skip to Main Content

De 5 do’s van social media marketing

De kracht van social media neemt toe en ondanks het korte bestaan is social media marketing een van de krachtigste online marketing tools. Toch plaatsen veel MKB-bedrijven content zonder er bij na te denken. In deze blog lees je vijf do’s voor social media marketing. 

1. Lever interessante en relevante informatie

Om een zo hoog mogelijke engagement te creëren op social media is het belangrijk dat je niet alleen je bedrijf promoot, maar ook dat je relevante marktinformatie deelt met je volgers. Als je alleen maar verkoopt vinden de volgers dat opdringerig en zullen zij geen interactie meer vertonen met de posts. Door je aan de 80/20 regel te houden, 80% marktinformatie en 20% bedrijfsinformatie, zal de engagement van je volgers het hoogst zijn.

2. Reageer

Het is belangrijk zo snel mogelijk op reacties te reageren. Op lovende reacties reageer je met een bedankje, maar het juist reageren op negatieve reacties is nog veel belangrijker. Doe je dit niet (op een goede manier) dan raak je klanten kwijt en zullen zij negatief over je bedrijf praten. Probeer het probleem zo snel en netjes mogelijk op te lossen.

3. Maak een content kalender

Het in het wilde weg posten van content zonder na te denken over wat je post, zorgt voor minder likes. Om te zorgen dat je de eerste stap goed uitwerkt maak je van te voren een content kalender. De content kalender is een overzicht met de content die je waar en wanneer gaat posten. Bij het maken van de content kalender kan je gelijk testen of je de 80/20 regel wel hebt toegepast.

4. Wees origineel

Niets ergers dan een content copycat, zeker als de bedrijven soortgelijke producten/ diensten verkopen. Het is niet erg als je inspiratie van posts van andere bedrijven op doet, maar zorg ervoor dat je origineel blijft. Dit voorkomt niet alleen eventuele beschuldigingen, maar klanten waarderen originaliteit.

5. Verzamel zelf nieuwe kennis

Naast het zelf posten van content voor je doelgroep, is social media ook een uitstekende plek om zelf meer kennis op te doen. Sluit je aan bij community en volg interessante accounts.