skip to Main Content
Business Model Canvas

Wat is het Business Canvas Model?

Waarom gebruiken wij het Business Model Canvas? Omdat voordat we je kunnen helpen met een online marketing aanpak we eerst moeten begrijpen hoe jouw business model in elkaar zit. Het Business Model Canvas is voor ons een hulpmiddel om je te helpen een business model op een eenvoudige, gestructureerde manier in kaart te brengen en te begrijpen.

Het gebruik van dit canvas leidt tot inzichten over de klanten die je bedient, welke waarde proposities worden aangeboden via welke kanalen en hoe je verdienmodel eruit ziet.

Met het BCM zorg je voor:

Een visuele representatie van je bedrijf
Een makkelijk te communiceren bedrijfsmodel
Structureel nadenken over je bedrijf

De stappen van het Business Canvas Model

1. Klant segmenten

Wie zijn eigenlijk jouw klanten of klantgroepen? We beschrijven hier zo specifiek mogelijk wie de mensen of bedrijven zijn die je product of dienst – nu of in de toekomst – kopen. En hierbij maken we een volgorde wie er het belangrijkste zijn?

2. Waarde propositie

Als we vervolgens kijken naar het product of de dienst: waarom willen mensen of bedrijven dit dan hebben? Welk probleem dat zij nu hebben, hebben zij niet meer als ze onze producten gebruiken?

3. Kanalen

Wij weten nu hoe we meerwaarde willen creëren voor jouw klanten met jouw product of dienst, maar komen zij daar zelf achter? Doe je dat via een fysieke winkel of online? Benut je één verkoopkanaal of meerdere, en wat is je strategie?

4. Klantrelatie

Welke band hebben we nu met jouw klanten? En welke band wil je hebben met deze relaties? De relaties ga je verdelen in segmenten: welke type klanten heb je, hoe kun je elk type klantgroep het beste benaderen en wat leveren deze klanten ons dan uiteindelijk op?

5. Kosten stroming

Dit volgende stap gaat over het verdienmodel van je bedrijf. Er zijn veel verschillende verdienmodellen mogelijk. Verdien je bijvoorbeeld aan de losse verkoop van producten of aan abonnementen. We maken gezamenlijk inzichtelijk wat de belangrijkste inkomstenstormen zijn binnen jouw organisatie.

6. Kern resources

Wat hebben we eigenlijk nodig om die meerwaarde voor de klant te kunnen realiseren? Hierbij kijk je verder dan de producten die je maakt: wat heb je nodig om de relaties met de klanten goed te houden? Wat heb je nodig om de producten bij de consument te krijgen?

7. Kern activiteiten

Wat doe je elke dag om je bedrijf draaiende te houden en waarde toe te voegen voor klanten? Dit zijn je kernactiviteiten. Dit kan betrekking hebben op de ontwikkeling van producten of diensten, op het onderhouden van relaties met klanten of op het werven van nieuwe.

8. Kern partners

Van wie krijgen we die spullen waar we het bij Key Resources over hadden? Welke externe adviseurs of strategische partners heb jij nodig om te kunnen bestaan? Wie zorgen er voor een meerwaarde die essentieel is voor jouw bedrijfsvoering?

9. Kosten structuur

Net als we bij de inkomsten hebben gedaan, gaan we nu kijken naar de uitgaven. Wat zijn de grootste kostenposten binnen je bedrijf? Personeel, huisvesting, productielijnen, logistiek? Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten).

Wat is het Business Canvas Model?

Waarom gebruiken wij het Business Model Canvas? Omdat voordat we je kunnen helpen met een online marketing aanpak we eerst moeten begrijpen hoe jouw business model in elkaar zit. Het Business Model Canvas is voor ons een hulpmiddel om je te helpen een business model op een eenvoudige, gestructureerde manier in kaart te brengen en te begrijpen.

Het gebruik van dit canvas leidt tot inzichten over de klanten die je bedient, welke waarde proposities worden aangeboden via welke kanalen en hoe je verdienmodel eruit ziet.

Met het BCM zorg je voor:

Een visuele representatie van je bedrijf
Een makkelijk te communiceren bedrijfsmodel
Structureel nadenken over je bedrijf

De stappen van het Business Canvas Model

1. Klant segmenten

Wie zijn eigenlijk jouw klanten of klantgroepen? We beschrijven hier zo specifiek mogelijk wie de mensen of bedrijven zijn die je product of dienst – nu of in de toekomst – kopen. En hierbij maken we een volgorde wie er het belangrijkste zijn?

2. Waarde propositie

Als we vervolgens kijken naar het product of de dienst: waarom willen mensen of bedrijven dit dan hebben? Welk probleem dat zij nu hebben, hebben zij niet meer als ze onze producten gebruiken?

3. Kanalen 

Wij weten nu hoe we meerwaarde willen creëren voor jouw klanten met jouw product of dienst, maar komen zij daar zelf achter? Op welke manier zorgen je nu dat de mensen of bedrijven die we willen bereiken, ook écht bereikt worden? Doe je dat via een fysieke winkel, een webshop, via retailers, tussenpersonen of op beurzen? Benut je één verkoopkanaal of meerdere, en wat is je strategie?

4. Klant relaties

Welke band hebben we nu met jouw klanten? En welke band wil je hebben met deze relaties? De relaties ga je verdelen in segmenten: welke type klanten heb je, hoe kun je elk type klantgroep het beste benaderen en wat leveren deze klanten ons dan uiteindelijk op?

5. Kosten stromingen

Dit volgende stap gaat over het verdienmodel van je bedrijf. Er zijn veel verschillende verdienmodellen mogelijk. Verdien je bijvoorbeeld aan de losse verkoop van producten of aan abonnementen. We maken gezamenlijk inzichtelijk wat de belangrijkste inkomstenstormen zijn binnen jouw organisatie.

6. Kosten structuur

Wat hebben we eigenlijk nodig om die meerwaarde voor de klant te kunnen realiseren? Hierbij kijk je verder dan de producten die je maakt: wat heb je nodig om de relaties met de klanten goed te houden? Wat heb je nodig om de producten bij de consument te krijgen? Je kunt denken aan fysieke middelen (computers en vrachtwagens), intellectuele middelen (patenten en keurmerken) of menselijke middelen (personeel).

7. Kern activiteiten

Wat doe je elke dag om je bedrijf draaiende te houden en waarde toe te voegen voor klanten? Dit zijn je kernactiviteiten. Dit kan betrekking hebben op de ontwikkeling van producten of diensten, op het onderhouden van relaties met klanten of op het werven van nieuwe.

8. Kern partners

Van wie krijgen we die spullen waar we het bij Key Resources over hadden? Welke externe adviseurs of strategische partners heb jij nodig om te kunnen bestaan? Wie zorgen er voor een meerwaarde die essentieel is voor jouw bedrijfsvoering?

9. Kosten structuur

Net als we bij de inkomsten hebben gedaan, gaan we nu kijken naar de uitgaven. Wat zijn de grootste kostenposten binnen je bedrijf? Personeel, huisvesting, productielijnen, logistiek? Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten).

Haal met Reason alles uit online marketing

De werkwijze van Reason Digital Empowerment als Online Marketing Bureau

Je website is af en je social media kanalen zijn aangemaakt. Nu is het tijd voor het echte werk: awareness, leads, conversies, maar bovenal sales. In onze werkwijze leggen wij haarfijn uit hoe wij te werk gaan en successen behalen.