E-mail marketing is een van de krachtigste tools om je klanten te bereiken. Bijna elke onderneming maakt dan ook gebruik van een nieuwsbrief, maar vaak worden deze door de ontvangers niet eens geopend. En als de e-mail al wordt geopend, wordt er meestal nergens op doorgeklikt. In deze blog geven wij 15 e-mail marketing tips voor succesvolle e-mail marketing.
Met een duidelijke en consistente merkidentiteit zorg je ervoor dat klanten je als een vertrouwde afzender zien. Als de ontvanger geen vertrouwen heeft in jou als merk, zal de nieuwsbrief niet geopend worden.
Zoals bij de eerste tip is beschreven, is vertrouwen erg belangrijk. Een duidelijke afzender met de bedrijfsnaam erin is daarom ook erg belangrijk. Gebruik bijvoorbeeld: nieuwsbrief@bedrijfsnaam.nl
Steeds meer mensen lezen hun e-mail via een mobiel device in plaats van op de computer. Zorg er dus voor dat de nieuwsbrief leesbaar is op elk device zodat de ontvanger de nieuwsbrief makkelijk kan lezen.
Het kan zijn dat sommige e-mailprogramma’s de image banner blokkeert, waardoor de ontvanger de hoofdafbeelding niet te zien krijgt.
De onderwerpsregel is het eerste wat de ontvanger van de nieuwsbrief ziet en bepaald aan de hand daarvan of hij/ zij de e-mail gaat openen. Het is daarom erg belangrijk dat deze regel de ontvanger aanspreekt. Onthoudt: hoe korter hoe beter!
Afhankelijk van de producten/ diensten van je bedrijf en de ontvanger kan je ervoor kiezen om een inhoudsopgave te maken. Bij veel leesinformatie kunnen klanten gelijk de voor hen interessante onderwerpen lezen, in plaats door de nieuwsbrief te scrollen.
Als de verkeerde kolombreedte in de nieuwsbrief wordt gebruikt, kan het zijn dat deze verkeerd wordt afgebeeld op het scherm van de ontvanger. Dit kan namelijk zorgen voor een slechte ervaring van de nieuwsbrief.
De nieuwsbrief is een handige plek om je USP’s nog een keer duidelijk naar voren te brengen.
Een verspreiding van de nieuwsbrief is altijd goed.
De nieuwste trend op het gebied van nieuwsbrieven, is het gebruik van filmpjes. Dit kan een korte Gif zijn, of een langere video die begint af te spelen wanneer eroverheen gescrold wordt.
Tegenwoordig wordt er steeds meer waarde gehecht aan de ervaringen van andere klanten. Een goede review kan twijfelaars overhalen. Sociale bewijskracht is dus een goede verleidingsmethodiek en kan de lezer triggeren.
Zorg ervoor dat het mogelijk is om de webversie van de nieuwsbrief te delen met social media. Dit zorgt niet alleen voor meer lezers, maar laat ook zien dat de ontvanger fan is van jouw bedrijf.
Als de ontvanger geïnteresseerd is in het product of de dienst die jouw bedrijf verkoopt, willen zij graag door kunnen klikken binnen de e-mail. Maak de tekst zo aantrekkelijk mogelijk en maak de belangrijkste woorden clickable zodat zij doorverwezen worden naar de website.
Als je de ontvanger aan je wil binden is het personaliseren het beste wat je kan doen. Het is een kleine moeite, maar heeft een groot effect. Tegenwoordig willen klanten namelijk steeds meer gezien worden als individu en willen zij passende en persoonlijke aandacht. Aangezien consumenten tegenwoordig dagelijks tientallen e-mails ontvangen, zullen zij zich sneller aangetrokken voelen tot een persoonlijke e-mail.
Tegenwoordig worden e-mails steeds minder vaak gelezen en daardoor wordt de opmaak ook vaak vergeten. Toch moet de tekstversie worden opgemaakt voor de enkeling die de e-mail wel ontvangt.
Test wat voor jou het beste werkt. Door gebruik te maken van A/B testen in je nieuwsbrief kom je erachter wat voor jou en je klanten het beste werkt. Je kan bijvoorbeeld testen met filmpjes tegenover een afbeelding of een informatieve onderwerpsregel tegenover een openingsregel die schreeuwt om het uitvoeren van een actie.
Wij hopen dat je met deze e-mail marketing tips aan de slag kan gaan. Voor meer informatie over e-mail marketing klik dan hier.
Meld je aan voor kennis, updates & tips