Reason Online Marketing logo
hoe krijg ik bezoekers op mijn website
Geschreven door: Yentl van Veenendaal

Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?

Recent werd ik benaderd door een eigenaar van een MKB organisatie met de vraag: ‘hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?‘. Hij kreeg via zijn website geen klanten, de reden daarvoor was hem ook al duidelijk geworden. Zijn website werd niet goed gevonden, laat staan goed bezocht! Toen ik zijn website bekeek bleek al snel dat hij niets aan (online) marketing deed. Ja, er werd met regelmaat een bedrijfsupdate op de Facebook- en Linkedin-bedrijfspagina geplaatst, maar er was geen plan om meer verkeer aan te trekken. Helaas een veel voorkomende situatie binnen MKB organisaties. In dit artikel neem ik je mee in alle verschillende manieren die er zijn om meer bezoekers naar je website te krijgen.

SEO, beter vindbaar op Google

SEO staat voor Search Engine Optimization(zoekmachine optimalisatie). Het is de kunst van het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk in de gratis resultaten van Google te komen. We noemen dit ook wel de organische zoekresultaten.

afbeelding organische zoekresultaten google
Afbeelding 1: Organische zoekresultaten in Google

Jouw website vindbaar maken is in onze ogen onmisbaar. Een hoge positie in Google levert elke maand weer “gratis” bezoekers (en dus leads voor je business) op. Een goed positie in Google kun je zien als ‘digitaal vastgoed’; een goede plek in een drukke winkelstraat. Maar hoe bemachtig jij nu die hoge positie?

Allereerst is de keuze voor de techniek achter je website van belang. Laadt je website snel, is je menustructuur op orde? Welke pagina’s komen er? Waarop focussen die pagina’s? Je producten en/of diensten krijgen uiteraard elk hun eigen pagina, maar zorg er wel voor dat die pagina’s goed gevonden kunnen worden. Hiervoor begin je met een zoekwoordenonderzoek. Jij wilt toch gevonden worden op die zoekopdrachten waar jouw potentiële klant op zoekt?

Als je dit allemaal hebt gedaan, dan ben je er nog niet. Je kunt jouw website goed ingericht hebben, maar Google beloont jou niet direct met een #1 positie. Het algoritme van Google verandert continu. Dat zorgt ervoor dat ook jij moet blijven mee-veranderen. Werk maandelijks aan sterkere content (lees ook: wat is contentmarketing?), het toevoegen van nieuwe keywords, schrijf blogartikelen, update, verbeter en vul aan.

SEO is verreweg de beste keuze voor de lange termijn. Als je de tijd en kennis hebt om hiermee zelf aan de slag te gaan, doe dit dan direct en start met meer bezoekers te genereren naar je website.

SEA, snel hoog in Google

SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Het is het adverteren op zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt om in de zoekresultaten van b.v. Google of Bing te komen. We noemen dit ook wel betaalde zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten
Afbeelding 2: Betaalde zoekresultaten in Google

Het is super om hoog in de organische zoekresultaten van Google te komen! Maar niet iedereen is dit gegund. Met Google Ads kan jij zorgen dat je toch die felbegeerde plek op de eerste pagina van Google bemachtigd. Door pakkende advertenties op te stellen op basis van focus keywords die voor jouw bedrijf en jouw doelgroep relevant zijn kan jij een heel eind komen.

Gebruik de Google Zoekwoordplanner om te achterhalen hoeveel het kost om op bepaalde keywords te adverteren. Ook kan jij er met de Zoekwoordplanner achter komen of het niet gunstiger is om op andere relevante zoekwoorden te adverteren dan jouw focus keywords.

Jij kunt je voorstellen dat een winkel die handelt in witgoed, graag bovenaan wilt staan op het zoekwoord ‘wasmachine kopen’. Stel dat jij nu in diezelfde business zit, wil jij dat uiteraard ook. En dat kan met Google Ads! Maar, er is een maar. Want des te meer bedrijven adverteren op een zoekwoord, des te duurder het wordt om op het desbetreffende zoekwoord bovenaan te staan. Biedt winkel A, €2,- dan moet je die adverteerder overbieden met minimaal €2,0 om helemaal bovenaan te staan. Er is dan een goede kans dat winkel B zijn advertenties naar de tweede positie ziet zakken en ook meegaat met de hogere biedingen.

Heb je hulp nodig bij het kiezen van zoekwoorden waar én zoekvolume op zit én je niet de hoofdprijs betaalt? Laat het even weten, dan kijk ik met je mee. zo zorgen we er samen voor dat jij snel, meer bezoekers naar je website krijgt. Ook als je wilt starten met B2B leadgeneratie!

Display advertising, een enorm bereik

Display advertising, ook wel banner advertising genoemd, is het tonen van banners op diverse websites zoals Nu.nl. In afbeelding 3 zie je een voorbeeld van een displaybanner op Nu.nl. Met meer dan 85 procent van de Nederlanders die gebruik maakt van het internet, is het bereik van display advertising daarom groot.

Display advertising
Afbeelding 3: Display advertising op nu.nl

Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website? Display advertising is één van de mogelijke antwoorden! Wil jij graag jouw naamsbekendheid vergroten of een nieuw product introduceren? Dan is display advertising erg interessant. Het tonen van jouw banner op websites is vele malen goedkoper dan het adverteren op zoekwoorden. Echter is het niet altijd interessant om op te nemen in jouw plan de campagne.

