Ik googelde zojuist: “online adverteren tijdens de coronacrisis”. Daarvan werd ik niet veel wijzer. “Blijf investeren in marketing en reclame in tijden van coronarecessie”, las ik op Adformatie. Op Emerce lees ik dat we onzekere tijden tegemoet gaan en het advies om de mediaspend in de think-fase te verhogen gezien veel consumenten nu de tijd hebben om producten te vergelijken en bekijken. Moeten we nu direct alle advertenties pauzeren? Nee! Moeten we nu allemaal het mediabudget in de think-fase verhogen? Wie weet! Wat je volgens ons moet doen lees je hieronder.
Als online marketing consultant wil ik het beste voor mijn klant. En dus zoek ik voor elke klant naar het slimste scenario ten tijde van de lockdown. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Zo heb ik bijvoorbeeld een opdrachtgever die pinautomaten verkoopt, maar ook een opdrachtgever die IT en ICT oplossingen levert. Deze twee organisaties hebben een wezenlijk verschillende online Customer Journey. Hoe vlieg je dat aan? Gaat het verhogen van de adspend in de think-fase op voor beide klanten?
Wat momenteel mist is een tool die mij/jou/ons handvatten geeft. Daar heb ik over nagedacht. Vandaar dat ik vandaag jou probeer te helpen met het aanpassen van jouw online marketing en advertentie inspanningen ten tijde van de coronacrisis.
De problemen in de wereld waarmee we geconfronteerd worden kunnen we niet negeren. Tegelijkertijd zijn we allemaal begonnen met het maken van marketingplannen en het uitvoeren ervan, dus je kunt nu niet stoppen.
Aan het begin van het jaar hebben we veel mooie plannen met onze klanten besproken om de doel van 2020 te behalen en er het beste jaar ooit van te maken. We hadden veel meetings, strategische sessies en workshops. We zijn niet zover gekomen om nu weer opnieuw te beginnen. Wat zeker is, is dat je de strategie van jouw marketingplan niet kunt volgen. Het is tijd om bij te sturen. Door nu te investeren in een (nieuw) passend verhaal en het vindbaar maken van je website creëer je klanten die bij je willen blijven. Maar hoe en waar stuur je bij? Dat is afhankelijk van jouw doelgroep, want hoe gedraagt die zich? Want richt jij je op consumenten of zakelijke beslissers? Die twee doelgroepen hebben namelijk een heel ander besluitvormingsproces!
Online adverteren tijdens de coronacrisis. Hoe ziet dat eruit als jij je richt op de consument? Wat gebeurt er als je doelgroep plotseling gebonden is aan huis? Wat gebeurt er als je doelgroep plotseling meer vrije tijd heeft? Veel bedrijven, vooral in het MKB, zien marketing nog altijd als een kostenpost en trappen meteen op de rem. Als je je product niet meer kunt leveren is dat begrijpelijk. Aan de andere kant is het juist belangrijk om nu je zichtbaarheid te behouden. Mensen zitten langer thuis, hebben meer tijd voor media en kijken langer naar het scherm. Veel winkels zijn dan wel dicht of beperkt open, maar e-commerce groeit de komende tijd met 50%! Klanten stoppen dus niet met kopen (Bron: E-commerce wereld piekt dankzij coronavirus).
In dit artikel houden we er rekening mee dat de coronacrisis nog wel even aanhoudt. Hoewel mensen in veel beroepen tot en met 28 april niet mogen werken, gaan we er vanuit dat de strikte “lockdown” periode sowieso duurt tot eind mei. Voor B2C is het daarmee duidelijk. Blijf zorgen voor zichtbaarheid en kijk goed naar wat werkt en wat niet. Er zijn ongetwijfeld andere organisaties in dezelfde branche die er juist voor kiezen om de hele online marketing machine tijdelijk te pauzeren.
Dat maakt deze periode tot één van de momenten om zichtbaarder te zijn dan normaal. Er zijn meer mensen aan het kijken, meer mensen digitaal actief. Dat biedt kansen om tegen lagere kosten een relatief hoog bereik in te kopen. Dit geldt natuurlijk ook voor e-recruitment. Als het altijd heel moeilijk (en dus duur) was om bepaalde kandidaten te bereiken en converteren, kun je nu veel effectiever je doelen bereiken.
Online adverteren tijdens de coronacrisis, hoe ziet dat eruit voor B2B organisaties? B2B doelgroepen gedragen zich uiteraard anders dan de consument. Doorgaans heeft de zakelijke beslisser een langere periode nodig om een goede beslissing te nemen. En grote beslissingen worden in dit segment ook vaker vooruit geschoven. Tegelijkertijd zijn er wel salesteams die doorgaans de taak hebben om potentiële nieuwe klanten te bereiken en top-of-mind te blijven. De salesteams hebben momenteel minder/weinig te doen, daarom is NU het geschikte moment om naar tools te kijken om je leadgeneratie en opvolgproces meer te structureren. Veel salesteams leunen nog te veel op leads vanuit het fysieke netwerken. En laat dat het kanaal zijn, wat het meeste last heeft tijdens de lockdown.
Is het CRM al helemaal op orde,, of hou je je leads nog bij in Excel of in verschillende systemen? Vindt er regelmatig contact met je bestaande klanten plaats, of is dit nog adhoc? En worden alle contactmomenten netjes geregistreerd zodat sales en marketing altijd op één lijn liggen? Salesteams kunnen overigens ook aan de slag met het delen van waardevolle kennis via bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of e-mailmarketing. Dat kan in de vorm van whitepapers, maar gezien de behoefte aan sociaal contact groeit, zijn video’s een heel goede optie.
Bestaande klanten waren al belangrijk, maar zijn nu de lifeline van veel organisaties. Nu is dan ook het moment om je propositie te herzien. Consumenten en bedrijven zijn ‘risico avers’ en vertonen in tijden als deze relatief snel risicomijdend gedrag. Dat betekent dat dit een goed moment is om vooral bij bestaande relaties vanuit vertrouwen, klanttevredenheid en gunnen cross- en upsell te bewerkstelligen. Daarnaast: focus op retentie.
In een periode van geen of beperkte online uitgaven ontstaat er voor online marketeers een uitgelezen mogelijkheid tot optimalisatie van het (organische) verkeer. Het lijkt logisch om bij het stilleggen van een aantal campagnes de tijd en ruimte te gebruiken om bijvoorbeeld aan de SEO te werken.
Het (deels) wegvallen van het paid kanaal levert namelijk verbeterde inzichten over hoe het organische verkeer zich gedraagt en is daarmee scherper te optimaliseren. In vergelijkbare situaties bij onze klanten, waar het paid kanaal werd stilgelegd, bleek het organisch verkeer de teruggang in verkeer in bepaalde mate zelfs op te vangen. De allerlaatste tip van vandaag is dan ook: check je focus keywords, cornerstone content, interne links en stel jezelf eens de vraag op welke keywords je nu écht gevonden wilt worden. En leg daar ook focus op!
Wanneer je als ondernemer uit deze crisis wilt komen, MOET je meebewegen en wordt je daardoor gedwongen na te denken over wat je klanten kunt bieden om hen daadwerkelijk te helpen. Online adverteren tijdens de Coronacrisis is dan onvermijdelijk! Heb je hulp nodig, of wil je even sparren? Boek dan een gratis one-on-one videogesprek met mij of vraag vrijblijvend contact op.