skip to Main Content

Snel inzicht in jouw organisatie met het Business Model Canvas

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas brengt op een visuele manier de belangrijkste aspecten van elke organisatie in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen definieer je de organisatie, doelgroep, klanten, leveranciers en het verdienmodel. Het Business Model Canvas laat  daarbij op een hele duidelijke manier zien wat de onderlinge samenhang is tussen hetgeen je allemaal voor & met klanten doet en hoe je het intern zo ingericht hebt zodat je dit duurzaam en winstgevend kan blijven doen.

Wanneer gebruik je Business Model Canvas?

Zodra wij bij een nieuwe klant starten, is het Business Model Canvas vaak een vast component in de eerste strategische startsessies. Inzicht in het speelveld van onze klanten is natuurlijk stap 1 om uiteindelijk online resultaat te kunnen behalen & verbeteren. Hieronder een overzicht wanneer je het business model nog meer kan gebruiken:

  • Je hebt een intake bij een nieuwe klant of opdrachtgever.
  • Je wilt een nieuw product op de markt brengen en weet niet precies waar je moet beginnen.
  • Meer focus creëren op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
  • De waarde propositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer.
  • Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.
  • Je wilt vernieuwing zoals nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen aanboren, partnerships onderzoeken, de bedrijfsvoering onder de lopen nemen.
Business model canvas - Reason

Direct het Model Canvas Model invullen? Download hem hier op A3 formaat.

De uitleg per bouwsteen

Hoe vul je het canvas in? Vaak doe je dit in een brainstormsessie. Zo maak je gebruik van elkaars ideeën en visie. Wij gebruiken bij het invullen van het model ook logische volgorde: Begin altijd met de klant en je waardepropositie, deze zijn als nummer 1 en 2 zichtbaar op het canvas en je eindigt met resources en kosten. Zie de uitleg per bouwsteen hieronder:

1. Customer segments:

Het lijkt logisch om aan de linkerkant te beginnen, maar niks is minder waar. Je begint bij customer segments. Zonder klanten kan je niks verkopen. Weet jij wie je doelgroep is? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Heb je een kleine doelgroep of juist een brede? Als je dit op een rijtje hebt, kan je dit segment invullen. In het segment zitten vijf verschillende klantsegmenten:

  • Massamarkt: Geen onderscheid tussen verschillende klantsegmenten. Hierin kan je specificeren op de zakelijke markt of de particuliere markt. 
  • Nichemarkt:  Specifieke, gespecialiseerde klantsegmenten.
  • Gesegmenteerd: Verschillende marktsegmenten met net iets verschillende klantbehoeftes.
  • Gediversifieerd: Twee of meer klantsegmenten met zeer verschillende behoeften.
  • Multi-sided platforms: Onderling afhankelijke klantsegmenten.

Als je dit hebt uitgezocht, moet je prioriteren welke van de segmenten je belangrijkste en minst belangrijke zijn. 

2. Value proposition

Welke waarde heeft het voor de klant om voor jouw diensten/producten of organisatie te kiezen? Het is een belangrijk element, want als je een geen goede value proposition hebt, dan kun je nooit je diensten/producten finetunen en blijf je adverteren op een verkeerde manier. Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Wat maakt jou beter, meer bijzonder of unieker dan de anderen? Hieronder een overzicht van waardeproposities:

  • Nieuwheid
  • Customization
  • Design
  • Rand
  • Prijs
  • Kosten beperken
  • Risicobeperking
  • Toegankelijkheid
  • Gemak/bruikbaarheid

Aangeven dat je goede service en diensten levert is geen value proposition. Het moet je echt onderscheiden van de rest. 

3. Channels

Hoe communiceer je met je doelgroep en hoe kom je in aanraking met je ze? Wat en welke kanalen moet je hiervoor inzetten? Here comes the fun part, al zeg ik het zelf; Channels/kanalen hebben te maken met je (online) marketing. En daarbij een hele belangrijke vraag: hoe lever je jouw waarde propositie? Verdiep jezelf in de customer journey. Waar bevindt de klant zich, hoe bewegen ze en wat is hun online gedrag. Zo weet je precies welke kanalen je moet inzetten.

4. Customer relationships

Investeer in klantrelaties. Want goede klantrelaties kunnen voor nieuwe klanten en een lange klantrelatie met je huidige klanten zorgen. En het kost je helemaal niks aan advertentiekosten als er positieve mond-tot-mond reclame over je bedrijf rond gaat. Voor jou is het dan ook uiterst belangrijk om te kijken welke activiteiten je zowel offline als online gaat inzetten om de relatie met je klant te upgraden. Hieronder een lijst van enkele klantrelatietypes:

  • Persoonlijke hulp
  • Toegewezen persoonlijke hulp
  • Selfservice
  • Geautomatiseerde diensten
  • Communities
  • Co-creatie

Tip! Denk ook aan het termijn van het relatietype. Het Business Model Canvas gaat niet alleen over nieuwe klanten. Want ook met bestaande klanten moet je een relatie onderhouden. Welke channels ga je daar voor inzetten?

