marketingtrends in 2020

Online marketing trends 2020

Als online marketeer is het belangrijk om mee te gaan met de tijd en up-to-date te blijven met de nieuwste online marketingtrends. Elk jaar gooit het digitale landschap nieuwe werkwijzen, tools en strategieën onze kant op. Met 2019 bijna achter de rug leek het daarom een strak plan om alvast vooruit te kijken naar de online marketingtrends die 2020 gaat brengen, want een goed begin is het halve werk toch? En omdat wij van Reason onze marketingkennis graag delen zijn hier alvast een aantal van de online marketingtrends die jij in 2020 in de gaten moet houden.

Data-Analyse

Voor online marketeers is data-analyse de eerste stap in alle werkzaamheden die ze verrichten. Kennis is macht maar nog belangrijker: kennis is blije klanten en sales. Gelukkig dan maar dat data-analyse ook in 2020 weer stappen gaat maken zodat wij nog betere keuzes kunnen maken om onze klanten nog beter bij te staan.

Minder cijfers, meer persoonlijker

Data-Analyse programma’s gaan steeds meer denken als het menselijke brein en de persoonlijke voorkeuren van onze bezoekers in kaart brengen. Door op deze manier te denken kunnen AI online personaliteiten gaan creëren gebaseerd op data en het gedrag van de bezoeker. Dit betekent dat je unieke personalized content zoals: aanbevelingen, banners, pop-ups en zelfs visuele- of tekstuele content kunt aanbieden aan je klanten, gebaseerd op zijn emotionele keuzes, kun je zijn belevenis totaal uniek maken.

Attributiemodellen

Wist jij dat de gemiddelde customer journey tussen de 20 en 500 touchpoints heeft? Is het dan nog wel zo logisch om te zeggen dat die laatste advertentie of social media post alle waarde van een conversie moet dragen? Data-analyse tools gaan in 2020 meer aandacht vestigen op attributiemodellen, om in de totale customer journey aan te tonen welke touchpoints echt belangrijk zijn tot het verkrijgen van een conversie. Hierdoor weet jij straks precies waar jij je tijd en onlinemarketingbudget in moet stoppen om de customer journey te optimaliseren. Wil je nog meer weten over het attributiemodel? Klik hier

Content van hoge kwaliteit wordt een must

Content is nog altijd de brandstof van alle online marketingcampagnes. Het is dus extreem belangrijk dat de content die je blootstelt aan jouw doelgroep up-to-date is. Dus let goed op de volgende contentmarketing trends want contentmarketing gaat grote veranderingen tegemoet en veel bedrijven zijn hier nog niet klaar voor. Meer weten over content en SEO copywriting? Lees ook: SEO Copywriting vs. Content schrijven: Wat past bij mijn bedrijf?

Personal Content

Content om het content maken is een strategie die nog altijd veel wordt ingezet bij bedrijven. En waarom ook niet? De content zal toch wel bij iemand aanhaken. Maar de consument begint zich steeds vaker te ergeren aan content die niet is gepersonaliseerd naar hun behoeftes, en 2019 leek de laatste druppel. Consumenten gaan zich in 2020 steeds vaker negatief uiten naar content die niet aanhaakt aan hun behoeftes en zich steeds positiever uiten naar content die wel met hun best interest zijn gemaakt. Zorg er in 2020 dus voor dat je target audience de juiste content op het perfecte tijdstip te zien krijgen.

Korter en effectiever

Consumenten worden steeds meer blootgesteld aan content. Deze grote hoeveelheid aan content staat na een hele dag gelijk aan het lezen van 174 kranten. De consument kan daarom zijn aandacht voor al deze content niet even goed plaatsen en verwerken. Dit betekent dat de consument in 2020 meer waarde hecht aan makkelijk verteerbare content. Wij raden aan om in 2020 over te stappen van tekst naar display content zoals video, slideshows of infographics die informatie goed samenvat op een creatieve wijze.

Social Media

Mediakanalen komen en gaan. Dat betekent dat je goed moet opletten op welke kanalen jij wilt gaan adverteren. Wij verwachten dat er een aantal kanalen op komst zijn die de moeite waard zijn om op te adverteren. Daarnaast gaan de wijze waarop influencers worden ingezet ook veranderen.

Instagram E-commerce

Instagram heeft ondervonden dat 60% van de gebruikers producten en diensten ontdekken op de website. Driekwart lijkt ook actie te ondernemen na hun ontdekking zoals het bezoeken van een website, specifieke zoekacties of het delen van zijn bevinding, Om de gebruiker nog beter bij te staan en het adverteren via Instagram waardevoller te maken, gaat Instagram steeds meer e-commerce toepassingen maken in hun platform. In 2020 gaan we daarom steeds meer zien dat je in advertenties en posts meer CTA’s gaat zien naar landingpagina’s of zelfs betalingspagina’s.

Niche kanalen

Terwijl de nog altijd populaire sociaal mediakanalen zoals: Facebook, Instagram en LinkedIn goede platformen blijven om je doelgroep te bereiken, verwachten wij in 2020 opkomende sociaal mediakanalen die het ook waard zijn om op te adverteren. Sociaal mediakanalen zoals TikTok, Snapchat, Reddit, Pinterest en Twitch zijn sterk op komst en tellen honderden miljoenen gebruikers en kunnen nog veel relevanter zijn dan je denkt om jouw doelgroep te bereiken.

Influencers

Influencers zijn relatief nieuw voor de marketingwereld maar in 2020 zien we al wel een verandering, die van groot belang kan zijn als influencers een deel zijn van je marketingstrategie. Vooral grote influencers krijgen het moeilijk in 2020, omdat de consument steeds vaker vraagtekens heeft bij de betrouwbaarheid van deze influencers. Om daar een schepje boven op te doen worden zijn de prijzen van grote influencers in 2019 ook flink gestegen en lijkt dit in 2020 verder toe te nemen. Betekent dit dat je volledig moet stoppen met influencers in je marketingstrategie? Nee, maar overweeg misschien om meer kleinere influencers in te zetten. Deze kleinere influencers hebben vaak een achterban die sterk verbonden is met de influencer en daarom jouw promotie minder snel in twijfel brengen.

Mobile First Approach

In 2019 heeft mobile overduidelijk de desktop overschreden als het komt op internetgebruik. Dit betekent dat jouw doelgroep steeds vaker te bereiken is op dit device. Grote applicaties geven zelfs de voorkeur aan mobile use over de desktop. Dit komt door de mobiele telefoons de laatste jaren grote stappen hebben gemaakt in effectiviteit. Het wordt in 2020 belangrijk om langzaam de overstap te maken naar een mobile first approach als je dit nog niet hebt overwogen.

Mobile Website Design

Omdat je website in 2020 nog altijd het visitekaartje van je bedrijf blijft, is het belangrijk dat je website goed presteert op mobile devices. Google gaat zelfs de mobiele performance van je website meetellen in de ranking van de organische zoekresultaten. Extra reden dus om je website te optimaliseren voor telefoons

Chatbots

Misschien lijkt de term van chatbots een beetje ouderwets maar toch denken we dat chatbots die goed zijn ingericht voor groots succes gaan zorgen in 2020. Chatbots hebben zich sterk ontwikkeld in 2019 en lijken in 2020 voor perfectie te gaan. Alle tijd die bedrijven en marketeers in chatbots hebben gestoken gaat zich komend jaar terugverdienen. Waar kunnen goede chatbots naar leiden:

  • Minder bouncepercentage en uitstappercentage
    Een chatbot kan helpen met het vinden van de meest relevante webpagina op je website voor de bezoeker.
  • Sneller door de salescyclus
    Merkt de chatbot dat een bezoeker op zoek is naar een download of demo kan hij deze aanbieden aan de klant.
  • CRM-systeem koppelen
    Je kunt klantlijsten koppelen aan je chatbot zodat deze bijvoorbeeld kan up- en cross sellen.
  • 24 uur per dag open
    Misschien logisch maar met een goeie chatbot ben je 24 uur per dag beschikbaar.

Ben jij klaar voor 2020?

Ben jij klaar om in 2020 in te spelen op deze marketingtrends? Denk je dat je wel wat extra hulp kunt gebruiken om in 2020 succes te behalen met online marketing? Laat het ons middels het formulier weten en we helpen je!

Contact
Koninginnegracht 14D
2514 AA Den Haag

algemeen@reason.nl

+31(0)70-820 03 48
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste online marketing nieuws
Aanmelden
Partners van
leadinfo logo
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram