skip to Main Content

Marketing Automation

Een term wat je misschien wel hebt gehoord of ergens hebt gelezen, maar wat houdt dit nou precies in? Volgens Hubspot betekent Marketing Automation:

“Marketing Automation is software dat bestaat met het doel om marketingactiviteiten te automatiseren. Veel marketingafdelingen willen herhaal activiteiten automatiseren zoals het versturen van e-mails, social media en andere website activiteiten. Marketing Automation technologie maakt deze taken makkelijker”

Marketing Automation in de ideale situatie is een software/tactiek  waarmee bedrijven prospects kunnen identificeren en koesteren met zeer persoonlijke, relevante inhoud om deze vervolgens naar klanten om te zetten en uiteindelijk deze tot advocates te maken. Dit type marketingautomatisering genereert doorgaans aanzienlijke nieuwe inkomsten voor bedrijven en biedt een uitstekend rendement op de vereiste investering.

Om het te versimpelen, Marketing Automation:

  • Is een marketing software platform, dat idealiter naadloos integreert met je andere relevante systemen om maximale data gegevens opslag te realiseren.
  • Helpt je met de transitie van traditionele en handmatige marketing naar moderne en geautomatiseerde marketing.
  • Helpt zowel marketing en sales om efficiënter te werken, slimmer en daardoor productiever dan dat zij werkten in de oude situatie.
  • Helpt je met het verhogen van omzet, terwijl de onnodige tijd inefficiënties en klant acquisitie kosten afnemen.

Marketing Automation live meemaken?

Online Marketeer online strategie- Reason Digital Empowerment

Ook zien hoe Marketing Automation in het echt werkt? Vraag een gratis demo aan!

New call-to-action

Welke uitdagingen zijn er als men gebruik maakt van Marketing Automation?

Misschien herken je dit, maar het is typisch voor organisaties die investeren in Marketing Automation is dat ze één of meer van de volgende zakelijke uitdagingen proberen op te oplossen.

  • “Onze marketing machine genereert te weinig hoog kwalitatieve leads voor ons sales team.”
  • “Onze marketing afdeling is heel erg druk door een overbelastingen van handmatig werk, dus we moeten veel efficiënter worden.”
  • “We kunnen onze marketingcommunicatie niet personaliseren en relevant maken voor onze buyer personas.”
  • “We hebben te weinig data of inzichten om het succes van onze marketingactiviteiten te meten, of het kost veel te veel tijd om alle cijfers in Excel aan elkaar te koppelen.”

Marketing Automation in de praktijk

Allereerst is het hoofddoel van Marketing Automation het genereren van meer kwalitatieve leads; of door minder tijd te verliezen aan handmatig werk, meer data-driven inzicht te hebben van wat wel werkt, of betere segmentatie en meer relevante/persoonlijke communicatie met je buyer personas. Maar wat betekent “meer kwalitatieve leads” eigenlijk?

De termen “meer leads” en “kwalitatieve leads” zijn duidelijk niet hetzelfde. Meer leads betekent simpelweg een hogere hoeveelheid, en dat is makkelijk te bereiken door het verhogen van website verkeer en conversie ratio’s. Kwalitatieve leads, aan de andere kant, betekent “meer klaar om te kopen”, “meer in lijn met onze buyer personas” , “beter opgevoed met de inhoud van onze diensten/producten” of “heeft duidelijke uitdagingen waar onze diensten/producten een goede oplossing voor zijn”. Met andere woorden, ze zijn een hoge prioriteit voor het sales team en het is aannemelijker dat zij in de nabije toekomst jouw diensten/producten kunnen kopen dan een “gewone” lead.

In het kort, waar marketing automation echt een verschil maakt is lead kwaliteit:

  • Segmenteer de database en haal de slechte leads er zo vroeg mogelijk uit;
  • Priotiseer de beste leads en meet de engagement die ze hebben;
  • Onderhoud en koester de ‘good match’ leads tot het punt dat ze (bijna) klaar zijn om in contact te komen met sales.

 Wat voor voorwerk en strategie komt erbij kijken en waar kunnen wij je bij helpen?

