Volgens HubSpot, ‘Marketing automation is software die bestaat met het doel om marketing activiteiten te automatiseren. Veel marketingafdelingen willen herhaal activiteiten automatiseren zoals het versturen van e-mails, social media en website activiteiten. Marketing automation technologie maakt deze taken makkelijker’
Pardot zegt: ‘Marketing automation is een software platform dat jou helpt met het automatiseren van je marketing en sales engagement om meer leads te generen, meer deals te sluiten en om accuraat marketing succes te meten.’
Om het te versimpelen, marketing automation:
Is een marketing software platform, dat idealiter naadloos integreert met andere relevante systemen om maximale data gegevens opslag te realiseren
Kan organisaties met de transitie helpen van traditionele en handmatige marketing naar moderne en geautomatiseerde marketing
Laat zowel marketing als sales efficiënter te werken, slimmer en daardoor productiever dan dat zij werkten in de oude situatie
Helpt organisaties met het verhogen van hun omzet, terwijl de onnodige tijd inefficiënties en klant acquisitie kosten afnemen
Welke uitdagingen kun je oplossen?
Typisch voor organisaties die investeren in marketing automation is dat ze één of meer van de volgende zakelijke uitdagingen proberen op te oplossen:
“Onze marketing machine genereert te weinig hoog kwalitatieve leads voor ons sales team.”
“Onze marketing afdeling is heel erg druk door een overbelasting van handmatig werk, dus we moeten veel efficiënter worden.”
“We kunnen onze marketing communicatie niet personaliseren en relevant maken voor onze buyer personas.”
“We te weinig data of inzichten om het succes van onze marketing activiteiten te meten, of het kost veel te veel tijd om alle cijfers in Excel aan elkaar te koppelen.”
Voor wie en wanneer is marketing automation de investering waard?
Ook al is er niet één goed antwoord, kun je de volgende vereisten checklist gebruiken. De organisatie heeft:
Een constante stroom van website verkeer
Een database van een behoorlijke omvang
Al, of is klaar voor, een meetbare marketing strategie
Al, of is klaar voor, een content gedreven marketing strategie
Concrete groei doelstellingen die een financiële investering kunnen rechtvaardigen
Praktische hulpmiddelen
Allereerst is het hoofddoel van marketing automation het genereren van meer kwalitatieve leads. Andere doelstellingen kunnen zijn minder tijd te verliezen aan handmatig werk, meer data gedreven inzicht te hebben of betere segmentatie en meer relevante/persoonlijke communicatie met je buyer personas. Maar wat betekent “meer kwalitatieve leads” eigenlijk?
De termen “meer leads” en “betere leads” zijn duidelijk niet hetzelfde. Meer leads betekent simpelweg een hogere kwantiteit, en dat is makkelijk te bereiken door het verhogen van website verkeer en conversie ratio’s. Betere leads, aan de andere kant, betekent “meer klaar om te kopen”, “meer in lijn met onze buyer personas” , “beter bekend met de inhoud van onze diensten/producten” of “heeft duidelijke uitdagingen waar onze diensten/producten een goede oplossing voor zijn”. Met andere woorden, ze zijn een hoge prioriteit voor het sales team en het is aannemelijker dat zij in de nabije toekomst jouw diensten/producten kunnen kopen dan een “gewone” lead. In het kort, waar marketing automation echt een verschil maakt is lead kwaliteit:
Segmenteer de database en haal de slechte leads er zo vroeg mogelijk uit
Prioriteer de beste leads en meet de engagement die ze hebben met jouw marketing activiteiten
Onderhoud en koester de ‘goede match’ leads tot het punt dat ze (bijna) klaar zijn om in contact te komen met sales
Een paar voorbeelden
Veel praktische voordelen van marketing automation zijn universeel toe te passen, ongeacht de branche waar je in werkt. Laten we zeggen dat ik een auto wil kopen. Als de autodealer een marketing automation platform zou gebruiken dan kunnen zij:
De hele database segmenteren om alleen maar tijd en geld te investeren in de meest warme leads (b.v. middelbare scholier die niet eens een rijbewijs heeft vs. een man van middelbare leeftijd die een sportieve auto wil kopen)
Een profiel opstellen op basis van data aan de hand van mijn gedrag en elk contactmoment (b.v. email, social, website, aanvraag, download, etc.)
Differentiëren tussen mij met gewone interesse vs. mij met echte koopintentie (b.v. Ik ben erg geïnteresseerd om een Porsche te kopen, maar ik heb op dit moment letterlijk 0 koopintentie).
Mijn zoekgedrag en beslis proces beïnvloeden door het sturen van relevante content op het juiste moment (e.g. reviews, promoties, tips lijstjes, etc.)
Combineren van mijn online (b.v. car configurator) en offline (b.v. showroom bezoek) contactmomenten als één gecentraliseerd account
Onderhouden van mij als lead tot het moment dat ik klaar ben om een auto te kopen, door het versturen van de juiste content op het juiste moment met de juiste call to actions
Meten van de effectiviteit en de ROI van je marketing initiatieven
Hopelijk heb ik kunnen helpen met het inzichtelijk maken van de voordelen van marketing automation. Wil jij gaan starten met Marketing Automation in te zetten binnen jouw organisatie, gebruik dan deze checklist!