5. Revenue streams

Alle van de bovengenoemde punten zijn bedoelt om geld in het laatje te krijgen. Hoe verdien je jouw geld? En hoeveel houd je over aan het einde? Wat is de marge op jouw diensten/producten?

Jouw businessmodel kan twee verschillende soorten inkomstenstromen omvatten:

  • Transactie-inkomsten: Deze vloeien voort uit eenmalige klantbetalingen.
  • Terugkerende inkomsten: Deze vloeien voort uit aanhoudende betalingen om ofwel een waardepropositie aan jouw klanten te leveren ofwel klantsupport te bieden na aankoop.

“Weet jij op welke kanalen je klanten zich bevinden? En welke kanalen kosten jou het meeste? En welke leveren je conversies op?”

6. Key resources

Key resources, heb je ze op een rijtje? Waar maak je gebruik van en wat zijn de kosten die je er aan hebt en waar kan je op besparen? Enkele key resources zijn:

  • Fysiek: bedrijfspand, machines, systemen, voertuigen etc.
  • Intellectueel: patenten en auteursrechten, partnerschappen en klantendatabases etc.
  • Human resources:
  • Financieel: Cash, kredietlimieten, aandelen etc. Dit is niet altijd van toepassingen bij een businessmodel.

7. Key activiteiten

Wat zijn de kernactiviteiten van je bedrijf? Hoe zorg jij er nu voor dat het businessmodel daadwerkelijk gaat werken? Door het inzichtelijk maken van je kernactiviteiten, weet je aan welke activiteiten je meer aandacht moet besteden en waar je wat kan minderen. Kernactiviteiten kunnen in de volgende categorieën worden ingedeeld:

  • Productie.
  • Probleemoplossing.
  • Platform/netwerk.

8. Key partners

Heb jij binnen jouw onderneming key partners? Key partners kunnen bijvoorbeeld partijen zijn die je teksten schrijven, vormgeving verzorgen, websitebouwers etc. Door de inzet van je key partners kun je het businessmodel optimaliseren, rekening houden met risico’s en resources werven. Er zijn in totaal vier verschillende soorten partnerschappen:

  • Strategische allianties tussen niet-concurrenten
  • Strategische partnerschappen tussen concurrenten
  • Join ventures om nieuwe businesses te ontwikkelen
  • Koper-leverancier relaties om betrouwbare leveranties te waarborgen

9. Cost structure

Welke kosten maak jij om het businessmodel te laten werken? Kosten kunnen gemakkelijk uit de pan rijzen, helemaal met online marketing. Zorg altijd voor een duidelijk overzicht van:

  • Marketinguitgaven
  • Doelstellingen
  • KPI’s, kosten per lead
  • R.O.I.

Heb je ook nagedacht over een kostenstructuur?  Je hebt namelijk kostengestuurde- en waardegestuurde businessmodellen:

  • Kostengestuurd: deze structuur zorgt voor de minimale kosten door het gebruik van lage-prijs-waardeproposities, maximale automatisering en uitgebreide outsourcing.
  • Waardegestuurd: Premium-waardeproposities en een hoge mate van gepersonaliseerde service zijn kenmerkend voor waardegestuurde-businessmodellen.

Als je het het Business Model Canvas voor je hebt, kan je het zien als dat je de linkerkant moet inrichten van het canvas om aan de rechterkant van het canvas geld te kunnen verdienen. 

Ingevuld en nu?

Je hebt het Business Model Canvas ingevuld, maar wat is nu de volgende stap? Wat wij altijd adviseren bij de klant is om het Business Model Canvas te digitaliseren en hem met een select groepje te delen om eventuele feedback en aanvullingen te kunnen verwerken. Laat het model vervolgens twee weken rijpen om het -indien geen wijzigingen- breder binnen de organisatie te delen. 

De volgende stap zou het Value Proposition Canvas zijn, die meer inzoomt op de behoeftes van de klant. Nog even geduld, want dat artikel verschijnt binnenkort. Wil jij graag meer informatie over het Business Model Canvas of het vervolg erop? Reason helpt je graag verder, dus neem vrijblijvend contact met ons op!

Wil jij het Business Model Canvas invullen tijdens een strategische sessie van Reason? 

Wij maken gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke ervaring op onze website te geven. Om jouw voorkeur te registeren moet jouw browser cookies accepteren. Meer informatie over ons beleid en het instellen van cookies kun je in onze privacy- en cookieverklaring vinden. Als je gebruik maakt van onze website zonder je voorkeur aan te geven registreren we alleen functionele cookies.