Voordat je begint met het aanschaffen van een marketing software platform, doorloop eerst deze checklist om te bepalen waarvoor je het nodig hebt:

  1. Bepaal de strategie en de doelstellingen voor marketing automation. Hebben we meer leads nodig? Moeten we efficiënter gaan werken? Hebben we meer marketing inzichten en analyses nodig? Of wellicht een combinatie?
  2. Bepaal succesfactoren en/of KPI’s met het management. Voorkom vage cijfers als clicks en leads, want uiteindelijk gaat het om meer omzet te generen. Helaas betalen anonieme website bezoekers niet de rekeningen en een lead is niet per sé een goede lead, dus zorg er voor dat je start met het meten van business kritische cijfers “marketing sourced omzet”, “aantal Sales Qualified Leads” of “klant acquisitie kosten”.
  3. Ga met sales om de tafel en definieer jullie buyer personas. Doe dit om te voorkomen dat je leads gaat genereren waar sales niet blij mee is, dit is in de meeste organisaties een constant aanwezige strijd.

Hallo, ik ben Jeroen en ik ben Marketing Automation specialist bij Reason. Ben je benieuwd hoe Marketing Automation voor jou werkt?

Gratis Handboek

Wil jij ook je marketingactiviteiten automatiseren? Met dit handige handboek zet je jouw eerste stap van marketing automation!

download nu

Marketing Automation

Een term wat je misschien wel hebt gehoord of ergens hebt gelezen, maar wat houdt dit nou precies in? Volgens Hubspot betekent Marketing Automation:

“Marketing Automation is software dat bestaat met het doel om marketingactiviteiten te automatiseren. Veel marketingafdelingen willen herhaal activiteiten automatiseren zoals het versturen van e-mails, social media en andere website activiteiten. Marketing Automation technologie maakt deze taken makkelijker”

Marketing Automation in de ideale situatie is een software/tactiek  waarmee bedrijven prospects kunnen identificeren en koesteren met zeer persoonlijke, relevante inhoud om deze vervolgens naar klanten om te zetten en uiteindelijk deze tot advocates te maken. Dit type marketingautomatisering genereert doorgaans aanzienlijke nieuwe inkomsten voor bedrijven en biedt een uitstekend rendement op de vereiste investering.

Om het te versimpelen, Marketing Automation:

  • Is een marketing software platform, dat idealiter naadloos integreert met je andere relevante systemen om maximale data gegevens opslag te realiseren.
  • Helpt je met de transitie van traditionele en handmatige marketing naar moderne en geautomatiseerde marketing.
  • Helpt zowel marketing en sales om efficiënter te werken, slimmer en daardoor productiever dan dat zij werkten in de oude situatie.
  • Helpt je met het verhogen van omzet, terwijl de onnodige tijd inefficiënties en klant acquisitie kosten afnemen.

Marketing Automation live meemaken?

Online Marketeer online strategie- Reason Digital Empowerment

Ook zien hoe Marketing Automation in het echt werkt? Vraag een gratis demo aan!

New call-to-action

Welke uitdagingen zijn er als men gebruik maakt van Marketing Automation?

Misschien herken je dit, maar het is typisch voor organisaties die investeren in Marketing Automation is dat ze één of meer van de volgende zakelijke uitdagingen proberen op te oplossen.

  • “Onze marketing machine genereert te weinig hoog kwalitatieve leads voor ons sales team.”
  • “Onze marketing afdeling is heel erg druk door een overbelastingen van handmatig werk, dus we moeten veel efficiënter worden.”
  • “We kunnen onze marketingcommunicatie niet personaliseren en relevant maken voor onze buyer personas.”
  • “We hebben te weinig data of inzichten om het succes van onze marketingactiviteiten te meten, of het kost veel te veel tijd om alle cijfers in Excel aan elkaar te koppelen.”

Marketing Automation in de praktijk

Allereerst is het hoofddoel van Marketing Automation het genereren van meer kwalitatieve leads; of door minder tijd te verliezen aan handmatig werk, meer data-driven inzicht te hebben van wat wel werkt, of betere segmentatie en meer relevante/persoonlijke communicatie met je buyer personas. Maar wat betekent “meer kwalitatieve leads” eigenlijk?

De termen “meer leads” en “kwalitatieve leads” zijn duidelijk niet hetzelfde. Meer leads betekent simpelweg een hogere hoeveelheid, en dat is makkelijk te bereiken door het verhogen van website verkeer en conversie ratio’s. Kwalitatieve leads, aan de andere kant, betekent “meer klaar om te kopen”, “meer in lijn met onze buyer personas” , “beter opgevoed met de inhoud van onze diensten/producten” of “heeft duidelijke uitdagingen waar onze diensten/producten een goede oplossing voor zijn”. Met andere woorden, ze zijn een hoge prioriteit voor het sales team en het is aannemelijker dat zij in de nabije toekomst jouw diensten/producten kunnen kopen dan een “gewone” lead.

In het kort, waar marketing automation echt een verschil maakt is lead kwaliteit:

  • Segmenteer de database en haal de slechte leads er zo vroeg mogelijk uit;
  • Priotiseer de beste leads en meet de engagement die ze hebben;
  • Onderhoud en koester de ‘good match’ leads tot het punt dat ze (bijna) klaar zijn om in contact te komen met sales.

 Wat voor voorwerk en strategie komt erbij kijken en waar kunnen wij je bij helpen?

Voordat je begint met het aanschaffen van een marketing software platform, doorloop eerst deze checklist om te bepalen waarvoor je het nodig hebt:

  1. Bepaal de strategie en de doelstellingen voor marketing automation. Hebben we meer leads nodig? Moeten we efficiënter gaan werken? Hebben we meer marketing inzichten en analyses nodig? Of wellicht een combinatie?
  2. Bepaal succesfactoren en/of KPI’s met het management. Voorkom vage cijfers als clicks en leads, want uiteindelijk gaat het om meer omzet te generen. Helaas betalen anonieme website bezoekers niet de rekeningen en een lead is niet per sé een goede lead, dus zorg er voor dat je start met het meten van business kritische cijfers “marketing sourced omzet”, “aantal Sales Qualified Leads” of “klant acquisitie kosten”.
  3. Ga met sales om de tafel en definieer jullie buyer personas. Doe dit om te voorkomen dat je leads gaat genereren waar sales niet blij mee is, dit is in de meeste organisaties een constant aanwezige strijd.

Hubspot Certified Partner Bureau

Als Google Partner halen we graag het maximale resultaat in alle fases van de klantreis. Wij kunnen jou helpen met het bereiken van nieuwe bezoekers, om deze vervolgens om te zetten tot tevreden klant. Hiervoor gebruiken wij de HubSpot inbound digital marketing tool.

Inbound marketing hubspot partner

De HubSpot marketing automation software geeft bedrijven de mogelijkheid alle actie te monitoren en hier effectief op in te spelen. Dit kan aan de hand van diverse tools die je met het programma kunt inzetten. Door deze tools te combineren, ben je effectief aan het werk met HubSpot om zo het beste resultaat te behalen.

Marketing Automation: de voordelen

Je krijgt een managed end-to-end marketing & sales aanpak
We hebben een lean en agile werkwijze
Zowel strategische als uitvoerende ondersteuning
We werken fact based
Je behaalt resultaten die zijn afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen

Marketing Automation: de voordelen

Je krijgt een managed end-to-end marketing & sales aanpak
We hebben een lean en agile werkwijze
Zowel strategische als uitvoerende ondersteuning
We werken fact based
Je behaalt resultaten die zijn afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen

Starten met Marketing Automation?

Ben je overtuigd van Marketing Automation of heb je behoefte aan nog meer informatie? Wij bij Reason kunnen je daarbij helpen.  Als HubSpot Partner weten we hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met het uitvoeren van je marketing autotmation strategie. Ook als je deze nog niet hebt uitgewerkt. Neem contact op en ontdek alle mogelijkheden van marketing automation en HubSpot voor jouw organisatie óf download onze gratis handboek!

Start met marketing automation?

Je website is af en je social media kanalen zijn aangemaakt. Maar wat is je online strategie en hoe bereik jij online jouw doelgroep? Wij helpen je verder!