5 manieren om je social proof op je website te verhogen


Wat is social proof en waarom heb je het nodig?
Simpel gezegd,ย social proofย is een psychologisch fenomeen gebaseerd op het feit dat mensen vertrouwen op wat andere mensen vertellen voordat ze een keuze maken. Het is gebruikelijk voor mensen om te kijken wat andere mensen ervan vinden voordat ze iets aanschaffen.ย
Social proof geeft waarde aan een product of service door middel van echte mensen. Dit kan in verschillende vormen voorkomen zoals reviews van gebruikers, aanbevelingen van vrienden en familie, experts op het gebied maar ook influencers en bekende mensen.ย Een belangrijke methode van social proof is betrouwbaar overkomen op de bezoekers van je website door de mening van andere.
In dit artikel gaan we kijken waar jij je website kan optimaliseren om dit uit te stralen.
Er zijn een aantal redenen waarom social proof โwerktโ, maar het komt bijna altijd neer op groepsmentaliteit. Wanneer een product of service aanbevolen wordt door anderen, dan ziet het er betrouwbaarder uit.
Daarnaast kan social proof:
Vertrouwen verhogen, wat kan resulteren in meer conversies
Bouwt de geloofwaardigheid van je website op, wat cruciaal is voor je (websites) reputatie
Of te wel, social proof is een โmust-haveโ toevoeging op je website.
5 manieren om je social proof op je website te verhogen
1.ย Gebruik referenten
Referenten zijn klanten die je product gekocht hebben en tevreden zijn. Dit is net anders dan een review, een review kan zowel slecht als goed zijn, bij een referent is het altijd positief en heb je meer controle over het plaatsen van de content.
Hoe kom je aan referenten?
Vraag aan je recente klanten of ze tevreden zijn over het product en of ze een kort stukje zouden willen schrijven over hun ervaring.
Wat maakt een referent beter
Gebruik goede fotoโs van de klant. Het helpt heel goed als mensen een gezicht en een naam zien.
Geen reclame praatje
Je wilt dat je referent hun aanbeveling in hun woorden zeggen. Zorg dan dat je ook geen redactie doet over hun referentie. Het is geen reclamepraatje, maar een oprechte menig over jouw product of service. Leesย hierย ook hoe je omgaat met โslechte reviewsโ.
2.ย Customer Success Stories / cases
Customer succes stories zijn er in verschillende vormen, zoals case studies, whitepapers, interviews, customer cases etc. Al deze vormen hebben dezelfde rol. Het gaat altijd over hoe het product bevorderlijk is (geweest) voor de organisatie van de klant. Het is een positief bericht waar de lezer zich in kan inleven welk resultaat haalbaar is voor hun eigen organisatie.
Hierbij is de kwaliteit van de content en het uiterlijk zeer belangrijk. Er is geen correcte manier om dit te doen, maar we kunnen wel wat tips geven:
Elke โstoryโ is uniek en geef hem daarom ook zijn eigen pagina op je website. Zo kan je goed in de diepte gaan.
Maak gebruik van goede fotoโs van de klant, maar ook de omgeving waarin zij zich bevinden.
Link de organisatie met hun social media, website, webpagina etc.
Neem de tijd. Een case schrijven gaat niet snel. Maar neem er wel de tijd voor, een goede case kan veel conversies opleveren.

3.ย Laat analytische gegevens zien
Cijfers, cijfers, cijfers. Het tonen van cijfers op je website geeft aan hoeveel mensen vertrouwen hebben in je service of product. Denk aan de hoeveelheid nieuwsbrief leden, hoeveel producten je verkocht hebt, hoeveel reviews je hebt ontvangen, sociale shares, download data etc. Dit zorgt er allemaal voor dat je nog meer social proof bent!

4.ย Maak gebruik van experts of influencers
Influencer
Influencers zijn bekende personen met een bepaalde reputatie in een bepaalde doelgroep. Een influencer heeft een bepaalde impact bij hun doelgroep, ze zijn (vaak) betrouwbaar en daarom koopt de doelgroep graag wat de influencer aanprijst. Dit is een sterk voorbeeld van social proof.
Experts
Anders dan bij een influencer, weet een expert alles van je branche, product of service. Neem bijvoorbeeld de reclames van Sensodyne waar de tandarts altijd zijn mening laat weten.
Samenwerkingen
Naast de twee bovenstaande punten heb je ook nog samenwerkingen tussen BNโers en merken die op het eerste oog niet direct iets met elkaar te maken hebben. Neem bijvoorbeeld Lieke Martens die in 2018 ging samenwerken met Calvรฉ pindakaas. Waar de Calvรฉ reclame een begrip zijn in televisie land, was Lieke de held die haar team in 2017 Europees kampioen maakte. Een inspiratie voor kinderen, en nostalgie voor volwassene.
5.ย Toon je certificaten
Certificaten zijn professionele erkenningen die de bekwaamheid van je organisatie aangeven op bepaalde gebieden/onderwerpen.
Deze certificaten zijn belangrijk om te hebben, daarom zou je ze ook op je website moeten hebben:
Welke certificaten zijn industriestandaard, deze zullen het meeste betekenen voor je klanten.
Specifieke certificaten kunnen een hogere boost geven aan je conversies.
Zet ze in de footer, inclusief het icoon en eventueel de link naar de uitgever van het certificaat. Hier zet je ze prominent neer, maar niet overheersend.
Naast dat je natuurlijk trots bent op de certificaten die jij en je collegaโs behaald hebben, geven ze ook waarde aan de social proof van je website bezoekers.
Conclusie
Er zijn veel elementen die bijdragen aan het succes van je website. Maar het allerbelangrijkste is hoe bezoekers van je website je bedrijf interpeteren. En als je dit goed op orde hebt zullen bezoekers eerder over de streep gaan om je product/service bij jou af te nemen, in plaats van bij de concurrent.
Heb jij vragen over hoe je social proof verder kan implementeren op je WordPress website? Neem dan contact met ons op.