SevenSix is een bedrijf in de sport technologie met een team van ondernemers, tennis- en AI-experts. Zij hebben samen de SevenSix app ontwikkeld, speciaal voor tennisliefhebbers.
Met deze app kan je jouw forehand, backhand en service filmen. De app analyseert je slag en geeft direct feedback. Maar hoe doet deze app dat? Dit doen ze door gebruik te maken van AI-technologie (Artificial Intelligence). In de app wordt er gebruik gemaakt van een AI-framework dat belangrijke biometrische punten analyseert en kijkt naar de bewegingen van de slag. Zo kijkt de app naar de beweging van jouw lichaam, timing en vergelijkt jouw slag met die van professionele tennisspelers. Op basis van deze elementen helpt de app tennissers met het verbeteren van hun techniek.
Een super tof nieuw idee en platform, maar wat nieuw is, verkoopt zich niet vanzelf. Daar hebben we bij geholpen door o.a. de naamsbekendheid te verhogen.
Bij de start van de eerste campagne in 2019 stond de app nog in bèta-versieversie en was nog volop in ontwikkeling. Om deze reden gingen wij in eerste instantie via Facebook– en Instagram Ads op zoek naar bèta gebruikers, die de app wilde testen. Deze campagne werd ingezet op een tiental landen waar tennis één van de grootste sporten is, om op deze manier testgebruikers aan te trekken.
Per land zijn er twee advertentievarianten naast elkaar getest een video- en statische advertentie, zie afbeelding 1. Met deze campagne werd een brede doelgroep aangesproken die op basis van gedrag binnen Facebook/Instagram affiniteit heeft met tennis. Op basis van deze campagne zijn er ruim 590.000 tennisliefhebbers bereikt met een cost per lead van € 1,43.
Voor het lanceren van de SevenSix app lag tot en met september 2020 de focus op het verhogen van de naamsbekendheid. Het is een nieuw product wat niemand nog kent. Daarom moet je de doelgroep zelf gaan op zoeken. Facebook- en Instagram Ads leent zich daar perfect voor. Op Facebook en Instagram zijn wij op zoek gegaan naar recreatieve en semi-prof tennisspelers. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van leeftijd en interesses. Zo is er voor gekozen om te focussen op mannen en vrouwen tussen de 25 jaar en 65 plus die affiniteit hebben getoond met grote tennistoernooien en populaire tennis atleten. Aan het einde van de eerste campagnes zijn er maar liefst 11 miljoen tennisliefhebbers bereikt. Maar hoe hebben wij dat aangepakt?
Langzamerhand werd de app verder ontwikkeld mede door de testgebruikers die we verworven hadden met onze social advertising. De ontwikkelaar van de app merkte op dat er in 3 landen erg veel interesse was in het testen van de app, namelijk Noorwegen, Verenigde Arabische Emiraten en Maleisië. Dus voor de uitrol van de app versie 1.0 kozen we om tennisspelers en tennis coaches in die landen te targetten. Zo kon langzaam maar zeker de app wereldwijd uitgerold worden en de app tegelijkertijd verbeterd worden.
In september 2020 was de app klaar voor de officiële wereldwijde lancering. Het was nu tijd om de app actief te promoten en app installaties te stimuleren. Hiervoor is er een campagne ingericht waar verschillende A/B testen werden gedaan met video’s. Binnen één van A/B tests zochten wij naar de best presterende (video)advertentie, zie afbeelding 2.
Versie B was de best presterende videoadvertentie, hiermee is er een nieuwe campagne opgezet. Voor deze campagne is er gebruik gemaakt van dezelfde doelgroep als de naamsbekendheid campagne. Ze zijn tenslotte al bekent met de app SevenSix, nu mag de doelgroep actie ondernemen.
Van de naamsbekendheid campagne in 2019 hebben we geleerd dat de leeftijd 18 t/m 55 jaar het meest geïnteresseerd was in het merk, dus dat was een mooie aanscherping op de targeting.
Het gebruiken van een brede targeting is een goede manier om zoveel mogelijk Facebook- en Instagram gebruikers te bereiken. De app installaties gingen omhoog en met deze data konden we een mooie lookalike audience bouwen. Relevant dus om vergelijkbare doelgroep op te zoeken van de gebruikers van de app. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van video, dus konden we iedereen targetten die de video had gezien, maar nog niet de app had geïnstalleerd.
Deze aanpak heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er 1.200 app installaties per maand werden gerealiseerd. En dit kostte slechts € 1,16 per app installatie!