smart doelstellingen

SMART doelstellingen: wat is succes voor jou?

Wil je aan de slag met online marketing en goede resultaten behalen, begin dan met het stellen van SMART doelstellingen. Doe je dat niet, stop dan ook met jouw marketingactiviteiten. Dat lees je goed, stop dan direct en lees dit blog. Kijk, alle marketing acties moeten bijdragen aan het succes van jouw organisatie, toch? En zonder doelen kun je niet definiëren wanneer jij succesvol bent.

Stel, je hebt de taak om meer leads te genereren voor jouw organisatie. Ben je dan tevreden als je dit jaar 101 leads verzamelt in plaats van de 99 die je er vorig jaar binnen sleepte? Nee, dat dacht ik! Hoeveel leads wil je verzamelen wil jij wél tevreden zijn? In dit blog helpen wij je vandaag door te delen hoe jij keer op keer de juiste SMART doelstellingen kunt formulieren voor jouw organisatie.

Wat zijn SMART doelstellingen?

Doelen zijn belangrijk binnen iedere marketingstrategie omdat ze aantonen hoe effectief jouw marketingactiviteiten zijn, ze jouw marketingafdeling gefocust houden en hen stimuleren om continue te zoeken naar manieren om betere resultaten te boeken. Maar zijn doelen totaal nutteloos als ze niet realistisch zijn. Dat gebeurt, helaas, nog te vaak. Ik snap dat je dit jaar 500 online verkopen wilt doen. Maar is dat realistisch als je in 2019 maar 50 verkopen hebt gedaan? Werk daarom met SMART doelstellingen! SMART doelstellingen zijn:

  • Specifiek;
  • Meetbaar;
  • Acceptabel;
  • Realistisch;
  • Tijdsgebonden.

SMART marketing doelstellingen zijn specifiek

Specifieke doelen beschrijven bijvoorbeeld:

  • wat je wilt bereiken;
  • waarom je een doel wilt bereiken;
  • waarom het belangrijk is;
  • wie er allemaal betrokken zijn.

SMART marketing doelstellingen zijn meetbaar

Dit blijven wij tegen onze klanten zeggen “meten is weten”. Als je de doelen die je met online marketing probeert te behalen niet kunt meten, dan weet je niet wat wel/niet werkt, of je de doelen bereikt, waar nog ruimte is om te optimaliseren. Zonde toch? Juist, zorg er dan ook altijd voor dat de gestelde doelen meetbaar zijn!

SMART marketing doelen zijn acceptabel

Het belangrijkste is dat je het doel zelf kunt accepteren. Accepteer je het gestelde doel zelf, dan is de kans groot dat je er draagvlak voor kunt creëren. Je doet er overigens slim aan om de desbetreffende teams te betrekken bij het formuleren van de doelen om direct te zorgen voor draagvlak binnen de organisatie.

SMART marketing doelen zijn realistisch

Kijk, Rome werd niet in één dag gebouwd. Datzelfde geldt voor de resultaten van jouw online marketing afdeling. Zorg daarom voor doelen die realistisch en uitdagend zijn, maar haalbaar! We snappen dat je ambitieus bent en vaak kan dat geen kwaad. In tegenstelling! Maar als je onhaalbare doelen stelt, ontmoedig je dan niet jouw medewerkers?

SMART marketing doelen zijn tijdsgebonden

Werk met concrete deadlines. Op deze manier blijft er druk op de ketel en wordt iedereen gestimuleerd om het doel te bereiken. Koppel je geen specifieke datum aan de doelen, dan is de kans groot dat de doelen nooit bereikt worden. Overigens bouwen sommige doelen voort op andere doelen waardoor andere doelen het risico lopen om vertraging op te lopen.

Voorbeelden

Ik wil het aantal leads via mijn website verhogen van met 50% van 100 naar 200 leads tegen 21 december 2020.

Tegen 31 oktober 2020 wil ik het aantal verkochte hardloopschoenen via Google Ads verhogen met 20%, van 3000 naar 3600.

Ik wil vóór 1 september 2020 in plaats van 5%, 10% van alle marketing qualified leads kwalificeren naar sales qualified leads door middel van sales trainingen voor de salesafdeling.

Vond je dit blog interessant of heeft het je geholpen? Bedank ons dan door het met je netwerk te delen! Heb je hulp nodig bij het formuleren van heldere doelstellingen en de doorvertaling naar een strategisch marketingplan? Neem dan eens contact op! Overigens als je dit een interessant artikel vond, dan raden we je ook aan het artikel te lezen over het jaarplan. Want hoe stel je nu een jaarplan op dat rekenen op draagvlak in de organisatie? Lees: 4 tips voor het opstellen van een jaarplan

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram