skip to Main Content

De kracht van content marketing

Men zegt wel eens: ‘Content is King’. 78% van de marketeers denkt dan ook dat (originele) content de toekomst is. Maar wat is content marketing precies en wat kun je ermee?

Wat is content marketing

Content marketing is te definiëren als alle soorten marketing waarbij content (zowel tekst als media) wordt gemaakt en verspreid. Deze verspreiding kan zowel online als offline en heeft als doel om het bedrijf te profileren en de verkoop van producten/ diensten te bevorderen. Dit doe je door waardevolle en relevante informatie van je bedrijf te delen.

Veel gebruikte vormen zijn: infographics, whitepapers, nieuwsbrieven en media zoals foto’s en video’s. De meest bekende vorm op dit moment is de blog, deze vorm van online content marketing wordt door steeds meer bedrijven opgepakt. Logisch, want bedrijven die een blog schrijven en goed onderhouden hebben tot wel 13 keer meer kans op een positieve ROI.

How to video

Naast al bekende vormen van online content marketing, worden ook ‘how to video’s’ steeds populairder. Dit zijn video’s waarin het bedrijf op een aantrekkelijke manier iets over de producten/ diensten vertelt. Door dit soort video’s op de website te plaatsen wordt de neiging om het  product/ dienst te kopen groter. Het is belangrijk dat deze video’s luchtig en makkelijk te begrijpen zijn, dus zeker niet te stijf. Om dit te voorkomen is het het best om de grote lijnen in kaart te brengen, maar zonder script te werken.

Het nadeel van content marketing

Met de toenemende populariteit van de smartphone, neemt ook de hoeveelheid content toe. Iedereen wil op de hoogte blijven en wil niets missen. Hierdoor krijgen consumenten een steeds grotere stroom content marketing te zien. Omdat de hoeveelheid content die aan consumenten wordt blootgesteld te groot is, lezen veel consumenten niet alles secuur en vergeten ze de boodschap. Hierdoor neemt de effectiviteit van de content marketing af. Alleen echt waardevolle en goede content zal blijven hangen in het hoofd van de consument. Je moet je als bedrijf dus continu blijven verbeteren en zorgen dat jij boven het korenveld uitsteekt.

Hoe denk jij dat online content marketing zich gaat ontwikkelen in de toekomst en welke rol denk je dat het gaat spelen? Wij zouden er graag een keer over willen discussiëren tijdens een kopje koffie.