Met 2020 in zicht, wordt het tijd om de learnings van 2019 en de nieuwe ideeën concreet te maken, tot een strategie te komen en in een jaarplan om te vormen. Het bedenken van een nieuwe richting en focus is niet eenvoudig, maar wellicht nog moeilijker is het zorgen voor draagvlak in de organisatie.
Want hoe zorg je er nu voor dat alle belanghebbenden begrijpen waar de organisatie heen gaat, waarom het verandert en waarom dat belangrijk is? In dit blog 4 tips voor het opstellen van een jaarplan.
Dit is een absolute no-brainer, maar toch maakt bijna iedereen de fout om te laat te beginnen. Het gevolg is dat men na alle nieuwjaarsrecepties doorgaat op de oude voet en het jaarplan vervolgens het daglicht niet meer ziet. Begin met het schrijven van het jaarplan in het 4e kwartaal. Zo kun je terugkijken op het grootste deel van het jaar en ook een groot aantal learnings meenemen in het nieuwe plan
Een jaarplan schrijf je niet alleen, dat doe je samen. Betrek het management team en bepaal samen de kaders. Kijk naar de strategische KPI’s zoals omzet, aantal bestellingen, aantal leads, klanttevredenheid en bepaal de focuspunten voor 2019. Een goede manier om weer eens inzicht te krijgen in die meest belangrijke KPI’s (key performance indicatoren) is het invullen van het Business Model Canvas. Betrek daarbij ook mensen uit andere lagen van de organisatie en vraag om verdere invulling en input. Jij kunt als leider van de organisatie nooit op de hoogte zijn van alle details waaruit het dagelijkse werk van je medewerkers bestaat. Hiermee verhoog je de betrokkenheid van je medewerkers, wat weer uitmondt in productieve en effectieve uitvoering van het jaarplan.
Probeer eens na te denken over hoe je dit nu goed presenteert zodat het jaarplan daadwerkelijk kan rekenen op draagvlak. Motiveert het medewerkers om harder te werken als je uitspreekt dat de omzet 10% moet stijgen? Zeer waarschijnlijk niet, want zonder een goed verhaal beklijft het vaak niet. Gebruik de “5 x waarom” methode om echt tot de kern te komen van bijvoorbeeld de vraag: “waarom wil ik 10% meer omzet?”. Zet het uiteindelijke antwoord centraal in jouw verhaal en de kans is groot dat je de medewerkers wél raakt. Neem nou CoolBlue. Zij willen een voorbeeld zijn voor anderen door te laten zien dat het anders kan. Ze gaan erg ver in het blij maken en verrassen van hun klanten. De propositie is dan ook “alles voor een glimlach”. Je kent vast de grappige teksten op hun verpakkingen of de korte maar vermakelijke reclamespotjes. Meer naamsbekendheid voor CoolBlue en trouw aan hun missie. Het is een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland; hun waarom stuurt het succes.
Uiteindelijk gaat het erom dat het jaarplan daadwerkelijk richting geeft. Dat gebeurt niet alleen door een sterk verhaal, het gaat er ook om hoe je daar als organisatie op doorpakt. Introduceer een aantal formele mechanismes die zichtbaarheid bewaren en ervoor zorgen dat focuspunten niet worden vergeten.
Bepaal in eerste instantie duidelijke KPI’s. Als je kijkt naar de KPI’s voor jou marketingafdeling, denk dan bijvoorbeeld eens na over het aantal bestellingen of aantal leads wat je van hen verwacht. Zorg vervolgens voor een vaste ritmiek waarin je kijkt en praat over de cijfers en voortgang. De combinatie van heldere KPI’s en een vaste ritmiek is dus een formeel mechanisme. Verzamel een club medewerkers en bespreek eens hoe het gaat en vind daar elke week of maand iets van. Doe je dit niet, dan verdwijnt langzaam de energie en focus van het veranderverhaal.
Belangrijk is ook om externe formele mechanismes te introduceren. Is één van je strategische KPI’s bijvoorbeeld een NPS score van 9+? Meet dat dan elk kwartaal in plaats van aan het eind van het jaar. Zo zet je de doelstellingen uit het jaarplan elk kwartaal weer op de radar en vergroot je de kans dat het jaarplan wordt gerealiseerd.
Online marketing is geen doel op zich, maar is een doorvertaling van de strategie en het jaarplan naar online. En wij spreken uit ervaring als we zeggen: is er een duidelijk jaarplan, dan is de doorvertaling naar online bijna een invuloefening.
Heb jij interesse in een Business Model Canvas sessie, business case sessie, een sterk veranderverhaal of de vertaling van strategie naar online? Neem contact op of download onze werkwijze voor meer informatie!