Reason Online Marketing logo
gepersonaliseerde e-mail marketing
Geschreven door: Marije Poot

3 tips voor meer omzet door gepersonaliseerde e-mail marketing

Gepersonaliseerde e-mail marketing kan de meest persoonlijke vorm van online marketing zijn, maar deze kans wordt vaak niet benut. Door de e-mail te personaliseren verhoog je niet alleen de interesse van de lezer en het openingspercentage, maar ook de omzet zal stijgen.

Waarom gepersonaliseerde e-mail marketing

  • Een kleinere kans dat de e-mail in de spam mailbox eindigt
  • Verhoging van de interesse van de ontvangers
  • Hoger openingsratio
  • De response neemt met 50% toe wanneer de e-mail gepersonaliseerd is
  • Een hogere omzet tot wel 10%

De aanhef

De eerste stap van gepersonaliseerde e-mail marketing is het gebruik van een persoonlijke aanhef, dit kan je zowel in de onderwerpsregel als in de tekst gebruiken. Je klanten krijgen hierdoor het idee dat je weet wie zij zijn en de e-mail zal een stuk persoonlijker voelen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het gebruik van alleen een persoonlijke aanhef niet voldoende op de langer termijn.

Segmentatie

Uit het Nationale E-mail Benchmark onderzoek blijkt dat e-mailings naar kleinere groepen een openingspercentage hebben dat tot 25% hoger ligt dan naar een grotere ontvangersgroep. Dit komt door segmentatie, een veel beter afgestemde e-mail op je doelgroep. Segmentatie kan op verschillende aspecten en kan zo specifiek als je zelf wil, je kan dit doen doormiddel van kenmerken zoals gezinssamenstelling, en interesses.

Personalisatie 2.0

Na de segmentatie kan je nog verder personaliseren, dit kan je doen met het aankoopgedrag en zoekgedrag. Zo is Indochino een e-mailmarketingcampagne gestart die gekoppeld is aan het bestverkochte item. Door bijpassende kledingstukken aan te bieden na aankoop is de omzet van de e-maildoelstelling met 540% gestegen. Ook kan je op de verjaardag van je klant een gepersonaliseerde e-mail versturen met daarin een korting op het hele, of een (populair) deel van het assortiment.

Wij hopen dat je uit de voeten kan met deze 3 tips voor gepersonaliseerde e-mail marketing. Meer weten over e-mail marketing? Lees dan onze 15 tips voor succesvolle e-marketing.

Meld je aan voor kennis, updates & tips

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram