Een waardepropositie is een mix van verschillende eigenschappen, voordelen en oplossingen waarmee je voorziet in de behoefte van een klantsegment. Deze mix vormt samen een krachtig statement waarom jouw klant jouw product of dienst moet afnemen. Het creëren van jouw waardepropositie en de doorvertaling daarvan naar jouw klant kan een lastige opgave zijn. Om jouw waardepropositie te helpen vormgeven, creëerde Alexander Osterwalder het Value Proposition Canvas. Dit canvas helpt je om de producten en diensten die je aanbiedt perfect aan te laten sluiten op de wensen en behoeftes van je klanten.
In deze blog leggen wij uit waarom het belangrijk is om een goede waardepropositie te hebben en hoe je het Value Proposition Canvas daarvoor kan gebruiken.
De verschillende waardeproposities van bedrijven helpen de consumenten te kiezen tussen verschillende aanbieders. Met een goede waardepropositie vergroot jij je onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Vooral in een zeer concurrerende markten is het belangrijk om je onderscheidend te kunnen positioneren. Alleen is het bepalen van een goede waardepropositie niet gemakkelijk. Veel nieuwe producten en start-ups hebben daarom een kleine overlevingskans op de markt.
Overlevingskans nieuwe start-ups | Uit statistieken van het CBS blijkt dat 50% van alle start-ups in Nederland mislukken voordat ze 5 jaar oud zijn. |
Overlevingskans product introducties | 60 tot 80% van alle productintroducties mislukken en worden vroegtijdig uit de schappen gehaald wegens gebrek aan succes. |
Een goede waardepropositie had misschien het redmiddel kunnen zijn voor deze mislukte ondernemingen. Het feit is dat de klant bepaald welke ondernemingen, producten en diensten wel of niet een succes worden. Als je weet wat de pijnpunten en behoeftes van je klant zijn kan jij jouw product of dienst daar beter op inrichten.
Het doel van het Value Proposition Canvas is om te achterhalen waarom jouw klant een dienst of product nodig heeft. Ook kijk je naar welke oplossingen jij met jouw dienst of product biedt. Door de problemen van de klant te koppelen aan de oplossingen van jouw dienst of product kan je verbindingen leggen. Het doel hiervan is om in kaart te brengen welke behoeftes van de klant jij met jouw product of dienst al bevredigd en welke (nog) niet.
Het Value Proposition Canvas bestaat uit twee onderdelen: het klantprofiel en de waarde kaart.
Om het klantprofiel in te vullen kijken wij naar de volgende drie onderdelen: klanttaken, pijnpunten en voordelen. Tijdens het invullen van het klantprofiel kijken wij alleen naar de karakteristieken, emoties en verwachtingen van de klant. Je schrijft jouw bevindingen op in het canvas.
Het beschrijven van jouw waarde kaart bestaat uit ook uit drie onderdelen. Producten en/of diensten, pijnverzachters en winstverschaffers. Tijdens het invullen van de waarde kaart kijk je naar de functionele en emotionele voordelen van jouw producten en/of diensten. Je schrijft opnieuw jouw bevindingen op in het canvas.
Wanneer je het Value Proposition Canvas volledig hebt ingevuld ontstaat er een duidelijk beeld van aan de ene kant het klantprofiel en aan de andere kant de waarde kaart. Je weet nu welke verschillende pijnpunten jouw klant ervaart en welke bepaalde taken hij of zij probeert te vervullen. Daarnaast weet je nu in welke behoeften van de doelgroep jouw product of dienst voorziet. Het is nu de taak om de link te leggen tussen het klantprofiel en de waarde kaart.
Winstverschaffers > Voordelen | Vergelijk de winstverschaffers die jij met jouw product of dienst creëert en hoe deze zich aansluiten bij de voordelen die de klant verwacht. |
Pijnverzachters > Pijnpunten | Vergelijk welke pijnpunten jij wegneemt bij de klant met de pijnverzachters die jij met jouw product of dienst aanbiedt. |
Bij een goede waardepropositie sluiten jouw winstverschaffers aan bij de voordelen die jouw klant verwacht en biedt je de juiste pijnverzachters om de pijnpunten bij je klant weg te nemen. Je hoeft niet voor elk pijnpunt of verwacht voordeel een oplossing te bieden met jouw product of dienst. Dit kan een strategische keuze zijn of een bewuste positionering op de markt.
In het voorbeeld hieronder heeft Strategyzer een voorbeeld hoe het value proposition in praktijk wordt gebruikt voor automerk Tesla.
Met een goede waardepropositie heb je meer zekerheid dat jouw product of dienst goed aansluit op de behoefte van jouw klanten. Maar vaak is er meer nodig dan alleen een goed product of een goede dienst om ook succesvol te zijn. De marketing van jouw product of dienst telt ook zwaar mee. Bij Reason Online Marketing helpen onze marketeers je graag bij het communiceren van jouw waardepropositie naar jouw klant. Wil jij weten hoe wij dat doen? Klik dan hier om te zien welke marketingdiensten wij leveren.
Bron: Alexander Osterwalder
Bron: Tesla Canvas