Iedereen kent het wel, online shoppen, winkelwagen bomvol gooien maar uiteindelijk niet afrekenen. Wat is de reden waarom mensen hun volle winkelwagens niet afrekenen? En hoe kan je er voor zorgen dat dit bij jouw webshop niet gebeurt, of althans, in mindere mate?
In een onderzoek dat eerder deze week door SAP is gepubliceerd blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is bij (Nederlandse) webshops. Nederlanders shoppen het liefst online voor kleding, reizen (hotels, tours en vliegtickets) en vrijetijdsbesteding. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan dat zij regelmatig aankopen in de winkelwagen laten staan. Niet bij alle producten is het verlaten van de webshop met een volle winkelwagen hoog. Kleding (45%) en meubels (40%) spannen de kroon, terwijl met entertainment dit maar 29% is.
Wat zijn de belangrijkste redenen voor het verlaten van de webshop terwijl er van alles in je digitale winkelwagen zit? Ruim 55% van de online consumenten verlaat de webshop als de verzendkosten hoger uitvallen dan gedacht. Ook als er een goedkopere prijs gevonden wordt op een andere webshop, laten we de winkelwagen vol in het digitale winkel gangpad staan. Ook als een item is uitverkocht komt ruim 38% van de online consumenten niet later terug om het artikel te kopen als het weer op voorraad is. En ten slotte vergeet 11% dat zij de winkelwagen hebben gevuld, maar niet hebben afgerekend.
Hoe kan jij als webshop ervoor zorgen dat mensen toch de stap nemen om af te rekenen? Zorg ervoor dat er geen onverwachte prijswijzigingen ten nadele van de consument op het laatste moment opkomen. Hoe kan je mensen overhalen tot het aankopen van de producten?
Er zijn bijvoorbeeld webshops die persoonlijke kortingscode toesturen naar consumenten met een persoonlijk account als er na een dag nog steeds producten in de winkelwagen zitten.
Een andere tip die gegeven wordt door het SAP is het opbouwen van een persoonlijke relatie met de consument. Denk aan persoonlijke kortingen, afgestemd op het koopgedrag van de consument, of passende producten aan te bieden. Wanneer er een persoonlijke relatie opgebouwd wordt met de consument, is de kans groter dat deze terugkomt voor nieuwe aankopen. Het bouwen van een soepele customer journey en het verzamelen van klant- en interactiedata is belangrijk. Zo kan je het voor de klant nog makkelijker maken de juiste producten te vinden, zodat deze sneller overgaat tot een aankoop in de webshop.
Meld je aan voor kennis, updates & tips of neem contact op.