die zijn behaald.
Zo laten wij op verschillende relevante pagina’s zien dat we Google Ads Partner zijn en kunnen gebruikers doorklikken naar de Google Partner site: https://www.google.com/partners/agency?id=3756780331