skip to Main Content

Cookie uitleg voor beginners

Je moet het doen op iedere website; het accepteren van cookies. Maar wat zijn cookies eigenlijk en waar kan je deze als bedrijf voor gebruiken? Voor veel MKB-bedrijven is het antwoord op deze vragen nog onduidelijk. In deze blog geven wij de basis van cookie uitleg.

 

Wat zijn cookies

Cookies zijn tekstbestanden met websites die op je harde schijf worden gezet tijdens het bezoek aan de desbetreffende website. De cookie zorgt ervoor dat je onderscheiden wordt van andere gebruikers. Vroeger betekende dat dat alleen je klant nummer onthouden werd, maar sinds dien is de cookie sterk ontwikkeld. Nu worden ook je voorkeuren onthouden en worden cookies gebruikt voor re-marketing op ander online marketing kanalen. Daarnaast is de cookie niet meer verbonden aan een apparaat maar aan je account.

 

Cookie regels

Niet voor alle cookies is toestemming nodig van de website bezoeker. Zo heb je als bedrijf geen toestemming nodig voor het gebruiken van functionele cookies. Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de website goed blijft functioneren, zoals het winkelwagentje dat gevuld moet blijven. Analytische cookies, die website statistieken bijhoudt, mogen maar beperkt. Dit komt door het kleine aandeel privacy dat de website bezoeker kwijt raakt. Voor alle andere cookies, zoals cookies van een derde partij, moet de website bezoeker toestemming geven.

 

De cookiemuur

Op veel websites zie je onderaan de website een banner voor het accepteren van cookies. Echter gebruiken steeds meer websites een cookiemuur. Deze cookiemuur zorgt ervoor dat de bezoeker geen toegang heeft tot de website tot hij/ zij de cookies heeft geaccepteerd. Deze cookiemuur wordt voornamelijk weergeven op grote uitgeverswebsites.

 

Voordelen van cookies

Voor de gebruiker van je website is het grootste voordeel dat de website zich aan kan passen. Zo blijft je winkelmandje gevuld bij een webshop terwijl je de site een keer hebt verlaten. Ook hoeft de gebruiker zijn/ haar filters niet opnieuw in te stellen en kan er voor de gebruiker relevante, gepersonaliseerde content op de homepage geladen worden.

Voor jouw bedrijf zijn cookies ook zeer verleidelijk om te gebruiken. Je komt meer te weten over het gedrag van je klanten en je kan hierop inspelen. Dit kan je doen door deze bezoekers in groepen in te delen en ervoor te kiezen dat zij voor hen relevante content zien. Dit zal leiden tot een hogere conversie.

Ook kan je de vrijgekomen informatie van de bezoeker gebruiken voor je andere online marketing kanalen. Zo kan je advertenties maken en deze targeten op de bezoekers die niets hebben gedaan. Als je de H&M website hebt bezocht zie je later op Facebook vaak een advertentie van de H&M, dit is geen toeval. Het kan ook zijn dat je op Google hebt gezocht naar de verhuur van feest artikelen. Ook dan kan het zijn dat je je op een andere online marketing tool een advertentie ziet van een van de aanbieders. Deze methode is erg effectief en zal mensen die eerder je website hebben verlaten overhalen om alsnog de aankoop te voltooien.