Reason Online Marketing logo
third party cookies
Geschreven door: Marije Poot

Overleven zonder third party cookies

Heb je een website? Werk je samen met een online marketing bureau? Of regel je zelf jouw online campagnes? Dan weet je inmiddels dat er online enorme hoeveelheden data rondgaan. Van die data, maak je als ondernemer, adverteerder of marketeer waarschijnlijk al gebruik.

Je kunt de voor jouw business-relevante doelgroepen eenvoudig targeten binnen advertentiesystemen van Google, Facebook en Instagram. Deze advertentiesystemen hebben grote hoeveelheden data hiervoor beschikbaar gesteld. Online marketing gaat om gepersonaliseerde advertenties. Zorg je ervoor dat de doelgroep een relevante en gepersonaliseerde advertentie te zien krijgt. En dat op het juiste moment? Dan is de kans aanwezig dat de gebruiker tot conversie over gaat. Big data is voor ons van enorm belang!

Na Firefox en Safari zal ook Google Chrome omwille van privacy redenen vanaf 2023 stoppen met het verzamelen en verspreiden van third party cookies. Welke impact heeft het verdwijnen van third party cookies op online marketing?

Third party cookies uitgelegd

Third party cookies zijn cookies die worden ingesteld door andere websites dan de website waarop je je op dat moment bevindt. Het is je vast weleens opgevallen dat je zocht naar dat nieuwe Levi’s model en dat in de dagen na je zoektocht je scherm gevuld werd met advertenties van jeans. Dit is natuurlijk geen toeval.

De reden waarom je nu overal die gave jeans ziet, is dat een third party, cookies van de website heeft opgeslagen en die gebruikt om gerichte advertenties te tonen. Dit heet remarketing of retargeting, een slimme marketingstrategie!

2023: Het jaar waarin third party cookies verdwijnen

Veel internetgebruikers weten het niet, maar je laat een ‘broodkruimelspoor’ achter wanneer je gebruik maakt van het internet. Dat broodkruimelspoor wordt door advertentiesystemen en marketeers gebruikt. Steeds vaker wordt dit als inbreuk op de privacy van de internetgebruiker gezien. Cookies verdwijnen dan ook om de eindgebruiker een veiliger gevoel te geven. Maar wat betekent dat voor marketeers?

Zonder trackingcookies wordt het lastiger voor marketeers om gewoonten en interesses van gebruikers te volgen. Om internetgebruikers én adverteerders tevreden te stellen, werkt Google aan een privacy vriendelijke oplossing. Maar tot die tijd zullen we moeten werken met first party data, data die je zelf kunt verzamelen.

Marketing zonder third party cookies, hoe nu verder?

Het wordt belangrijk om zelf controle te houden over de data die je gebruikt. Zo kun je de privacy van (potentiële) klanten bewaken en verzamel je nog steeds waardevolle data om gepersonaliseerde data te kunnen tonen.

Third party is dus niet altijd nodig om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Zonder third party cookies weet je niet meer in welk product iemand geïnteresseerd is of welke producten iemand bekeken heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat je niets weet over die bezoeker. Je kunt bijvoorbeeld nog steeds via het IP-adres, zonder die data op te slaan, nog steeds zien waar iemand zich bevindt. Met alleen al die informatie kun je je advertenties aanscherpen.

Contextueel adverteren is het antwoord

Een krachtig wapen dat door alle verschillende targetingmogelijkheden weleens wordt vergeten is contextueel adverteren. Bij de inzet van contextuele advertenties zijn third party cookies namelijk niet nodig! Met contextueel adverteren mik je op het tonen van een advertentie in combinatie van het juiste moment, de juiste plek, de juiste boodschap en de juiste persoon. Heb je die combinatie eenmaal gevonden dan is dat de basis voor succesvolle campagnes. Dat gezegd hebbende: contextueel adverteren is een no-brainer!

Eigenlijk is het logisch. Met contextueel adverteren houd je rekening met de mindset van de gebruiker en de omgeving waarin de gebruiker je content ziet. Zo is de mindset van de gebruiker ‘lean back’ wanneer hij zich op social media bevindt en ‘lean forward’ wanneer de advertentie getoond wordt op het juiste moment in combinatie met de juiste boodschap. De kunst van contextueel adverteren is het vinden van de juiste combinatie en die ‘lean forward’ mindset.

Hoe kun je zelf data verzamelen en wat zijn alternatieven?

Het verdwijnen van de third party cookies brengt natuurlijk nadelen met zich mee. Je kunt binnenkort geen gebruik meer maken van de targetingmogelijkheden die er nu zijn. Maar gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel. Of met Amsterdamse tongval: ‘Elk nadeel heb se voordeel’. Contextueel adverteren is wat mij betreft de toekomst, maar er zijn verschillende alternatieven om succesvolle marketing te bedrijven en data te verzamelen. Je leest het hieronder.

