Het Business Model Canvas brengt op een visuele manier de belangrijkste aspecten van elke organisatie in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen definieer je de organisatie, doelgroep, klanten, leveranciers en het verdienmodel. Het Business Model Canvas laat daarbij op een hele duidelijke manier zien wat de onderlinge samenhang is tussen hetgeen je allemaal voor & met klanten doet en hoe je het intern zo ingericht hebt zodat je dit duurzaam en winstgevend kan blijven doen.
Zodra wij bij een nieuwe klant starten, is het Business Model Canvas vaak een vast component in de eerste strategische startsessies. Inzicht in het speelveld van onze klanten is natuurlijk stap 1 om uiteindelijk online resultaat te kunnen behalen & verbeteren. Hieronder een overzicht wanneer je het business model nog meer kan gebruiken:
Hoe vul je het canvas in? Vaak doe je dit in een brainstormsessie. Zo maak je gebruik van elkaars ideeën en visie. Wij gebruiken bij het invullen van het model ook logische volgorde: Begin altijd met de klant en je waardepropositie, deze zijn als nummer 1 en 2 zichtbaar op het canvas en je eindigt met resources en kosten. Zie de uitleg per bouwsteen hieronder:
Het lijkt logisch om aan de linkerkant te beginnen, maar niks is minder waar. Je begint bij customer segments. Zonder klanten kan je niks verkopen. Weet jij wie je doelgroep is? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Heb je een kleine doelgroep of juist een brede? Als je dit op een rijtje hebt, kan je dit segment invullen. In het segment zitten vijf verschillende klantsegmenten:
Als je dit hebt uitgezocht, moet je prioriteren welke van de segmenten je belangrijkste en minst belangrijke zijn.
Welke waarde heeft het voor de klant om voor jouw diensten/producten of organisatie te kiezen? Het is een belangrijk element, want als je een geen goede value proposition hebt, dan kun je nooit je diensten/producten finetunen en blijf je adverteren op een verkeerde manier. Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Wat maakt jou beter, meer bijzonder of unieker dan de anderen? Hieronder een overzicht van waardeproposities:
Aangeven dat je goede service en diensten levert is geen value proposition. Het moet je echt onderscheiden van de rest.
Hoe communiceer je met je doelgroep en hoe kom je in aanraking met je ze? Wat en welke kanalen moet je hiervoor inzetten? Here comes the fun part, al zeg ik het zelf; Channels/kanalen hebben te maken met je (online) marketing. En daarbij een hele belangrijke vraag: hoe lever je jouw waarde propositie? Verdiep jezelf in de customer journey. Waar bevindt de klant zich, hoe bewegen ze en wat is hun online gedrag. Zo weet je precies welke kanalen je moet inzetten.
Investeer in klantrelaties. Want goede klantrelaties kunnen voor nieuwe klanten en een lange klantrelatie met je huidige klanten zorgen. En het kost je helemaal niks aan advertentiekosten als er positieve mond-tot-mond reclame over je bedrijf rond gaat. Voor jou is het dan ook uiterst belangrijk om te kijken welke activiteiten je zowel offline als online gaat inzetten om de relatie met je klant te upgraden. Hieronder een lijst van enkele klantrelatietypes:
Tip! Denk ook aan het termijn van het relatietype. Het Business Model Canvas gaat niet alleen over nieuwe klanten. Want ook met bestaande klanten moet je een relatie onderhouden. Welke channels ga je daar voor inzetten?
Alle van de bovengenoemde punten zijn bedoelt om geld in het laatje te krijgen. Hoe verdien je jouw geld? En hoeveel houd je over aan het einde? Wat is de marge op jouw diensten/producten?
Jouw businessmodel kan twee verschillende soorten inkomstenstromen omvatten:
Key resources, heb je ze op een rijtje? Waar maak je gebruik van en wat zijn de kosten die je er aan hebt en waar kan je op besparen? Enkele key resources zijn:
Wat zijn de kernactiviteiten van je bedrijf? Hoe zorg jij er nu voor dat het businessmodel daadwerkelijk gaat werken? Door het inzichtelijk maken van je kernactiviteiten, weet je aan welke activiteiten je meer aandacht moet besteden en waar je wat kan minderen. Kernactiviteiten kunnen in de volgende categorieën worden ingedeeld:
Heb jij binnen jouw onderneming key partners? Key partners kunnen bijvoorbeeld partijen zijn die je teksten schrijven, vormgeving verzorgen, websitebouwers etc. Door de inzet van je key partners kun je het businessmodel optimaliseren, rekening houden met risico’s en resources werven. Er zijn in totaal vier verschillende soorten partnerschappen:
Welke kosten maak jij om het businessmodel te laten werken? Kosten kunnen gemakkelijk uit de pan rijzen, helemaal met online marketing. Zorg altijd voor een duidelijk overzicht van:
Heb je ook nagedacht over een kostenstructuur? Je hebt namelijk kostengestuurde- en waardegestuurde businessmodellen:
Als je het het Business Model Canvas voor je hebt, kan je het zien als dat je de linkerkant moet inrichten van het canvas om aan de rechterkant van het canvas geld te kunnen verdienen.
Je hebt het Business Model Canvas ingevuld, maar wat is nu de volgende stap? Wat wij altijd adviseren bij de klant is om het Business Model Canvas te digitaliseren en hem met een select groepje te delen om eventuele feedback en aanvullingen te kunnen verwerken. Laat het model vervolgens twee weken rijpen om het -indien geen wijzigingen- breder binnen de organisatie te delen.
De volgende stap zou het Value Proposition Canvas zijn, die meer inzoomt op de behoeftes van de klant. Nog even geduld, want dat artikel verschijnt binnenkort. Wil jij graag meer informatie over het Business Model Canvas of het vervolg erop? Reason helpt je graag verder, dus neem vrijblijvend contact met ons op!
Wil jij het Business Model Canvas invullen tijdens een strategische sessie van Reason?
Meld je aan voor kennis, updates & tips of neem contact op