Wat is een marketing retainer en hoe werkt het?


De afgelopen jaren is Reason drastisch veranderd. Reason verlegde zich van eenmalige projecten, naar het focussen op lange termijn contracten door middel van een marketing retainer constructie. Het bedenken van sterke pitches en het onderhandelen over contracten kost veel tijd, energie en is het minst leuke aan het runnen van een marketingbureau. Tegelijkertijd betekende het werken aan eenmalige projecten ook dat Reason minder diepgaande klantrelaties kon opbouwen.
Deze oppervlakkige relaties gaf onze online marketeers minder creatieve vrijheid en zorgde bovendien ook niet voor optimale betrokkenheid. En omdat de relaties gecentreerd waren rond eenmalige projecten, waren er veel minder mogelijkheden om die relaties te laten groeien en organisaties โ fact based โ รฉcht beter en efficiรซnter te laten werken. Hoe kon Reason haar klanten daadwerkelijk โdigital empowerenโ?
Reason veranderde haar werkwijze en maakte de keuze om zichzelf te positioneren als strategische partner. Door veel meer te focussen op duurzame relaties veranderde Reason langzaam maar zeker van een actiematige uitvoerder van online marketing werkzaamheden naar een structurele online marketing partner.
De drie business modellen van online marketing bureaus
Er bestaan grofweg drie business modellen die doorgaans gebruikt worden door online marketingbureaus:
Factureren per uur: Bureaus die dit business model hanteren richten zich doorgaans op onderhoud van werkzaamheden.
Projectbasis: Een model dat vaak wordt gehanteerd door meer actiematige marketingbureaus die zich focussen op situatie gerelateerde marketingcampagnes.
Marketing retainer model: hรฉt businessmodel voor organisaties die willen starten met online marketing of nuย de online marketing รฉcht eens naar een hoger niveau te tillen.
Wat zijn de voordelen van een retainer model?
Organisaties die kiezen voor een langetermijnrelatie met een online marketingbureau, rekenen vaak op een lager uurtarief in vergelijking met traditionele businessmodellen.
Het marketingbureau leert jou steeds beter kennen wat resulteert in snellere, sterkere prestaties en een toenemende efficiรซntie.
Je hebt als organisatie altijd toegang tot het bureau dat je vertrouwt en zo loop je niet het risico dat zij al volgeboekt zijn met andere opdrachten.
Bij een retainer constructie krijg je professionals. Professionele online marketeers nemen hun tijd om het werk niet snel, maar goed te doen. Binnen de constructie is daar dan ook tijd voor!
Een duurzame relatie met een marketingbureau zorgt ervoor dat zij niet alleen onderhouden, maar ondersteunt ook experimenten en optimalisatie.
Waarom Reason al jarenlang kiest voor het retainer model
Reason kiest bewust om zich niet te focussen op kortstondige en eenmalige projecten, maar op duurzame relaties. Hier komen onze online marketeers volledig tot hun recht en kunnen zij echte impact creรซren. De door de organisatie gekozen online marketing activiteiten worden vervolgens, gedeeltelijk vanuit jouw kantoorlocatie, uitgevoerd. Op deze manier zijn we in staat om vraagstukken bij de wortel aan te pakken en รฉcht impact te creรซren.
Het resultaat
Voor Reason heeft dit geresulteerd in een aantal duurzame samenwerkingen, bijvoorbeeld metย BoitenLuhrsย waar wij al 8 jaar de online marketing werkzaamheden uitvoeren. Maar ook metย MOBOXย vieren we aankomend jaar inmiddels onze 8 jarige samenwerking.
Voor vrijwel iedere organisatie is online marketing een must. Omdat online marketing bij veel organisaties geen fulltime besteding is, voeren onze online marketeers de activiteiten gestructureerd uit vanaf 1 dag in de week. Afhankelijk van de doelstellingen, de bijbehorende activiteiten en de โtime to marketโ bepalen we gezamenlijk hoeveel dagen per week jouw organisatie ondersteuning nodig heeft. En daar matchen we dan รฉรฉn van onze allround marketeers mee.
Meer weten?
Heb jij actuele online marketing ambities? Of ben je op zoek naar een strategische marketing partner? Vraag hier onze online marketing brochure aan of neem direct contact op.