10 randvoorwaarden voor een professionele online marketing aanpak!
Online marketing is niet meer weg te denken in het oriรซntatie- en aankoopproces van klanten. En ook steeds meer organisaties servicen hun klanten via het online kanaal. Wat zijn de randvoorwaarden om als organisatie een succesvolle online marketing aanpak te implementeren?
Is er genoeg โsense of urgencyโ? Er zijn nog veel traditionele bedrijven waar (nog) voldoende geld wordt verdiend in de huidige business. Er is geen drang om nu te investeren in online. Tot het te laat is uiteraardโฆโฆ.
Linken van online marketing aanpak aan de organisatie strategie. Een heldere en eenduidige visie. Eรฉn stem, รฉรฉn koers, รฉรฉn visie.
Hoe vaak bezoekt het management de eigen website? Hoe nieuwsgierig zijn ze naar de online rapportages? En doen ze er dan ook wat mee? Betrokkenheid van het management is essentieel om succesvol te kunnen zijn.
Weet hoe je er online voorstaat! Voordat je concrete en reรซle doelen kan bepalen zul je eerst met een 0-meting inzichtelijk moeten maken hoe je nu online presteert.
Bepaal reรซle en meetbare doelen waarop wekelijks, dagelijks op wordt bijgestuurd. Alleen dan kom je in het ritme van meten, weten en verbeteren. Zonder doel kan je ook niet scoren.
Naast het bepalen van doelen is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Breng jouw doelgroep in kaart. Wat zijn hun behoefte en interesses, maar ook wat zijn hun pijnpunten?
Wat maakt jouw product of dienst bijzonder? Bepaal wat jouw USPโs zijn die er voor zorgen dat klanten voor jou kiezen en/of bij je blijven.
Is er een cultuur van samenwerken en continu willen verbeteren? Zonder wrijving geen glans, maar daar moeten alle betrokkenen wel voor open staan.
Mensen maken het verschil. Zorg dat je de juiste mensen in huis hebt met specifieke of brede kennis van online marketing. En natuurlijk sales expertise als het over lead generatie en lead opvolging gaat. Hoe goed de leads ook zijn, het laatste zetje is minstens even belangrijk.
Zorg voor voldoende financiรซle middelen om te kunnen investeren. Zowel in kennis en expertise als in tooling en online media budget.