skip to Main Content

Een les over data: 4 waardevolle tips

Het lijkt een trend: het verliezen van de controle over je klantgegevens. Al weken ligt Mark Zuckerberg (Facebook) onder vuur voor het verliezen van deze gegevens. Ook online reissite Orbitz en FedEx blijven niet achter. De vraag is: hoe gaan we dit tegen? Omdat geschat wordt dat een derde van de organisaties in de komende twee jaar slachtoffer zal worden van een datalek van minimaal 10.000 persoonsgegevens hierbij vier tips voor het omgaan met data.

Tip 1: Datakwaliteit is niet het enige waar je op moet letten

Voor databeheer is datakwaliteit een enorm probleem. Het klinkt heel logisch, garbage in, garbage out: het gebruik van slechte datakwaliteit levert slechte resultaten op. Denk hierbij aan Nederlanders die geregistreerd staan als wanbetaler door slechte kwaliteit van data. Het probleem is dat vaak verkeerd gekeken wordt naar datakwaliteit. Vaak wordt volgens een “alles of niets” mentaliteit gekeken naar data terwijl gegevens goed bruikbaar kunnen zijn voor het ene doel, maar onbruikbaar voor het andere.

Daarnaast moet veel meer gekeken worden naar het ethische aspect van het gebruik van data. Gegevens kunnen van hoge kwaliteit en dus bruikbaar zijn, maar je moet je ook afvragen of het legaal, ethisch en passend is om deze gegevens te gebruiken voor dit doel. Omdat iets kan betekent nog niet dat je het ook moet doen.

Tip 2: “Ontdelen” is niet mogelijk

Gegevens zijn anders dan bijvoorbeeld je fiets. Als je fiets gestolen wordt heb jij hem niet meer en heeft iemand anders hem wel. Dit kan weer teruggedraaid worden door de dief te vinden en dus je fiets weer terug te krijgen. Bij data is dit verhaal een stuk gecompliceerder: jouw gegevens kunnen gejat worden terwijl je ze daarna nog wel in bezit hebt en niet eens door hebt dat ze gestolen zijn. Mocht je het wel door hebben en je vindt de online dief is het nog niet eens zeker of jouw gegevens ook daadwerkelijk weer terugkomen bij jou of dat ze allang gebruikt en doorgespeeld zijn naar anderen. Data bewegen zich namelijk heel snel.

Organisaties moeten goed nadenken over hoe ze bepaalde data gebruiken. Zeker als het resultaat van deze gegevens met anderen gedeeld wordt. “Ontdelen” is namelijk vaak geen optie.

Tip 3: Het platform is altijd verantwoordelijk

Het maakt voor de consument en de wet niet uit wie misbruik gemaakt heeft van de gegevens: uiteindelijk wordt het platform waaraan de gegevens zijn toevertrouwd verantwoordelijk gesteld. Het is dus belangrijk je vanaf het begin te realiseren met welke partners je in zee gaat en met wie je dus de door jou opgedane gegevens deelt. Als zij dit misbruiken kan jij alsnog verantwoordelijk gesteld worden hiervoor.

Tip 4: Databeheer is een must

Een terugkerend feit dat iedereen in zijn achterhoofd zou moeten houden: databeheer is héél belangrijk. Het gaat in het beginsel over de volgende zaken:

  1. Het toepassen van een databeleid
  2. Het expliciet communiceren van dit beleid
  3. Het handhaven en controleren van je beleid
  4. Het hebben van structuur

Vaak wordt databeheer als extra belasting gezien maar dit is de verkeerde manier van hiernaar kijken. Je zou het moeten zien als een kleine investering die uiteindelijk een boete van gemiddeld 3,62 miljoen (!) dollar uitsluit.

 

Wil je meer weten over het beveiligen van data? Of over de nieuwe AVG-wetgeving? Reason heeft een duidelijke workshop waarin alle belangrijke punten worden besproken aan de hand van een checklist. Geïnteresseerd? Neem dan contact op met Reason.  

Geef een reactie

Wij maken gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke ervaring op onze website te geven. Om jouw voorkeur te registeren moet jouw browser cookies accepteren. Meer informatie over ons beleid en het instellen van cookies kun je in onze privacy- en cookieverklaring vinden. Als je gebruik maakt van onze website zonder je voorkeur aan te geven registreren we alleen functionele cookies.