skip to Main Content

Online marketing feiten voor en over het MKB

Uit ons onderzoek blijkt dat online marketing onder MKB-bedrijven steeds belangrijker wordt, toch missen veel organisaties kansen. In onze infographic zijn de meest spraakmakende online marketing feiten weergeven. 

Wat is online marketing

Onder online marketing activiteiten vallen alle activiteiten die op het internet gebeuren. Van de website tot e-mailmarketing tot SEA en social media. Vroeger werd marketing voornamelijk op traditionele wijze gedaan, een reclame op TV of in de krant. Sinds de komst van het internet gebeurt er steeds meer online. Experts verwachten dan ook dat het belang van online marketing nog met 12% zal stijgen voor 2020.

Het onderzoek

Om de huidige en de gewenste situatie van MKB-bedrijven op het gebied van online marketing in kaart te brengen hebben wij een enquête onder MKB-bedrijven in Zuid-Holland uitgezet. 63% van de respondenten bevindt zich in de B2B markt en 37% in de B2C markt. Deze respondenten zijn verspreid over verschillende branches waaronder zakelijke dienstverlening, Groot- en detailhandel en het onderwijs.

Onderzoeksresultaten

87,5% van de MKB-bedrijven doet aan online marketing, terwijl meer dan de helft geen plan heeft. Doordat ze geen richting hebben doen veel MKB-bedrijven maar wat en worden niet alle kansen benut. Door het opstellen van een online plan/ strategie geef je richting aan de online marketing activiteiten en zal je organisatie succesvoller worden. Toch hebben veel bedrijven hier moeite mee. Er is dan een algemeen doel gesteld, maar hier wordt verder niets mee gedaan. Zo wil 51% van de MKB-bedrijven een hoge online vindbaarheid, maar de bijbehorende activiteiten zoals webcare, SEA en content marketing worden niet uitgevoerd.

Zoals in de infographic te zien is zal het belang van online marketing in de toekomst alleen maar verder toenemen. Dit is een van de redenen dat ruim 85% van de bedrijven in de toekomst meer gaat investeren. MKB-bedrijven gebruiken deze investering voor het uitbesteden van het uitvoeren van de activiteiten, het krijgen van strategisch advies of aan het aannemen van een medewerker.

De toekomst

Zoals net al werd aangegeven groeit het belang van online marketing en zullen organisaties meer gaan investeren. Dit komt mede door de groei van het gebruik van de mobiele telefoon en de tablet. En omdat er steeds meer big data vrij komt kan je je marketing personaliseren en nog beter inspelen op de wensen en behoeften van je klanten. Wanneer de klant een emotionele band met je organisatie opbouwt zal dit leiden tot loyaliteit, wat weer goed is voor de omzet.

Wil je een keer praten over de resultaten, of herken jij jezelf in dit onderzoek en wil je graag meer te weten komen over onze dienstverlening? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meld je aan voor kennis, updates & tips

Wij maken gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke ervaring op onze website te geven. Om jouw voorkeur te registeren moet jouw browser cookies accepteren. Meer informatie over ons beleid en het instellen van cookies kun je in onze privacy- en cookieverklaring vinden. Als je gebruik maakt van onze website zonder je voorkeur aan te geven registreren we alleen functionele cookies.