Denk maar eens terug aan al die keren dat je daadwerkelijk een aankoop hebt gedaan via een display banner. De kans dat dat ooit is gebeurd, is klein. Doorgaans zorgt display advertising voor een groot bereik en naamsbekendheid, maar voor zeer weinig conversies. Want als een gebruiker écht iets wilt kopen, dan gaat hij naar Google.

Meer bezoekers naar je website met re-marketing
Een manier hoe je meer bezoekers naar je website krijgt is door re-marketing. Echter is er nog een manier waarop we display advertising kunnen inzetten. Door het inzetten van re-marketing kunnen we jouw websitebezoekers bereiken die eerdere interesse hebben getoond in jouw bedrijf. Heeft iemand recentelijk jouw website bezocht, dan kun je ervoor kiezen om met een banner die persoon nogmaals te targeten. Wat doorgaans zorgt voor veel extra verkopen is het targeten van bezoekers die de ‘contact pagina’ hebben bezocht. Of als het een webshop betreft, bezoekers die een product in de winkelwagen hebben toegevoegd, maar last minute hebben besloten toch geen aankoop te doen. Kortom, display advertising is interessant om meer bezoekers naar je website te krijgen, maar staat bijna nooit op zichzelf.

Social advertising, bereik jouw doelgroep op het juiste moment


De tijdlijn van gebruikers komt steeds voller te staan met advertenties. Hierdoor wordt het moeilijk om met normale posts op te vallen. Aangezien advertenties een goede manier zijn om een groot bereik te genereren via social media, is het niet gek dat er steeds meer advertentiemogelijkheden komen. Er zijn verschillende typen advertenties, die voor verschillende doeleinden kunnen worden ingezet.

Jouw merk is nog niet zo bekend
Als jouw merk nog niet zo bekend is, is het doel voornamelijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Jij probeert ze naar je website en/of Facebookpagina te leiden, zodat ze daar uitgebreid kennismaken met jouw merk. Bij advertenties in deze fase is het belangrijk dat jij de doelgroep informeert. De call-to-action is dus vaak een link naar meer informatie. Dit kan een blog, een video, case of andere pagina van je website zijn.

De doelgroep is al bekend met jouw merk
In deze fase is de doelgroep bekend met jouw merk en kunnen zij jouw merk in overweging kunnen nemen wanneer zij op zoek zijn naar het type product of dienst dat jij verkoopt. Het is dus de bedoeling dat de potentiële klant in jouw merk geïnteresseerd raakt en het aanschaffen van jouw product /dienst in overweging neemt. Met een carrousel-advertentie kun jij in één advertentie meerdere afbeeldingen laten zien. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe een carrousel-advertentie in Instagram eruit ziet.

Advertentie instagram
Afbeelding 4: Carrousel advertentie op Instagram

E-mail marketing: goedkoop, meetbaar en gepersonaliseerd

E-mailmarketing is e-mail die gestuurd wordt vanuit een bedrijf naar geïnteresseerden of klanten. De e-mail bevat bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, servicemeldingen of een klanttevredenheidsonderzoek. Of een combinatie daarvan.

E-mailmarketing zorgt niet voor nieuwe bezoekers naar jouw website. Je kunt natuurlijk alleen maar mails versturen naar mensen waarvan jij de contactgegevens hebt. Daarbij komt nog dat die mensen ook toestemming gegeven moeten hebben dat jij hen mag e-mailen. (Lees ook: AVG, de privacyverklaring) Dus e-mailmarketing zorgt niet voor nieuwe bezoekers, maar zorgt er wél voor dat mensen die je al kent, vaker terugkomen. Als je zoekt naar manieren meer bezoekers naar jouw website te krijgen, is e-mailmarketing dan ook niet de eerste keuze, maar wordt wel erg vaak opgenomen in de marketingmix.

Het mailen van een bepaalde database is namelijk erg kostenefficiënt. Het is een stuk goedkoper dan telemarketing of flyeren. Daarbij is het goed meetbaar en heb je direct inzicht in de effectiviteit van jouw e-mails. Ook kun je met e-mail goed plannen. Jij bepaalt precies wanneer jouw doelgroep een e-mail ontvangt. Zo stem je die perfect af op andere onderdelen in jouw marketing campagne. En last but zeker not least, je kunt e-mails personaliseren. En dan bedoel ik niet alleen voornaam en achternaam gebruiken. Je kunt ook de inhoud van de mail personaliseren op basis van wat je al weet van de ontvanger. E-mail marketing speelt dan ook vaak een grote rol bij warme leads genereren

Van bezoekers naar leads

Je bent staat nu in staat om antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?’. Meer bezoekers is stap 1. Stap 2 is het omtoveren van website bezoekers, naar leads.

We specialiseren ons als jaren in online leadgeneratie en mogen wel zeggen dat we daar inmiddels ijzersterk in zijn. Wellicht is dit je al bekend, maar wist je dat tot circa 98% van alle bezoekers van jouw website, jouw website wegklikt zónder actie te hebben ondernomen. In dit artikel vertellen we hoe we toch waarde halen uit die 98%!

© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
Bel ons
Online groeiscan
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram