skip to Main Content

Google Tag Manager, een 1-stop-tag-shop

Je wilt dolgraag weten wat websitebezoekers doen. Toch? Downloaden ze jouw zorgvuldig geschreven whitepapers nu wel of niet? Vullen ze de prijscalculators juist in? En hoe is de weg van eerste klik naar het uiteindelijke doel nu precies gegaan?

Thank god for tracking codes. Die zijn namelijk speciaal ontwikkeld om de juiste informatie te verzamelen. Bekende tracking codes zijn bijvoorbeeld Google Analytics en de Facebook pixel. Maarrrrrr…. om al die codes op de juiste pagina’s te krijgen, te testen en bij te houden moet je 1) tijd en handigheid hebben met de backend van de website, of 2) je schakelt de hulp in van jouw webbouwer met alle voor- en nadelen van dien. De kans dat er iets fout gaat is namelijk levensgroot. Kortom goed willen meten kost geld, tijd en veel (negatieve) energie. Herkenbaar?
Halleluja… Google Tag Manager!

“Het voordeel van Google Tag Manager is dat alle codes en tags op één locatie te bewerken en publiceren zijn en hierdoor je website geen weerwar wordt van codes”

Google wat?

Een website is gevuld met kleine stukjes Javascript die informatie verzamelen over bijvoorbeeld gedrag of conversie. Die stukjes codes heten een tag. Zo verzamelt de tag van Google Analytics bijvoorbeeld waardevolle informatie over het gedrag van bezoeker waarmee je eventueel verbeteringen kan toepassen aan de website. Google Tag Manager is een gratis tool die je helpt om alle losse tags op één plaats te beheren zonder dat je continu in de backend/broncode van je website moet. Je moet alleen eenmalig de code van Google Tag Manager plaatsen op alle pagina’s van je website. Je hebt dan al je tags in een overzicht waardoor het beheren ervan makkelijk is en het de kans op verstoorde data door onjuiste of verkeerde tags verkleint.

Wat is er zo ‘Halleluja’ aan Google Tag Manager?

  • Google Tag Manager kost geen geld.
  • Het is eenvoudig in gebruik doordat tags snel geplaatst kunnen worden.
  • Google Tag Manager heeft al een aantal standaard tags aangemaakt voor tools als Google Analytics. Minder zelf nadenken is ook wel eens lekker.
  • De kans op fouten en vervuiling in je website wordt verkleind, omdat de aanpassingen niet meer direct in de broncode van de website worden gedaan.
  • Extra mogelijkheden m.b.t. het meten van bepaalde events, pagina’s en doelen, zoals klikken op een bepaalde knop of een 404-pagina tracken.
  • Je website laadt sneller, want alle tags staan niet meer in de backend maar in Google Tag Manager.
  • Je hebt jouw webbouwer/bureau niet steeds nodig om een code in je website te (her)plaatsen.
  • Meerdere personen kunnen toegang krijgen tot het account met verschillende rechten.

Hoe start je met Google Tag Manager?

  1. Installeer de code van Google Tag Manager op je website, zodra je een account hebt aangemaakt.
  2. Maak een checklist van het gedrag en de tooling die je wenst te analyseren zoals Google Analytics, Google Ads-oproepen, Facebook conversies, LinkedIn conversies of de metingen van Hotjar.
  3. Noteer alle tags die je nu op je website gebruikt en plaats die in Google Tag Manager.
    Verwijder nu alle overbodige losse codes uit de website om dubbele en/of onjuiste data te voorkomen. Te meten events zijn acties die gebruikers op je website doen zoals klikken op een knop, downloaden van pdf bestanden, inschrijven voor de nieuwsbrief, video’s bekijken, vullen van winkelmandjes of wensenlijstjes, afrekenen etc.

Google Tag Manager wat voor jou?

Ben je actief met online marketing en/of heb je een online marketeer die voor jou werkt? Moeten er regelmatig pixels en tags op je website geplaatst worden? Dan is Google Tag Manager zeker wat voor jou! Kom je er niet uit? Download dan ons uitgebreide stappenplan ‘Starten met Tag Manager’. Of neem direct contact op met Djamilla via 070 – 8200348.

Download het stappenplan ”Starten met Google Tag Manager”.