1. Laat je klanten inloggen

Wil je bezoekersgegevens en online interacties verzamelen? Dan kun je de gast of klant laten inloggen. Door de bezoeker te laten inloggen, wordt er een origineel klant ID meegegeven. Dit kan zelfs op verschillende websites, applicaties en platforms worden gevolgd. Geef bezoekers een goede reden om in te loggen, zodat ze zich niet laten intimideren. Laat natuurlijk altijd zien dat de gegevens zijn verzameld en voor verschillende doeleinden kunnen worden gebruikt. Zo ben je transparant en wek je meer vertrouwen.

2. First party data uit eigen bron

Third party cookies zijn fijn, maar niet nodig om aan relevante data te komen Je kunt ook zelf data verzamelen! Sterker nog, dat doe je waarschijnlijk al. Het zijn de gegevens die je direct van je bezoekers krijgt door bijvoorbeeld interacties via je advertenties, social media kanalen, e-mail en jouw website. Vergeet ook zeker niet gebruik te maken van de data in jouw CRM. Je kunt met jouw eigen CRM-data namelijk nog steeds werken met vergelijkbare doelgroepen. Deze functie blijft namelijk nog steeds bestaan.

3. SEO is de toekomst

Eigenlijk is de focus verleggen van betaalde campagnes naar SEO een logische reactie. Het wordt lastiger om verkeer te krijgen vanuit SEA campagnes, omdat targetingmogelijkheden beperkt worden. Dus kijken we naar de tegenhanger, namelijk je organische verkeer. Om meer verkeer via organische zoekresultaten te krijgen, heb je een goed geoptimaliseerde website nodig. Dat betekent: uitstekende paginasnelheid, geen gebroken links en voldoende relevante content gerelateerd aan jouw focus zoekwoorden.

SEO is een lastiger kanaal omdat Google hierbij zeggenschap heeft over of jij met jouw website bovenaan de zoekresultaten vertoond wordt. SEO is een ingewikkeld en tijdrovend vraagstuk, maar als het goed werkt heb je er jarenlang profijt van!

4. E-mail is krachtiger dan je denkt.

De één denkt dat het een verouderd kanaal is, de andere marketeer gelooft er nog heilig in. E-mail marketing. Toch is dit nog steeds één van de meest succesvolle kanalen met een hoog conversieratio. Iedereen heeft een mailadres en bekijkt de inbox meerdere keren per dag. Een prima kanaal om je doelgroep te bereiken.

Doorgaans spreken we rondom e-mail als kanaal ook niet van enorme hoeveelheden data. Maar opt-ins zijn erg waardevol. Ze kiezen er namelijk bewust voor om nieuwsberichten van je te ontvangen. Je doet er in de toekomst slim aan om nieuwe opt-ins enkele vragen te laten beantwoorden. Zo kun je ze in je CRM toekennen aan een klantsegment. Door klantsegmenten te exporteren naar advertentiesystemen kun je bijvoorbeeld weer aan de slag met vergelijkbare doelgroepen!

5. Een datadriven aanpak met voorspellende doelgroepen

Voorspellende doelgroepen zijn een nieuwe functie binnen Google Analytics 4. Waar we nu nog gebruik maken van third party cookies, kunnen we ook doelgroepen gebruiken op basis van voorspelde data. Ik schreef al eerder over het alsmaar slimmer wordende Algoritme van Google, maar ook de machine learning achter het nieuwe Google Analytics 4 kan goed werken. Het voorspelt bijvoorbeeld bij welke gebruikers de kans groot is dat ze overgaan tot conversie.

Er zijn standaard templates, maar je kunt ook zelf voorspellende doelgroepen aanmaken. Je kunt bijvoorbeeld een doelgroep aanmaken gericht op gebruikers waarvan Google Analytics 4 vermoedt dat ze binnen 7 dagen zullen converteren.

Start vandaag nog met het verzamelen van waardevolle klantdata

Verzamel klantdata via je eigen formulieren en aanvragen. Denk na over voorspellende doelgroepen. Richt je CRM strak in en versterk de organische vindbaarheid van je website.

Het gaat wat langzamer dan simpelweg te targetten met third party data, maar je maakt zo wel een waardevol klantbestand waarin je verder kunt segmenteren en gepersonaliseerde e-mail marketing en campagnes op kunt bedrijven.

Wil je weten wat Reason Online Marketing kan betekenen voor jouw merk? Mail ons dan op algemeen@reason.nl of vul het contactformulier in. Ons team staat voor je klaar.

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram